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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Bár sokakat érdekel, hogy miként alakul a kiadott világoszöld alapszínű forgalmi rendszámok mennyisége, erre vonatkozólag adatot az illetékes minisztérium automatikusan csak késve és összesítve közöl. A Villanyautósok Közösségének kérésére azonban 2018. február 1-jei dátummal a Belügyminisztérium Sajtóosztálya kigyűjtötte a legfontosabb számokat.

2018. február 1. 2017. november 30. változás változás %-ban
összes 4836 4102 734 17,9%
Kategória szerinti bontásban
5E (tisztán elektromos) 2238 (46,3%) 1898 (46,3%) 340 17,9%
5N (hatótávnövelő elektromos) 1236 (25,6%) 1072 (26,1%) 164 15,3%
5P (tölthető hibrid) 1355 (28,0%) 1125 (27,4%) 230 20,4%
5Z (egyéb nulla emissziós) 7 (0,1%) 7 (0,2%) 0 0%
Területi eloszlás
Budapest 2575 (53,2%) 1906 (46,5%) 669 35,1%
Vidék 2261 (46,8%) 2196 (53,5%) 65 3,0%

Az adatsorból kiderül, hogy az előző év utolsó, és az idei év első hónapjában összesen 17,9%-kal nőtt a zöld rendszámot viselő környezetkímélő autók száma. Ez átlagosan havi 376 autó. Ha minden hónapban ennyi zöld rendszámos autó kerülne forgalomba, akkor idén majdnem duplázódhatna az autóállomány, és év végére megközelíthetnénk a 10.000 darabot.

A tisztán elektromos autók (5E) aránya a zöld rendszámos táborban nem változott. Az autók majdnem fele (46,3%), 2238 darab tartozik ide. A hatótávnövelő elektromos autók (5N) száma 164-gyel, míg a tölthető hibridek (5P)  száma 230-cal nőtt, így a tölthető hibridek részaránya nőtt a zöld rendszámosok között a vizsgált időszakban. Az egyéb nulla emissziós autók (5Z) száma nem változott.

Érdekesen alakult viszont a Budapest-vidék megoszlás. Míg 2017. november 30-án a zöld rendszámos autók többsége (53,5%) vidékre volt beregisztrálva, addig két hónappal később, 2018. február 1-jén már Budapestnél volt a többség (53,2%). Ebben a két hónapban több, mint tízszer annyi környezetkímélő autó kapott zöld rendszámot Budapesten, mint vidéken, ami döbbenetes különbség, pláne a korábbi arány ismeretében. Hogy pontosan mi okozza ezt az ugrást, azt nem tudni, de valószínűleg Budapestre bejegyzett nagy flották lehetnek a számok mögött, mint pl. a MOL Limo 100 db elektromos autója.

De a legérdekesebb az, amire egy félreértés miatt derült fény. Jelenleg 4836 autónak van zöld rendszáma Magyarországon, de az 5E (2564), 5N (1341), 5P (1457) és 5Z (42) kategóriákba sorolva összesen 5404 autó szerepel a nyilvántartásban. Ez az 568 autó elvileg jogosult lenne a zöld rendszámra, mégsem ilyet visel. Vajon miért?

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.