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
auto
2024. 09. 21. szombat

A Pepsi sofőrjei nem akarnak visszaülni a dízel kamionba

elektromos teherautó

A hannoveri IAA Transportation kiállításon nemcsak a Tesla Semi, de a márka teherautó programjának vezetője, és az első számú ügyfelük, a PepsiCo is jelen volt és elárultak több érdekes részletet a kamionról.

A Pepsi már most azt mondja, a Semi képes egy az egyben kiváltani a dízeleket.

Saját maguk is nyúzzák

Olvasóinknak talán nem nagy újdonság, hogy a Tesla már évek óta használja a Semi első példányait a saját üzemei, a kaliforniai autógyára és a nevadai akkugyára között. Ez egy kemény emelkedővel tarkított táv és a kamionok nehéz akkupakkokat, illetve emellett villanymotorokat visznek a Giga Nevadából Fremontba.

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

Az autógyártó mostanra teljesen le is cserélte ezt a flottát saját gyártású villanykamionjaira.

Itt az európai premier: Hannoverbe érkezett a Tesla Semi

Dan Priestley, a Semi program vezetője Hannoverben azt is elárulta, hogy továbbra is tervben van a jelenleg gyártott 800 kilométeres változat mellett az 500 kilométeres verzió gyártása is, sőt, most először hivatalos adatokat kaptunk a találgatások egyik fő tárgyáról, a nyergesvontató súlyáról.

A háromtengelyes kialakítású Tesla Semi kisakkus változata kevesebb mint 9000 kilót fogy nyomni, míg a most gyártott nagyakkus kiadás valamivel 10.500 kg alatt van.

A szakember azt is megerősítette a kamion formája és méretei kapcsán, hogy megfelel az európai előírásoknak és a 2024-es változásokat követően – amelyekről előző cikkünkben írtunk – megkapná már a típusengedélyt is. 

Dan Priestley. Forrás: The EV Universe, YouTube

Most azonban ezt még nem kérik meg, jelenleg csak Észak-Amerikában forgalmazzák a kamiont, de amikor megérkeznek vele Európába, már a továbbfejlesztett, nagy volumenű sorozatgyártásra érett változatot hozzák el.

Priestley azt is elmondta, hogy a Pepsinél már telepítettek megawatt-osztályú töltőket is. A Tesla célja, hogy egyáltalán ne legyen szükség külön időt szánni a töltésre, ezért a telephelyeken úgy alakították ki a töltőket, hogy az a kamion műszakváltása alatt ismét menetkész legyen.

Eddig 7.500.000 kilométert tettek meg a cég elektromos kamionjai, a legtöbbet hajtott példány pedig már 400.000-en felül van.

A vállalat egyébként úgy látja, nem lesz különösebb kihívás a Seminek az európai domborzat. Pedálnak az 1370 méter magasságban lévő Brenner-hágót hozta Olaszországból, ami eltörpül a Tesla saját flottája által naponta használt 2203 méter magasságban lévő Donner-hágó mellett.

A kemény telek kapcsán kiemelte, hogy alaszkai tesztjeiket -20 °C hőmérsékleten végzik és ilyenkor a kamionok éjszaka kint parkolnak a -40 fokos hidegben.

A hegymenet sem probléma. Forrás: The EV Universe, YouTube

A kamion hatékonysága kapcsán megerősítette, hogy már most is 100 kWh/100 km a valós körülmények között mért fogyasztásuk, és amikor elkészül a nevadai kamiongyár, a továbbfejlesztett változat még ennél is takarékosabb lesz.

A fejlesztések egyik fókuszpontja a megbízhatóság. Priestley szerint a

flottájuk 95 százalékos üzemképes állapottal büszkélkedhet, és ebben benne van az előre tervezett karbantartások ideje is.

Amikor mégis probléma van, az eddigi adatok alapján a kamionok 70 százalékát 24 órán belül újra munkára lehet fogni a gyors javításnak köszönhetően.

Úgy számolnak, hogy 2026 során fut majd fel az új nevadai gyár termelése az évi 50 ezer darabos volumenre. Ha ezt elérik, akkor Európa a következő piac, ahol megjelenik a kamionjuk.

Addig is, még idén év vége előtt a Pepsi mellett további új ügyfeleknek kezdik meg a kiszállítást Amerikában.

A Pepsinek bejött

A Tesla meghívta az eseményre a PepsiCo képviselőjét is, aki elmondta, mik a vállalat saját tapasztalatai a Semi flottával.

Az üdítőital és chipsgyártó mostanra három kaliforniai telephelyen összesen 86 Tesla kamiont üzemeltet és kipróbálták már ezeket minden fő felhasználási területen.

A teherautók nagy része helyi viszonylatban közlekedik, ami 150 kilométeres utakat jelent, zömmel agglomerációs és városi forgalomban. A sofőrök nagyon elégedettek a kamion manőverező képességével és szűk fordulókörével, ami segíti a munkát ezen a területen.

Így áll most a nevadai kamiongyár. Forrás: The EV Universe, YouTube

A flotta egy másik része a regionális hosszú távú fuvarokat viszi, ami a Pepsinél 800 kilométeres műszakokat jelent, jellemzően 35 tonna teherrel megrakodva. A műszak végén a kamionnak 30-45 perce van feltölteni, amig berakodják és elindul a következő sofőrrel egy újabb útra.

A harmadik felhasználási terület a Frito Lay üzletág, amely snackeket, chipset szállít. Egy tele rakomány itt súlyra valamivel kevesebb, mint a fele az üdítőitaloknak, és itt is a 800 kilométeres fuvarok jellemzőek.

A Pepsi saját mérései szerint az üdítővel telepakolt, 35 tonnás szállítmányok esetén 100 kWh/100 km, a chipes utaknál 80 kWh/100 km a flotta átlagos fogyasztása.

A telephelyeken elhelyezett töltők segítségével 24/7-ben, gyakorlatilag megállás nélkül mennek a szállítmányok, és a cég szerint az elektromos kamionjaik képesek ugyanazt a feladatot ellátni, mint a dízel, illetve gázüzemű járműveik.

Dejan Antunović és Dan Priestley. Forrás: The EV Universe, YouTube

A legnagyobb kihívás mostanáig a telephelyek töltőihez szükséges elektromos teljesítmény kiépítése volt, mert a szolgáltatók elég lassan mozdulnak és a bővítések időt vesznek igénybe. Eredetileg 1,5-2 évet szántak ezekre a projektekre, de a valóság inkább 2-3 év Kaliforniában.

A vállalat egyébként több telephelyén napelemeket és Tesla Megapack energiatárolókat is telepített, amelyek kiegészítik a szolgáltatói betápot. Így megússzák a csúcsidőben drága energiaárakat és

25-30 százalékos költségmegtakarítást mértek csak az üzemanyagon.

Ehhez jön még a karbantartás alacsonyabb költsége.

A kamionok megbízhatóságával kapcsolatban Dejan Antunović a PepsiCo elektrifikációs programjának vezetője azt is elmondta, hogy kezdetben volt pár gyermekbetegség, amelyet meg kellett oldani, de erre számítottak, hiszen új technológiáról van szó. A Tesla programvezetője itt meg is jegyezte, hogy mennyire értékes nekik az a sok adat, amit a Pepsitől begyűjtenek. Folyamatosan elemzik az alkatrészek megbízhatóságát és megy a visszacsatolás a tervezőgárdának, akik azt tartják szem előtt, hogy egyszerűen javíthatóak legyenek az esetleges műszaki hibák.

Ami Antunović-ot legjobban meglepte, hogy a sofőrjeik mennyire pozitívan állnak a témához. Amikor megkérdezte egy 35 éve a szakmában dolgozó kollégáját, milyen átülni az elektromos kamionba a dízelből, azt a választ kapta, hogy soha nem szeretne visszaülni a régibe.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.