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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Hosszú távú beszállítói szerződést kötött 2 milliárd euró értékben a BMW a Northvolttal 2024-től kezdődően, így a svéd vállalat a harmadik partner, mely akkumulátor-cellákkal fogja ellátni a prémium autógyártót tisztán elektromos járművei sorozatgyártásához. Az i3-hoz a Samsung SDI-től érkeznek a lítium-ionos energiatároló egységek, a Kínában összeszerelt iX3-ba pedig már a CATL biztosítja majd az aksit, de a kínai akkuóriás terméke Európában gyártott BMW-kbe is bekerül a németországi Erfurt mellett jelenleg épülő cellagyárnak köszönhetően.

Már jövőre megkezdődik a CATL németországi akkumulátorgyárának építése

Azt nem árulta el a BMW, hogy pontosan mely modell kapja majd meg a svédek celláit, de már a Northvolt-üzlet kezdete előtt egy évvel legalább 13 tagból fog állni a teljesen elektromos kínálat, melyek mindegyikéhez meg kell oldani a folyamatos ellátást. A több beszállítót is felsorakoztató stratégia biztosítja, hogy mindig a lehető legjobb cellatechnológiához legyen hozzáférése a münchenieknek.

A BMW választása annak fenntartható gyártási megközelítése miatt esett a Northvoltra: a cellák előállítása kizárólag szél-, és vízenergiából nyert elektromossággal fog történni, és a vállalat állítása szerint a megújuló energia kizárólagos használata a Samsungra és a CATL-re is igaz lesz.

„Az éghajlatvédelemhez való hatékony hozzájárulás érdekében arra törekszünk, hogy javítsuk termékeink általános környezeti egyensúlyát – az erőforrásoktól kezdve az újrahasznosításig. Ez különösen érvényes az elektromos járművek nagyfeszültségű akkumulátorainak energiaintenzív gyártására. Emiatt van most szerződéses megállapodásunk cellagyártóinkkal arról szólóan, hogy csak zöld energiát fognak felhasználni az ötödik generációs akkumulátorcelláink előállításához” – tette hozzá Oliver Zipse vezérigazgató.

A Northvolt svédországi gyárának látványterve

Az akkumulátor előállítása egy villanyautó életciklusához kötődő széndioxid-kibocsátás akár 40%-áért is felelős lehet, így ez az a fázis, ahol a BMW jelentős javulást szeretne elérni. „Ahogy a [gyártási] mennyiség növekszik, a zöld energia használata körülbelül tíz millió tonna CO2-t takarít meg a következő évtized során. Összehasonlításképpen ez nagyjából az a széndioxid-mennyiség, amelyet egy több mint egymillió fős lakosú város, például München, évente kibocsát.” Emellett a lítium és kobalt beszerzése is szigorú fenntarthatósági követelmények mentén kiválasztott bányákból fog történni.

BMW Concept i4

A Northvolt első gigagyára, ahonnan a BMW is kapja a cellákat, jelenleg Skellefteå városában épül, és 2021-ben készül el a tervek szerint. A vállalat második, németországi létesítményében 2024-ben indul meg a termelés, legfontosabb vásárlója pedig a Volkswagen lesz.

A Volkswagen építi fel a Northvolt második akkugyárát

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.