PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

150 kW-ra növelik a CHAdeMO szabvány maximumát

elektromosautó-töltés
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

A CHAdeMO szövetség az éves általános közgyűlése után bejelentette, hogy a töltési szabványt hamarosan egy olyan kiegészítéssel látják el, ami lehetővé teszi 150 kW teljesítményű töltők készítését. A módosító javaslatot már tavaly eljuttatták a szervezet tagjaihoz, a technikai egyeztetések azóta is zajlanak a tagok között Japánban és szerte a világon.

Újabb típusú Yazaki fej

A CHAdeMO szövetség célja, hogy a piaci igényeket követve folyamatosan fejlesszék a CHAdeMO protokollt, hogy az mindig megfeleljen az elvárásoknak. Ahogy eljön a nagyobb kapacitású akkumulátorokkal szerelt elektromos autók kora, úgy nő majd az igény a gyorsabb töltési lehetőségek iránt is. A protokoll előkészítése lehetővé teszi, hogy ahogy megjelenik az igény a gyorsabb töltőkre, a töltőket gyártó cégek azonnal el tudják készíteni az autókkal kompatibilis eszközöket.

A megnövelt teljesítményű töltők csatlakozója változatlan marad, így az új töltők az új és a már most az utakon lévő autók töltésére is képes lesz. Míg azonban az újabb autók ki fogják tudni használni a nagyobb töltési teljesítményt, addig a korábban gyártott, jellemzően 50 kW-ra konfigurált autók csak a most is elérhető sebességgel fognak tudni tölteni.

A hamarosan véglegesítésre kerülő protokoll alapján az első 350A leadására képes 150 kW-os töltők 2017 során jelenhetnek meg az utak mentén. A CHAdeMO szabvány lehetséges következő verziójáról várhatóan 2018-ban döntenek majd, és nem kizárt, hogy az már 1000 V-on 350A mellett 350 kW leadását is lehetővé teszi majd.

A világon 2010-től 2015-ig eladott autók megoszlása villámtöltő csatlakozó szerint (forrás: insideEV.com)

A világon 2010-től 2015-ig eladott autók megoszlása villámtöltő csatlakozó szerint (forrás: insideEV.com)

A 2010 és 2015 között eladott plug-in autók között 33%-kal messze a CHAdeMO szabványnak van a legnagyobb támogatottsága. A Tesla Superchargert az autók 15%-a, a CCS-t pedig mindössze 9%-a támogatja. Egyenáramú villámtöltésre az eladott autók csupán 5%-a képes. A plug-in hibridek között csak minden negyedik kínál villámtöltési lehetőséget, de azok is mind a CHAdeMO szabványt támogatják.

Az Európában 2016 májusáig eladott autók megoszlása villámtöltő csatlakozó szerint (forrás: insideEV.com)

Az Európában 2016 májusáig eladott autók megoszlása villámtöltő csatlakozó szerint (forrás: insideEV.com)

Európában a CHAdeMO részesedése a szabványt támogató autók darabszáma alapján 32%, de feltehetőleg a Renault Zoe népszerűsége miatt jelentős, 22%-os az AV villámtöltő támogatottsága is. A CCS töltést az autók 20%, a Tesla Superchargert pedig 16%-a támogatja.

Villanyautósok

Összehasonlítás