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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Méretes akku került az ausztrál buszgarázsba

elektromos busz
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

A Transit Systems egy ausztrál közlekedési vállalat, amely 8000 buszt üzemeltet, amit egytől egyig igyekszik záros határidőn belül elektromosra cserélni.

Most az egyik legnagyobb buszdepójukban egy olyan töltési rendszert tesztelnek, ami segíthet a fenti cél elérésében.

Ésszel

Az elektromos buszok kapcsán az emberek általában két dolog miatt aggódnak. Az egyik, a buszok hatótávja, a másik, hogy honnan lesz elég áram tölteni a járműveket.

A hatótáv kapcsán a Sydney-ben található Leichardt buszgarázs 55 darab, 368, illetve 422 kWh-s akkupakkal szerelt elektromos busza kapcsán a vállalat ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy meglepetésükre a műszak végén a legtöbb busz a vártnál jóval magasabb töltöttséggel érkezik vissza, mivel a regeneratív töltéssel elég sok energiát megspórolnak. A szükséges töltési teljesítmény viszont egy ekkora flotta kapcsán már gondokat okozhatna, pontosabban valószínűleg jelentős kapacitást kellene lekötni az elektromos szolgáltatónál, és valószínűleg a transzformátort is nagyobb teljesítményűre kellene cserélni.

A vállalat ezért úgy döntött, hogy egy 36 millió ausztrál dollár, nagyjából 9 milliárd forintos projekt keretében a depó 1,5 MVA-re bővített hálózati csatlakozását kiegészítik egy 388 kW teljesítményű napelemes rendszerrel, amely a garázs épületeinek tetejére került, illetve egy 1,25 MW / 2,5 MWh-s Tesla Megapack akkumulátorral. A napelemek nap közben az aksikat töltik, utána pedig az akkumulátorokon keresztül rásegítenek a buszok töltésére. A beruházás két állami program és a vállalat közös finanszírozásában készült, és célja, hogy validálja a rendszert a nagyobb flották töltéséhez.

A depó legtöbb busza este 11 és hajnali 5 között a garázsban van, ekkor csak pár éjszakai járat közlekedik, a rendelkezésre álló hat óra pedig bőven elég a flotta feltöltésére.

A telephelyen a feladat ellátáshoz 5 darab 120 kW teljesítményű DC és 31 darab 80 kW-os AC villámtöltőt telepítettek, amelyek más és más busztípusokat szolgálnak ki. A DC töltők 120 kW-os teljesítménye megoszlik a rajtuk lévő két töltőcsatlakozó között, így azokon egyszerre 10 busz 60 kW-os töltésére van lehetőség.

DC villámtöltők a garázsban. Forrás: EV Brief, YouTube

Az AC töltők kifejezetten a BYD buszok miatt kerültek beszerzésre, ezeket ugyanis különleges módszerrel lehet tölteni. A töltőoszlopokon két-két csatlakozó van, ez azonban nem két külön buszt, hanem egyazon járművet töltik, mégpedig egyszerre. Az egyik csatlakozó az alsó, a másik a tetőre szerelt akkupakkokat tudja tölteni.

Dupla AC töltők a BYD buszokhoz. Forrás: EV Biref, YouTube

A tapasztalatok szerint a buszokat kevesebb, mint három óra feltölteni, az egész rendszert pedig egy intelligens szoftver működteti, amely felügyeli a napelemek teljesítményét, a Megapack működését, az egész buszgarázs pillanatnyi fogyasztását és a buszoknak kiosztott töltési teljesítményt is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.