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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Zöld konzultációt indít a magyar kormány

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

Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója szerdán a Facebook oldalán jelentette be, hogy a kormány zöld konzultációt indít – írja az MTI.

Kérdés, hogy az eredmények is megvannak-e előre, vagy tényleg érdekli őket a lakosság véleménye.

A magyarok 99 százaléka

Az elmúlt évek nemzeti konzultációi kicsit megtépázták a hasonló felmérésekbe vetett bizalmat, tekintve, hogy legtöbbször már a kérdésfeltevések láttán is az az érzése támadt az embernek, hogy a gombhoz keressük a kabátot, magyarul irányított kérdésekre adott előre borítékolható válaszokkal akarnak alátámasztani egy már meghozott, de még nem publikus politikai döntést.

De legyünk optimisták.

A kormány most 13 kérdésben várja a lakosság véleményét, a témák pedig a napelemektől a rezsicsökkentésen át az elektromobilitásig sok mindent lefednek.

A kérdőívet mától egészen április 15-éig lehet kitölteni a https://zoldenergia.kormany.hu címen.

A főtanácsadó bejegyzése melletti videóüzenetben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arról beszél, hogy Magyarország zöldgazdaságot szeretne kiépíteni, ezért folytatják az ipar átalakítását, hogy újjá és modernné tegyék.

A nemzetgazdasági miniszter hangsúlyozta, Magyarország jövője a zöldenergia. A sikerhez zöldenergiát kell termelni, és azt tárolni kell. Aki ebben jó, az a világgazdaság élére tör, és megnyeri a jövőt, aki kimarad, az lemarad, vesztes lesz, várhat a következő nagy lehetőségre – tette hozzá Nagy Márton, és jelezte, ez a verseny óriási, nemzetgazdaságok és vállalatok között dől el, hogy ki lesz a nyertes.

A fenti gondolattal egyébként csak egyet tudunk érteni, mivel, ahogy már erről oldalunkon többször volt szó, a zöldenergia egy egyszeri beruházás után a hagyományos forrásokhoz képest jóval olcsóbban, és más országok döntéseitől függetlenül üzemeltethető, így az elszenvedett környezeti károk mellett, a fosszilis energiahordozókra épülő gazdaságok a jövőben gazdaságilag is komoly versenyhátrányba kerülhetnek.

Lantos Csaba energiaügyi miniszter videójában hozzátette, hogy az elmúlt években komoly mérföldköveket sikerült elérni: bár korábban csak 2030-ra várták, nemrégiben meghaladta a 6 ezer megawattot a naperőművek együttes kapacitása Magyarországon.

Kérdések

A fenti link már él, így természetesen mi is megnéztük, és nem kellett csalódnunk, ez is egy erősen irányított felmérés, előre borítékolható válaszokkal, amelyek minden esetben az „igen” opció kiválasztását jelentik – legalábbis a mellékelt leírások erre terelik a polgárt.

Ebben az esetben ez most a 13 kérdés legtőbbjénél egyébként tényleg a támogatandó opció – persze ezt a módszert ettől még szeretnünk nem kell.

A legtöbb kérdés nem is túlzottan vitatható témát feszeget, hiszen mégis miért ne támogatná valaki azt, hogy hazánk egyre zöldebb, tisztább és megfizethetőbb energiaforrásokat válasszon, illetve az átállásban, például a villanyautók vásárlásában, korszerű fűtés vagy napelemek telepítésében segítse a polgárokat, közintézményeket.

Egy szinte kötelező körként megfutott brüsszelezés mellett talán két érdekesebb kérdéskör van csak a listán, amely vitákra adhat okot.

Az egyik Paks 2 kapcsán kerülhetett be, a 10. kérdés ugyanis az év 365 napján rendelkezésre álló olcsó és klímabarát energiának írja le az atomot. Ebből maximum az utolsó pont igaz – már ha az embertelen mennyiségű betontól nagyvonalúan eltekintünk, a többire elég sok cáfolat van.

Kijózanító számok: az atomenergia nem is olyan olcsó

Egy másik érdekes kérdés a hazai autó- és akkugyártás kapcsán bedobott 4-es és 12-es pont.

Előbbi azt feszegeti, hogy egyetértünk-e azzal, hogy a kormány a legszigorúbb környezetvédelmi elvárásokat fogalmazza meg a létesülő beruházásokkal kapcsolatban.

Persze, hogy egyetértünk, de jó lenne látni, hogy kőkeményen be is tartatják ezeket, nem pedig fillérekre büntetik a szennyező cégeket.

Ha ez egyfajta menekülési útvonal, egy szigorú fellépés előkészítése a szennyezések kapcsán, akkor legyen, ha ez kell az arcvesztés elkerüléséhez.

88 tonna veszélyes oldószer került a levegőbe a gödi Samsung akkugyárból

A 12-es pedig a villanyautó-gyártást, illetve az „ehhez kapcsolódó iparágak fejlesztését” szeretné egy nagy „igennel” megtámogatni, ezt a választ viszont nyilván csak az előbbi pont fényében lehet jó szívvel behúzni.

A kérdőív kitöltéséhez egyébként elegendő egy név, életkor és e-mail cím megadása – a cím és telefonszám opcionális.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.