Villanyautós akarok lenni!

Ez a cikk nem arról szól, hogy miért jó mindenkinek a villanyautó, hogy miért vásároljanak mások és főleg nem arról, hogy melyik a legjobb modell a piacon. Ez a cikk nem is egy vásárlási útmutató csak egy élethelyzetet mutat be, amiben a szerző szíve és feje egyaránt az elektromobilitáshoz húz.

Az élethelyzet

Miután tisztáztuk, hogy mit várhatunk ettől az irománytól, kicsit felszabadultabban mehetünk tovább. Ahhoz, hogy jobban megérthessük az élethelyzetet, mesélek egy kicsit magamról: Budapesten élek és egy telekommunikációs vállalatnál vagyok szoftverfejlesztő. A harmincas éveimbe épphogy beleléptem és hamarosan egy gyermek apukája leszek. Heti 1-2 alkalommal saját autóval megyek dolgozni, a maradékot biciklivel, közbiciklivel, közösségi autóval vagy tömegközlekedéssel abszolválom. Hétvégén a bevásárlásokat, kirándulásokat mindig autóval intézzük, mert a kis forgalomban így kényelmes.

Havonta egyszer meglátogatjuk szüleinket Kazincbarcikán, ami Budapesttől majdnem 210 km-re található. Az utolsó 20 km-t leszámítva végig autópályán tudunk haladni, így körülbelül 2,5 óra az utazás ajtótól ajtóig. Ezen kívül a belföldi nyaralások során utazunk nagyobb távolságot, de azok sem hosszabbak 250 km-nél. Legmesszebbre eddig Horvátországba mentem saját autóval, ami egy 1000 km-es út volt és nem volt jelentősen olcsóbb, mint repülővel utazni.

BP-Barcika_edited

Ilyen feladatokra keresek egyetlen autót, mivel nem fér bele és nincs is értelme két jármű fenntartásának ilyen körülmények mellett. A feleségem nagyon ritkán vezet, jellemzően csak ha én éppen nem tudok. Sajnos az anyagi lehetőségek autóvásárlásra szerények. Néhány millió forintnál többet semmiképp sem szeretnék az autóra költeni, tehát nem a felső kategóriából fogok válogatni.

Mivel szeretek vigyázni a dolgaimra, a jelenlegi autómat is garázsban tartom. A teremgarázsban rendelkezésre áll 230 V-os csatlakozó és H. Andrásnak is sikerült elintéznie, hogy a közös dugaszra egy mérőt szerelve tudja tölteni az autóját. Tehát vegyük úgy, hogy az otthoni töltési lehetőség is adott.

Most, hogy ismertettem a körülményeket, bárki azonnal rávághatja, hogy rengeteg kiváló belsőégésű motorral szerelt autó létezik erre a célra, mégis hogy jön a képbe az elektromos autó? 17 éves korom óta olvasok autós magazinokat és legalább 10 éve folyamatosan beszédtéma az elektromos autózás ezekben a lapokban. Körülbelül azóta mozgatja a fantáziámat ez a csendesnek, dinamikusnak, olcsónak és környezetbarátnak mondott közlekedési forma. Az olcsót most az üzemeltetésre értjük, nem a megvásárlásra. Még a villanyautók tömeges elterjedése előtt láttam több átépített példányt és azok is mind nagyon tetszettek. Villamosmérnökként valahol egyfajta szakmai csodálat is van bennem az elektromos autók iránt. Tehát nem kérdés, hogy vágyom rájuk.

Villanyautósok találkozója. Fotó: villanyautósok

Milyen alternatívák vannak hagyományos fronton?

Néhány millió (3-4) forintért már egészen nagy a választék az autók piacán. Ennyi pénzért már kaphatunk új autókat egyenesen a szalonból, például Skoda Rapidot, Suzuki Swiftet, Opel Astrát, Ford Fiestát, Mazda 2-t és még sorolhatnám. A használtak között meg szinte végtelen a választási lehetőség. Audi, BMW, Mercedes, szinte minden márka prémium és középosztályú modelljei ott kelletik magukat.

Ez megint csak egy egyéni vélemény: nem érzem szükségét, hogy egy német prémiumautó felesleges méreteit és extráit élvezzem. Sokkal jobban tartok a rettegett motorhibáktól, amelyek az ilyen tekert órás szörnyetegeket sújtják. Az új autó gondolata ugyan csábító, de a lentebb említett okok miatt inkább az elektromos autó a prioritás.

Akkor most nézzük a racionális, mégis szubjektív szempontokat

Az elektromos autó csendes. Talán ez a leginkább imponáló a technológiában. Egy bármilyen villanyautó hozza a luxus kategória zajmennyiségét. Kis sebességnél jó úton mindenképp. Ettől annyira sokkal kényelmesebb lesz az egész utazás, hogy leírhatatlan. Aki nem próbálta, nem biztos, hogy érti. Javaslom mindenkinek, aki még nem vezetett villanyautót, hogy menjen el tesztvezetésre, látogasson el a Villanyautósok találkozójának valamelyikére, vagy ha Budapesten jár, regisztráljon a két autómegosztó szolgáltatás egyikére és menjen egy kört a kis VW e-UP-pal. Persze továbbra sem meggyőzni akarok senkit, csupán azt szeretném kérni, hogy aki nem próbálta, ne ítéljen el emiatt.

A gyorsulás egy alsó kategóriás villanyautóban vagy bármelyik hibrid autóban egyszerűen mellbevágó (vagy inkább hátba). Nem arról van szó, hogy sportos a vezetésük, nem is érződnek különösen erősnek az átlagos használat során, de abban a két másodpercben, amikor hirtelen akarunk elindulni a lámpánál, meg akarunk előzni valakit vagy még át szeretnénk férni a sárgán, akkor azt szinte minden más autónál ügyesebben tehetjük meg egy villanyossal.

Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e okos irányváltó karja (fotó: MotorTrend)

Játék a fogyasztással. A villanyautó fogyasztását nagyon pontosan ki tudják jelezni a fedélzeti műszerek. Azonnal visszajelzést kapunk, hogy a vezetési stílusunknak milyen költségvonzata lesz. Egy nyugodt vezető, megfelelő körültekintéssel hihetetlen fogyasztási adatokat képes produkálni. Sokkal nagyobb lehet a szórás, mint a belsőégésűek esetén.

A regeneratív fékezés is olyan dolog, amiről az autóhasználók műszaki érzékkel megáldott rétege régóta álmodik. Nálam a vezetés során minden fékezés egy kis kidobott pénzt jelent, mintha az előttem cikázó autósok, a piros lámpák, a kereszteződések egy pár forinttal meglopnának minden út során. Egy elektromos autóban viszont szinte érezzük, hogy az elektronok áramlanak vissza az akkumulátorba, szinte halljuk, hogy a fékbetét csak pont egy leheletnyire ér hozzá a tárcsához, amikor megáll a kocsi. Persze tudjuk jól, hogy nem 100%-os hatásfokkal működik és ha gyorsítunk, fékezünk, gyorsítunk, fékezünk, ugyanúgy veszteséget termelünk, de nem annyit és ez fontos. A leggazdaságosabb villanyautó esetében is a kigurulás, de főleg városi körülmények között nincs választás, fékezni kell, akkor viszont nem mindegy hogy mi történik az energiával.

Az állóhelyzeti temperálás megint csak egy kényelmi extra, ami nélkül lehet élni. De ha valakinek a bőr kárpit vagy a nagy lábtér nyom sokat a latban, akkor miért ne lehetne olyan, akinek ez szempont? Számomra igenis komoly értéket képvisel az, ha nem -5 vagy +70 C fokos autóba kell beszállnom vagy beültetni a családom. Ezt még a hagyományos prémium autók sem mindig tudják.

Villanyautósok találkozója.

Olcsó üzemeltetés. Imádok barkácsolni, szétszedni, összerakni dolgokat. Azokat a karbantartási műveleteket, amikhez van szerszámom, szinte mindig magam intézem az autón. Nincs ezzel gondom, de miért ne szerethetném, ha kevesebb a karbantartani való? Nem vagyok olajcsere fetisiszta. Szerintem az olvasók többsége sem az, tehát ha meg lehet oldani egy autó üzemeltetését kevés karbantartással, miért ne vágyhatnék rá? Ráadásul az utóbbi időben a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt tele vannak az autók mindenféle olyan berendezéssel, amelyek nagyon drágák és főleg a városi használatban gyorsan amortizálódnak.

A város levegőjének tisztábbá tétele. Nem vagyok egy elvakult környezetvédő. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy az elektromos autók sokkal környezetbarátabbak a teljes életciklusuk során, mint egy ugyanannyi idős benzines vagy dízel. Az viszont egészen biztos, hogy a városok levegőjét, ahol egyre több ember él, a villanyautók nem szennyezik tovább. Ez talán mindenki számára könnyen belátható és elfogadható. A saját életterembe nincs kedvem tovább belerondítani, ha nem muszáj.

A Toyota a Prius hatalmas sikerén felbuzdulva továbbra is előnyben részesíti a hibrid meghajtást a tisztán elektromossal szemben

Milyen típusok közül válogathatok?

Az ország keleti régiójának villámtöltővel való ellátottsága (vagy ellátatlansága) az egyik fő útvonalamon is észrevehető. Van ugyanis egy olyan 150 km hosszú autópálya szakasz, amely mentén  egyáltalán nincs villámtöltő. Szerencsére a kilátások pozitívak, de évek telhetnek el, mire kiépül a töltőhálózat. A jelenleg megoldást jelentő gödöllői és a miskolci töltők, az útvonal két végén helyezkednek el, pont nem félúton ahol ideális lenne. Ha a villanyautók és a töltők is a mostani ütemben terjednek, akkor hamar előállhat az a helyzet, hogy többet kell várakoznunk ezek előtt a villámtöltők előtt, mint amennyi maga a „tankolás” ideje. Tehát számomra egy olyan villanyautó lenne megfelelő, amely a legmostohább körülmények között (esőben, hidegben) is képes megtenni egyben a 220 km-es utat.

Ez a követelmény sajnos elég erős szórást jelent, főleg az olcsóbb kategóriában. Kapásból kiesik a Mitsubishi i-MiEV/Citroen C-Zero/Peugeot iON hármas, az előző generációs Nissan Leaf, a WV e-UP, Fiat 500e, a Renault Zoe régebbi változatai és a VW e-Golf. Lényegében a Teslák, az új Nissan Leaf, az új Zoe, a BMW i3 és a hibridek képesek megtenni ezt a távolságot megállás nélkül. Sajnos ezeknek az akkus modelleknek mindegyike túlmutat az elméleti költséghatáron.

Ionity Svájcban

Ha a töltőállomások telepítésében racionálisan döntenének akkor már most lenne minden autópályán 80 kilométerenként egy 5-10 állásos villámtöltő és folyamatosan figyelnék az igényeket, hogy melyiket kell bővíteni. Pont mint a Tesla Supercharger hálózata. Persze ne várjuk, hogy ingyen legyen, egy jó szolgáltatást meg kell fizetni. Szerintem ezzel nem is lenne gond. Viszont amíg ez nincs, addig hogy indulhatnánk el Budapestről valamelyik megyeszékhelyre vagy vissza egy hosszú hétvégére?

Akkor mi a megoldás?

A gondolatok háborgó tengerén a hibrid- és hatótávnövelővel ellátott villanyautók lebegnek tovább. A hibridek viszont nem elektromos autók annak ellenére, hogy az elektromos autók számomra kedvező tulajdonságaiból szinte mindegyiket birtokolják. Mármint a plug-in, vagyis külső forrásból tölthető változatok. Nézzünk szét ezek között. Ha kivesszük a nagyon drága luxushibrideket, akkor két típus marad a célkeresztben. Az egyik a Toyota Prius Plug-in a másik pedig az Opel Ampera (Chevrolet Volt). Mindkét típus 3,5 MFt-tól indul de 4-4,5 MFt környékén vannak a bátran megvehető példányok. Ha visítva is, ez még belefér az elméleti értékhatárba.

Mindkét autótípus alkalmas családi járgánynak, hosszú utazásokra és rövid városi korzózásra is. Otthon tölthető tehát lehet (szinte) csak villannyal járni velük. Az Ampera a magas „kardánalagút” (valójában akkupakk) miatt csak négy személyes, ez némileg a Prius malmára hajtja a vizet. Viszont az Ampera sokkal villanyautósabb, mint a Prius és ez nem csak az Opel marketing dumája. A villamos hatótáv a gyakorlatban is 50-60 km ami számomra bőségesen elég. Budapestet keresztbe-kasul be lehet járni vele anélkül, hogy beindulna a benzinmotor. A Priusnál ez a gyakorlati érték csak 20-30 km. Az Ampera villamos alkatrészek minősége, az egész kocsi kinézete és a beltere is sokkal tetszetősebb, hangsúlyozom, hogy számomra!

Opel Ampera mozgásban

Az Opel Ampera tényleg egy villanyautó benzinmotorral, mint a Prius, ami egy benzines autó villanymotorral. És nem csak a hatótáv miatt. Az Amperában amíg van áramunk, nem kell beindulnia a dugattyús erőforrásnak. Működik a hűtés, a fűtés, ki lehet hozni az autóból a maximális teljesítményt. A Priusban sajnos nem választható ennyire külön a két rendszer. A benzinmotor szinte minden út alatt akarva akaratlanul beindul. A fűtést továbbra is a motor veszteséghője biztosítja és a lóerőket sem engedhetjük szabadon kipufogógáz termelése nélkül. Szőrszálhasogatásnak tűnhet, de nem az. Ha én úgy szeretnék a városban közlekedni, mint egy igazi villanyautós, akkor az egykori GM termék a nyerő választás.

Számolgassunk kicsit

A saját autómról a megvásárlás óta vezetek egy táblázatot, amibe minden (de tényleg minden) költséget felírok. Jól tudom tehát, hogy a 3,5 év alatt 45.000 km-t tettem meg. Üzemanyagra évente 400.000 Ft-ot költöttem ami átlagosan 32 Ft / km. A karbantartásra is elmegy 100.000 Ft, a parkolásra pedig 15.000 Ft egy évben. Mosásra, garázsbérlésre ezután is ugyanannyit költenék ezért ezzel nem számolok.

Ha megveszem az Amperát, akkor az olcsóbb üzemanyag (áram) költség miatt várhatóan többet fogom használni, ezért az éves futásteljesítményt 13.500 helyett 15.000-nek veszem.

Ismerve szokásaimat, a kilométerek 2/3-át, tehát 10.000 km-t városban vagy a város közeli országúton, a maradék 1/3 részt, vagyis 5000 km-t autópályán teszem meg. Ez azt jelenti, hogy az autópályás részt benzinnel, a maradékot pedig árammal abszolválnám.

Tudjuk azt is, hogy autópályán hajtva az Ampera 7 l-t eszik 100 km-en. Évente az 5.000 km-en tehát 350 l benzin csorogna a tankba, ami 400 Ft-os benzinárral számolva 140.000 Ft benzinköltséget jelent. Emellé jön még a 10.000 km áramköltsége, ami a Spritmonitor.de adatai szerinti 16 kWh/100 km alapján 1600 kWh. Ezt az itteni 36 Ft-os kilowattóránkénti áramárral beszorozva kijön, hogy 57.600 Ft. Kerekítve tehát évente 200.000 Ft üzemanyagköltséggel számolhatok. Az 13 Ft-ot jelent kilométerenként. Vagyis a megtakarítható összeg évente közel 200.000 Ft.

Számításba vehetjük még a kisebb karbantartás és az ingyenes parkolás előnyét, ami körülbelül további 30.000 Ft-ot jelent éves szinten.

Végszó

Összefoglalva tehát, ma, 2018-ban nincs a piacon olyan tisztán elektromos autó, amely az én igényeimet teljes mértékben lefedi vagy amelyik igen, az még túl drága. Nincs olyan töltőhálózat, amely a számomra megfelelő útvonalon gyorsan képes lenne feltölteni egy kisebb hatótávú villanyautót és nincs olyan rövidtávú ígéret sem a töltőhálózat megvalósulásával kapcsolatban, amire alapozva bátran bele mernék vágni egy olcsó villanyautó megvásárlásába. Van viszont sok olyan élethelyzet, ahová megfelelők a villanyautók, mi több, jobbak hagyományos társaiknál! Viszont a villanyautó élményt nem kell nélkülöznie annak sem, aki hasonló cipőben jár mint én, mert az Opel Ampera szinte mindent tud, amire a felhasználónak szüksége lehet ilyen igények mellett. Nekem már biztosan megvan a következő autóm.

Azt javaslom tehát minden elektromos autózásra nyitott érdeklődőnek, mélyedjen el a témában, olvasson sokat és ne csak a reklámokból tájékozódjon. Egyre több nagy gyártó készít olyan termékeket, amely a legtöbb igényt kielégíti és egyre több olcsó elektromos autó kerül a használt piacra, amely széles körben elérhető a tömegek számára.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!