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
auto
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

Közös vállalkozást alapít a Volvo Car Group és Svédország vezető akkumulátorgyártó vállalata, a Northvolt a Volvo és a Polestar autómárkák elektromos autóiba tervezett akkucellák fejlesztéséhez és gyártásához – jelentették be ma a partnerek. Az egyenlő részben birtokolt új cég első feladata egy kutatás és fejlesztési központ létrehozása lesz, amely 2022-ben kezdi meg működését Svédországban, az itt kifejlesztett új generációs technológiák pedig egy európai gigagyárban mennek gyártásba. A potenciálisan évi 50 GWh kapacitásúra tervezett akkucellagyár várhatóan 2026-ban kezdi meg a termelést.

A Volvo közleményében azt is hozzátette, hogy a Northvolt első, svédországi akkugyárából is vásárol cellákat, évi 15 GWh-t 2024-től kezdődően. A már meglévő együttműködéseket kiegészítve a mostani megállapodás már elegendő lesz a Volvo jelenlegi elektrifikációs terveinek megvalósításához, amely szerint az évtized közepére az összes értékesítés fele tisztán elektromos lesz, 2030-tól pedig csak villanyautókat fog árulni – írja a kínai Geely vállalatcsoport tulajdonában lévő svéd márka.

Polestar Precept

A gigagyár pontos helyszínét egyelőre nem árulta el a Volvo, de a számítások szerint 3000 főnek ad majd munkát, és 100%-ban megújuló forrásból szerzett energiával működik, töredékére csökkentve az autógyártók elektromos autóinak környezeti lábnyomát. Ez már csak azért is fontos, mert a Polestar tervei között szerepel megépíteni a világ első, tényleg karbonsemleges autóját, azaz amely már nem offset révén éri el a nettó nulla kibocsátást, hanem eleve semmilyen üvegházhatású gáz emissziójával nem terheli a légkört. A közös vállalkozás által termelt cellákat elsőként a Volvo legkelendőbb modelljének, az XC60-nak az elektromos változata kapja meg.

Valódi klímabarát autót akar a Polestar

A Northvolt akkumulátorai számos európai autómárka villanyautójának adnak életet – a cég legfontosabb partnere a Volkswagen, mely saját maga építi fel a Northvolt második akkugyárát, Salzgitterben, de a svédországi Skellefteå városában felhúzott létesítményből a BMW Csoportnak is jut.

A Volvo Cars jövőbeni technológiáiról június 30-án, a Volvo Cars Tech Moment eseményen hallhatunk részletesebben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.