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
auto
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

Működésbe lépett a Nissan, Eaton, BAM, és a The Mobility House energetikai és elektromobilitással foglalkozó vállalatok közös projektjében, az Amsterdam Climate and Energy Fund és az Interreg támogatásával megvalósított energiatároló Hollandiában, mely a japán autógyártó állítása szerint jelenleg a legnagyobb a saját kategóriájában Európában, vagyis ami használt és új elektromos autó-akkumulátorokkal biztosítja egy kereskedelmi épület energiaellátását. A 3 MW/ 2,8 MWh-s berendezés összesen 148 Nissan LEAF-aksival egyenértékű akkumulátor-modulokból épül fel, melyek feladata az amszterdami Johan Cruijff ArenA felvillanyozása lesz a tetőn elhelyezett 4200 napelemtábla által generált elektromosság eltárolásával és annak optimális felhasználásával. Amellett, hogy az energiatároló egy fenntartható és megbízható energiarendszert biztosít mind a stadion, mind a környék, valamint az egész holland villamosenergia-hálózat számára, anélkül, hogy a koncertek során jelentkező megemelkedett energiahasználat miatt be kelljen kapcsolni a környezetszennyező dízeles generátorokat, a projekt egy kitűnő lehetőség arra, hogy a használt villanyautó-aksikat a gazdaság körforgásában tartsa.

„Ennek az energiatároló-rendszernek köszönhetően a stadion képes lesz a saját maga által fenntartható módon megtermelt energiát még intelligensebben felhasználni, az akkumulátorok elérhető kapacitásának kiaknázásával. Az ArenA energiaellátása jelentős mennyiségű villamos árammal van biztosítva, még áramkimaradás esetén is, aminek következtében a stadion hozzá tud járulni a holland hálózat stabilizálásához. A Johan Cruijff ArenA a világ egyik legfenntarthatóbb stadionja, mely irányt mutat olyan okos innovációk felé, mint ez az egyedülálló energiatároló” – fűzte hozzá az évente több mint 2 millió látogatóval büszkélkedő létesítmény innovációs igazgatója.

Ahogyan egyre több akkumulátor használódik el az elektromos járművekben, úgy lesznek egyre gyakoribbak a hasonló projektek az autógyártók részéről. A napokban például a Mercedes-Benz mutatott be egy 8.96 MW/9.8 MWh-s németországi energiatárolót, mely egy nemrég bezárt széntüzelésű erőmű területén épült meg a Smart villanyautók akkujait felhasználva. Azon túl, hogy ez az „élő cserealkatrész-tároló” – ahogyan a Daimler nevezi – képes milliszekundumok alatt reagálni az esetleges áramkimaradásokra, teljesen automatikusan stabilizálja a villamos energia-hálózatot, és szinten tartja a frekvenciát, még karbantartási lehetőséget is kínál a lítium-ion akkumulátorok számára, amelyeknek szükséges rendszeresen átesniük a töltési-merítési cikluson a hibátlan működés érdekében. De a BMW i3 is elég régóta a piacon van ahhoz, hogy a német vállalatnak el kelljen gondolkodnia egy praktikus módszeren a használt aksik felhasználására, és szerencsére az energetikai célú hasznosításban a BMW vezetősége is meglátta a fantáziát: a legutóbbi projektjükben egy 22 MW-os, i3-aksikból álló energiatároló- berendezést kötöttek össze a brit hálózattal.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.