3 perc töltés után 20 perces út – elektromos kompokra vált Hollandia

Az Északi-tengeri csatorna amszterdami szakaszán működő dízelmeghajtású kompokat még az 1930-as években állították forgalomba, és azóta szerves részét képezik a helyi tömegközlekedésnek, ám a zéró károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátásra való igény ezeket a szennyező óriásokat is elérte. Meg is született a döntés Amszterdam tömegközlekedési vállalata, a Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) kompflottájának elektromosításáról: 2023-ra minden kompnak elektromosnak kell lennie. Az üzemeltető által megvásárolt öt új elektromos hajtású komp első tagja már 2021 augusztusában munkába állt.

Forrás: ABB

A GVB az Északi-tengeri csatorna három nagy forgalmú, évente több mint 350.000 gépkocsit szállító útvonalán állítja forgalomba az elektromos kompokat. A járművek folyamatosan, éjjel-nappal fognak közlekedni, és minden 20 perces oda-vissza út után mindössze 3 percük lesz akkumulátoraik feltöltésére. Emiatt a megbízható szolgáltatás folyamatos fenntartásának egyik kritikus tényezője a gyorstöltés lesz.

A 680 kWh akkukapacitású elektromos kompok töltéséhez a BAM Csoporthoz tartozó BAM Infra Rail bv az ABB-vel működik együtt, előbbi a teljesen automatizált töltőállomások kivitelezését végzi, utóbbi pedig egy olyan technológiát biztosít, amely lehetővé teszi, hogy az elektromos hálózaton fellépő áramingadozások ne befolyásolják a töltőberendezések által biztosított 750 V egyenáramú (DC) tápellátást. Az ABB le is szállított három ACS880 típusú betápmodult, mely az IGBT-s (Insulated Gate Bipolar Transistor) technológia elve alapján alakítja át a váltakozó áramú hálózati energiát, miközben reagál a hálózati eseményekre és kompenzálja a feszültségeséseket.

Forrás: ABB

Ha probléma lenne a töltéssel, akkor sincs minden veszve, merthogy a kompokat plug-in hibridnek tervezték. A normál üzemrend szerint 100%-ban elektromosan működnek, de vészhelyzet esetén, illetve 8-as szélerősség felett bekapcsolják a generátorát.

Az új GVB kompok maximum 400 utas, 20 gépkocsi, vagy 4 kamion szállítására alkalmasak, és miután mind az öt elektromos komp forgalomba állt, a régi dízelüzemű kompok pedig kikerültek a forgalomból, évente 800.000 liter dízel üzemanyagot fog megspórolni az üzemeltető vállalat, ami több mint 2400 tonnányi szén-dioxid-kibocsátás megszűnését jelenti.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.