Akár 1000 kilowattal is tölthető lesz a MAN új villanykamionja
Néhány hete, az egykori berlini Tempelhof Repülőtér helyén mutatta be először a nyilvánosság előtt vadonatúj teljesen elektromos kamionjának szériagyártáshoz közeli prototípusát a MAN Truck & Bus. A 2024-ben piacra kerülő villanyhajtású járművet a gyártó nagy távolságú szállításra, napi mintegy 600-800 kilométer megtételére tervezi, ehhez azonban nélkülözhetetlen az akkumulátor villámgyors utántöltése. Az új kamiont az ABB már felszerelte a jövőbeni megawattos töltőrendszerek műszaki előfeltételeivel – a cég a töltési megoldások vezető globális szolgáltatójaként úgy véli, hogy három éven belül kereskedelmi forgalomba kerülhet ez a technológia.

„Célunk minden területen előmozdítani az elektromobilitást. Az ABB E-mobility hosszú évek óta dolgozik a megfelelő teljesítmény-szabványelőírások kialakításán. A megawatt nagyságrendű töltés biztosításához 1000 V feletti új villamosenergia-technológiára lesz szükség, és ezen a teljesítményszinten, illetve a felhasználás előrelátható eseteiben elengedhetetlen a rendszerszintű elektromos biztonság és a megbízhatóság” – mondta Frank Mühlon, az ABB E-mobility vezérigazgatója.
A megatöltő technológia bevezetése szempontjából a kötelezően alkalmazandó egységes szabvány kidolgozása ugyancsak elengedhetetlen. Ezúttal Németország határozhatja meg a referenciaértékeket: több mint 20 ipari és tudományos partner – köztük a MAN és az ABB – dolgozik a nagy teljesítményű töltési projekt (német rövidítéssel: „HoLa”) megvalósításán, melyet a német kormány finanszíroz. Az A2-es szövetségi autópálya mentén négy helyen két nagy teljesítményű töltőpont épül megawatt töltőrendszerrel (MCS). A tervek szerint a projekt az egész országot lefedő hálózat alapjául szolgál majd. A partnerek a világ első megatöltő projektjeként hivatkoznak rá, de az Atlanti-óceán túlsó oldalán sem aludták át a technológiai fejlődést: a Tesla már elkezdte telepíteni a Semi elektromos kamiont kiszolgáló Megacharger állomásokat.