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 Közel három évvel a telepítése után péntektől bárki számára nyilvánosan is elérhető az első – és a korábbi ígéretekkel ellentétben továbbra is egyetlen – hidrogéntöltő állomás. A Linde Illatos úti telephelyén üzemelő állomás egyaránt képes a 350 baros autóbuszok és teherautók, illetve a 700 baros nyomást igénylő személyautók tankolására. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) és a Linde Gáz Magyarország közös projektjének keretében az első 4000 kg hidrogén tankolására ingyenesen lesz lehetőség. A hidrogénkút megnyitásával egyidőben Budapest agglomerációjában is üzembe állt egy háromajtós (Toyota) Caetano H2.City Gold típusú hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz. A 37,5 kg hidrogénnel feltölthető jármű a gyári adatok szerint 400 km-es hatótávra képes, de a Pakson tartott korábbi teszt alapján a szakemberek 350 km-es valós hatótávról beszéltek. A HUMDA célja, hogy az egyéves projekt keretében szerzett tapasztalatokat és adatokat összevethessék a Zöld Busz Programban üzemelő tisztán elektromos buszok használata során szerzett ismeretekkel. A Kelenföldi pályaudvar és Szigethalom között közlekedő hidrogén-üzemanyagcellás busz töltését a Hydrogen Open 2024 konferencia keretében demonstrálták is. A 70%-os töltöttséggel érkező buszt 1-2 perc alatt 5%-nyi extra energiával látták el. Ez a busz tetejére szerelt tartályokban 240-244 baros nyomást eredményezett. A Linde telephelyén kialakított töltő abban különbözik a vidéki városokban a másik tesztüzemben használt hidrogén-üzemanyagcellás busz töltéséhez telepített berendezéstől, hogy itt lehetőség van a 100%-os töltöttség eléréséhez, míg a kompresszor nélkül telepített mobil átfejtő állomásból csak a szállításhoz használt 200 baros tartályok nyomásával lehet gazdálkodni. Az Illatos úton a nyitáshoz továbbfejlesztett állomáson egymás után akár két autóbusz tartályai is teljesen feltölthetők, mielőtt a kompresszornak újra elő kellene állítania a szükséges nyomást az átfejtéshez használt puffertartályokban. Személyautókból a magasabb nyomás ellenére egymás után több is feltölthető. Hidrogén buszokat tesztelnek hét magyar helyszínen A puffertartályokban a megfelelő nyomás előállítása 3-4 órát vesz igénybe, de a folyamat a jelenlegi 15 kW-osnál nagyobb teljesítményű kompresszor beüzemelésével felgyorsítható. A nagyobb teljesítményű kompresszor mellett a kút áteresztő képessége a nagyobb méretű puffertartályokkal is növelhető. Egy kiürült tartályos busz töltése nagyjából fél órát vesz igénybe. A Linde a telepen 200 baron maximum 350 kg hidrogént képes tárolni, ami 9 busz feltöltésére vagy akár 70 személyautó töltésre is elegendő lehet. A létesítmény fejlesztése előtt egy busz feltöltése több órát is igénybe vett, és a gyakorlatban a személyautókat sem lehetett 100%-ra tölteni. A fekvő hengerekben 200 baron érkezik a hidrogén (ez Magyarországon és a környező országokban a felső limit a szállításban), amiből a fémszínű dobozban lévő függőleges kompozit tartályokban állítják elő az 550 baros nyomást a buszokhoz, míg a tíz cm-nél is vastagabb falú, fekete acélhengerek biztosítják az 1000 baros töltőnyomást a személyautókhoz. A járművek töltéséhez 350 baros töltőnyomás esetén 550, a 700 baros nyomásnál 1000 baros puffertartáyokra van szükség. Ezekből addig lehet kiszolgálni a gázt, amíg a puffertartályok nyomása magasabb 350 illetve 700 barnál. A töltés során a gáz felmelegszik, ezért betöltés előtt a nagynyomású gázt átmenő rendszerben egy 15 kW-os hőszivattyú segítségével -40 °C-ra hűtik. A puffertartályok nyomásának kompresszorral való fenntartása a technológiai folyamat miatt nem megengedett, mert a kompresszor által keltett lüktető nyomást a járművek rendszerei nem tudják elviselni. A Linde a hidrogén üzemanyagtöltő-berendezést saját maga gyártja Ausztriában. A gyártási kapacitás ma már meghaladja a 100 berendezés/év szintet, de az állomásonkénti alsó hangon is 1 milliárd forintos bekerülési költséget a biztonsági követelmények és a folyamat komplexitása miatt a berendezések nagy sorozatban történő gyártása sem tudja jelentősen csökkenteni. Balogh Dániel, a Linde Gáz üzletfejlesztési vezetője elmondta, hogy az első magyar nyilvános hidrogénkúton kizárólag zöld hidrogént szolgálnak ki, de mivel ilyen előállítására alkalmas üzem nincs Magyarországon (pilot projekt van Bükkábrányban), ezért a Linde németországi zöldhidrogén üzemének terhére certificate segítségével biztosítják a járművekbe a „tiszta” hidrogént. Kérdésünkre a töltési folyamatot menedzselő szakember elmondta, hogy valóban igaz, hogy a hidrogén minden tartályból meglép, de ez a valóságban éveket felemésztő folyamat. Az évszakok közötti hidrogéntárolásra a már meglévő rendszerek is minimális veszteséggel alkalmasak. A hidrogén üzemanyagcellás járművek töltéséhez szükséges infrastruktúráról további információ is megtudható az alábbi cikkünkből: Tíz kilogramm hidrogén is majdnem elég volt az üzemanyagcellás busz első paksi napjára Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!