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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Vásároltam egy „tízpálcás” 24 kWh-s akkuval szerelt hétéves Nissan LEAF-et, és sajnos nem csak az autó, de a kelet-magyarországi töltőhálózat miatt is visszautaztam az időben öt évet. Lesújtó, hogy mennyire nincs fejlődés Magyarország észak-keleti régiójában töltő-fronton.

2019 nyarán meghatódva számoltam be a gyöngyösi 22 kW-os e-Mobi töltő bekapcsolásáról, ami 30 kilométerrel hozta közelebb Miskolcot Budapesthez, hiszen már nem csak egri kerülővel lehetett egy kis akkus autóval eljutni a fővárosba. Aztán nyár végén Hatvanba, a Decathlon raktár parkolójába is került egy 50 kW-os DC töltő, ami ugyan a zárt udvarban ünnepnapokon nem volt elérhető, de elképesztően fontos lépés volt ezen az útvonalon. A 2019-es évet „megkoronázva” októberben  elkészült a Nova Futura Zrt. nagyfügedi töltője, ami az M3 autópályától már nem 6, csak 3 kilométeres kerülőt jelentett.

Miskolc 30 km-rel közelebb került Budapesthez

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

Mára az M3 autópálya mentén a MOL benzinkutakon egy-egy 50 kW-os töltőnél sorakozhatnak a villanyautósok, de akad gyorsabb is: az egyik irányban a Hatvanas fogadónál 75 kW-os TEA. töltő, a másik irányban Gelej környékén a Shell Recharge hálózatában egy 150 kW-os töltő is van már, utóbbi helyszínen ráadásul két oszlop áll, de már az is kisebb csoda, ha az egyik üzemképes.

A 24-es LEAF-re azonban nem akartam autópálya matricát venni erre az egy útra, mi baj lehet, 6 éves villanyautós rutinom van. Budapesten 100%-ra töltve várt a LEAF (köszi Zsombor), így bátran ütöttem be a navigációba a gyöngyösi e-mobi töltőt, és eddig sima utam volt, a fűtéssel sem kellett takarékoskodnom a 4 fokos novemberi késő délutánon.

Persze Hatvanban a Decathlon raktár 50 kW-os töltője sokkal gyorsabb megoldás lett volna, ez a töltő azonban már nem létezik, valószínűleg az autópályás töltők megjelenését követően nem sokan használták már.

A gyöngyösi töltő viszont kellemes meglepetéssel fogadott, bár ez bizonyára csak nekem volt újdonság. Az általam „kisvillámként” emlegetett 22 kW-os töltők néhány éve csak a 400 voltnál magasabb feszültségű autókat tudták kiszolgálni a névleges 22 kW-tal, egyéb típusokkal 16-19 kW volt a jellemző töltési teljesítmény. Most azonban a 25%-on lévő LEAF töltése is azonnal 22,3 kW-tal indult.

Végre következett a matek, amitől a benzines autón nevelkedett többség nagyon fél, én viszont kifejezetten élvezem: meddig kell tölteni, hogy biztonságosan hazaérjek?

101 kilométert kellene még megtennem, jó volna fűteni is, így az eddigi tapasztalatok alapján majdnem tele. Márpedig az elektromos autók túlnyomó többségét út közben nem érdemes tele tölteni, mert 80-90%-nál már általában visszaesik a töltési teljesítmény, sokszor már 60-70%-os töltöttséggel érdemes tovább indulni és inkább még egyet tölteni, jóval kevesebb időt igényel ugyanis kétszer 10-60% között tölteni, mint egyszer 10-100% között.

Ehhez azonban töltőhálózatra is szükség van… Fejben a mezőkövesdi Orlen kút 50 kW-os töltőjével számoltam, amihez elég lett volna 60-70%-ig tölteni a LEAF-et, majd ott újra 60% és lazán megvan Miskolc. Szerencsére rápillantottam a BookMyCharging applikációra, és itt ért a hidegzuhany: a mezőkövesdi töltő piros, nem működik.

Végül 45 perc töltés után 90%-os töltöttségnél lehúztam a LEAF-et a „kisvillámról”, mivel itt már mindössze 8 kW-ot kért az autó a rendelkezésre álló 22-ből. Füzesabony körül már láttam, hogy ez nem volt jó döntés, kezdett bizonytalanná válni a célba érés, így az út utolsó szakaszát 70-80 km/h körüli sebességgel tettem meg. Nagyon szűken még valószínűleg egészen hazáig eljutottam volna, de egy ismeretlen, sokat futott autóban nem akartam a hideg téli éjszajkában kockáztatni, így a miskolc déli határánál éppen útba eső Mobiliti 50 kW-os töltőnél még 2 perc alatt 10-ről 17%-ra töltöttem az autót, és innen már takarékoskodás nélkül 5%-kal hazaértem.

Mehettem volna autópályán +6000 Ft-ért gondtalanul? Talán igen, ha épp szerencsém van és nem kellett volna sorba állnom a magányosan álló töltőoszlopoknál.

Járhattam volna rosszabbul is? Igen, ha a gyöngyösi töltőoszlop foglalt vagy épp meghibásodott (a Plugshare szerint néhány hete például útépítés miatt épp nem volt hozzáférhető).

Az utam tulajdonképpen szerencsés volt, mindössze 70 kilométeren voltam kénytelen a megengedett tempónál kicsit lassabban haladni a biztonságos célbaérkezés érdekében, sőt, ha nagy a gond bárhol felhajtok az autópályára, ahol jóval több a töltési lehetőség.

Mégis elszomorított, hogy ha valaki egy belépő árszinten megvásárolható, kis akkus autóval az autópályát elkerülve szeretne közlekedni ma az ország észak-keleti régiójában, ugyanúgy egyetlen kis teljesítményű töltőre számíthat, mint 2019-ben.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.