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
auto
2024. 11. 30. szombat

Itt az európai premier: Hannoverbe érkezett a Tesla Semi

elektromos teherautó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9iaXQubHkvM0FMUWM4ayIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9iaXQubHkvM0FMUWM4aycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEvc2tvZGEtZWxyb3EtNjAweDUwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEvc2tvZGEtZWxyb3ktMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL3Nrb2RhLWVscm95LTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Ahogy arra már korábban számítani lehetett, a Tesla elhozta a hannoveri IAA Transportation kiállításra a villanykamionját.

Most először van Európában a Semi.

Látogatóban

A helyszíni beszámolók szerint az autógyártó két példányt is hozott a nyergesvontatóból a hannoveri szalonra. Az egyiket a 12-es csarnokban állították ki egy Tesla Megacharger kíséretében, a másik pedig az épületek között van és állítólag – utasként – próbakörre is el lehet menni vele a hét során.

A helyszíni beszámolók szerint a Tesla a bemutatót elsősorban arra használja ki, hogy elkezdje a beszélgetést potenciális európai ügyfeleivel és megmutassa nekik a kamiont.

A Semi egyik hajóműve. Forrás: Tesla Welt Podcast, YouTube.

A standon kiállították a kamion hajtóművét is, amely három a Model 3/Y sorozatban használatos villanymotorból áll. A dupla hátsó tengely egyikét két motor hajtja és ezek az elinduláskor, illetve a gyorsításkor játszanak szerepet hatalmas nyomatékukkal (valószínűleg az van a standon kiállítva). A másik tengelyen egyetlen motor van, ami az egyenletes tempónál, mondjuk az autópályázásnál veszi át a hajtást és a hatékonyságra van kihegyezve.

Az európai változattal kapcsolatban valószínűsíthető, hogy nem lesznek majd rajta azok a hatalmas visszapillantó tükrök, amelyeket az amerikai szabályok tesznek kötelezővé.

A Semi fülkéje. Forrás: Tesla Welt Podcast, YouTube.

A Semiben már most is rengeteg kamera van, amelyek két képernyő segítségével holttérmentes képet mutatnak a sofőrnek, az elefántfülek elvesztése pedig javítani fogja a légellenállást, növeli a hatótávot.

Tesla Megacharger csatlakozó. Forrás: Tesla Welt Podcast, YouTube.

A másik változás a Tesla saját töltőcsatlakozója lehet, hiszen Európa egyértelműen az MCS-re szavazott, így nagyon meglepő lenne, ha hozzánk nem ezzel érkezne a kamion. (Bár kicsit megtévesztő az elnevezés, a Tesla Megacharger töltő nem azonos az MCS-sel, azaz a Megawatt Charging Systemmel, az egy korábbi fejlesztés).

Legális?

Bár gyakori vélekedés, hogy a Semi Európában nem kerülhetne forgalomba, mert nem felel meg az itteni előírásoknak, ez így ebben a formában nem igaz. Érdemes emlékeznünk, hogy a Semi fejlesztése alatt a program vezetője az a Jérôme Guillen volt, aki a Daimler Trucks európai üzletágának egyik veteránja, így teljesen tisztában volt az Uniós normákkal.

Bár kontinensünkön, a szigorú méretbeli korlátozások miatt valóban más, ún. cab-over-design használatos a kamionoknál, azaz a belső égésű motor a sofőr alatt van, az Európai Unió szabályozása az elmúlt években sokat változott ebben a kérdésben.

2020-ban kezdtek rajta dolgozni az illetékesek, hogy segítsék a zéró helyi károsanyag-kibocsátással üzemelő tisztán elektromos, illetve hidrogénes kamionok térnyerését azzal, hogy kicsit lazítanak a szabályokon. Két ponton születtek döntő jelentőségű módosítások.

Tesla Semi. Forrás: Tesla Welt Podcast, YouTube.

Egyrészt a jelenlegi kettőről négy tonnára tervezik növelni az ilyen járművek megengedhető extra össztömegét a dízelekhez képest, hogy ellensúlyozzák a környezetbarátabb meghajtás jelenleg még magasabb súlyát. Erre a módosításra egyébként nem biztos, hogy a Tesla Seminek egyáltalán szüksége van.

Másrészt engedélyeznék, hogy a jobb aerodinamika és alacsonyabb fogyasztás elérése érdekében hosszabb legyen a zölden üzemelő kamionok nyergesvontatója, fülkéje.

Ezeket a módosításokat az Európai Parlament megfelelő szakbizottsága már idén év elején jóváhagyta, ám a végső szavazással megvárták a választásokat és ez majd az új parlament feladata lesz a most induló törvénykezési szezonban.

Így nálunk is megjelenhetnek a tömzsi nyergesvontatók helyett a csőrös orrú kialakítások, de ez nem azt jelenti, hogy nem lehet tucatnyi apró módosítás, ami az európai homologizációhoz szükséges.

Egyelőre azonban az sem világos, hogy Európába az épülő új nevadai kamiongyárból érkeznek-e majd a járművek, vagy berlini gyár folyamatban lévő bővítése ad majd helyet a helyi gyártásnak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.