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
auto
2024. 12. 23. hétfő

Okos töltéssel vette fel a versenyt a tankolással a londoni e-busz depó

elektromos busz

Európa egyik legnagyobb városát, Londont egy 2023-as kutatás a leglassabb városi közlekedéssel rendelkező településeként értékelte, ami nem egy hízelgő cím. Ebben a helyzetben a brit főváros nem engedheti meg magának, hogy jelentős buszjáratok essenek ki a forgalomból, ugyanakkor a tömegközlekedés dekarbonizációja is elengedhetetlen.

Ezzel a kihívással szembesült a dél-londoni Camberwell buszdepó is, mikor elektromos meghajtásúra cserélte flottáját: Korlátozott alapterületen kellett valahogy továbbra is teljesen működőképesnek és ugyanolyan hatékonynak maradnia.

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

Ebben a garázsban az 1890-es években még villamosokat tároltak, – a kor csúcstechnológiáját a lovaskocsikhoz képest. Mára pedig átvették a helyüket a zéró kibocsátású, emeletes Enviro400 e-buszok, amelyek egyetlen feltöltéssel 150 kilométert képesek megtenni, és 90 utast tudnak egyszerre szállítani. Ezek a járművek létfontosságúak a várost észak-déli irányban, 11 km-en és 40 megállón keresztül átszelő, csúcsidőben 6-8 percenként közlekedő, egyik legforgalmasabb, 63-as számú járat hatékony működéséhez.

Manuális beállítás helyett automatizált folyamatok

Hogy mindezen követelményeknek eleget tudjon tenni, a buszdepót üzemeltető Transport UK London Bus a Siemens e-mobilitási üzletágával partnerségben egy integrált megoldás mellett döntött. A meglévő garázsépületbe helytakarékos gyorstöltőpontokat telepítettek, valamint egy új transzformátor-alállomást is kialakítottak, ami a szintén új kapcsolóberendezés és egy rugalmas sínrendszer segítségével biztosítja a töltéshez szükséges, fokozott kapacitást igénylő villamos-energiaellátást. A buszok tehát a gyorstöltésnek köszönhetően a menetrendjüknek megfelelően mindig rendelkezésre tudnak állni.

Ezt az infrastruktúrát digitális megoldásokkal kombinálták, és folyamatosan monitorozzák. Azaz így egyrészt a rendszer elsősorban akkor veszi igénybe a közcélú áramhálózatról érkező energiát, amikor az megújuló forrásokból érkezik, tehát a legolcsóbb időszaknak számít. Másrészt a folyamatos felügyelet lehetővé teszi, hogy az esetleges problémákat még a hiba bekövetkezése előtt érzékeljék, és olyan időpontra ütemezzék a karbantartást, amikor az nem okoz fennakadást a menetrendben.

Mindemellett pedig szoftveres technológiát használnak ahhoz is, hogy az egyes buszok töltését azok kihasználtsága alapján, automatikusan ütemezzék. Ennek a hatékony flotta- és töltésmenedzsmentnek köszönhetően pedig a depóban akár 99 százalékos is lehet a töltőkapacitás-kihasználás.

Csendes és jövőbemutató

Az először 2021-ben alkalmazott e-buszokat az utasok is imádják, mostanra pedig 56 ilyen jármű töltését biztosítja Siemens-technológia. A csendes működés mellett az olyan tulajdonságok aratnak nagy sikert a közlekedők körében, mint az emeletes buszok felső szintjén lévő tetőablakok vagy az USB-töltést útközben is lehetővé tevő csatlakozók.

A depót így nem is kérdés, hogy a jövőre is felkészítették. A bővítések mellett a rendszer a jövőben kezelheti majd a parkolóhelyek kiosztását és a buszok indítását, valamint értékes inputokat nyújthat a menetrend kialakításához a gyűjtött utazási információk alapján. Mindemellett pedig az üzemeltető akár extra bevételhez is juthat a töltőkből: a holtidőkben elérhetővé teheti azokat akár más cégek, például taxitársaságok, magánbusz-vállalatok számára.

Villanyautósok