PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
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

A lengyel elektromos autótöltő megoldásokat szállító Ekoenergetyka bemutatta a főként skandináv országokba szánt megoldását, amely nem magát a villámtöltést gyorsítja, hanem nagy kihasználtság esetén osztja el ügyesen a rendelkezésre álló teljesítményt.

Forrás: Ekoenergetyka

A dolog persze nem újkeletű, a Tesla Superchargerek már régóta képesek teljesítménymegosztásra, ahogy a finn Kempower is gyárt már egy ideje hasonló megoldásokat, a lengyelek azonban helytakarékosabb, egyszerűbb – és ezért valószínűleg olcsóbb – ötlettel álltak elő, amit bármely piaci szereplő – áramkereskedő, töltőüzemeltető – megvásárolhat.

Az első demonstrációt Európa egyik legrangosabb elektromobilitási konferenciáján, a Nordic EV Summiten tartotta meg az Ekoenergetyka. Az Axon Side 360 DLBS névre keresztelt töltőállomás egy központi egységet tartalmaz, amely hat leágazást – töltőpontot – tud kiszolgálni. A főegység 360 kW-os teljesítményt képes kezelni az egyenként 60 kW-os modulok segítségével. Így nem nehéz kitalálni, hogy teljes kihasználtság esetén minden ágra ekkora kapacitás jut, ám alacsonyabb kihasználtság vagy egy-egy járműre jutó nagyobb igény esetén dinamikusan tudja változtatni a leágazásokra jutó teljesítményt.

Forrás: Ekoenergetyka

Egyfelől a 60 kW-os pontonkénti áramellás garantált, viszont például amennyiben kevesebben állnak az oszlopokhoz, a rendszer „el tudja venni” az üres oszlop(ok) teljesítményét 60 kW-os lépcsőkben, így amelyik jármű kezdeti áramerősség-igénye magasabb, akár mind a 360 kW-ot kölcsönkérheti addig, amíg már csak kevesebb energiát tud felvenni – vagy időközben beáll tölteni egy másik. Ha két jármű azonosan magas teljesítményt kér, akkor a FIFO (First In First Out) elv érvényesül, vagyis előbb az első használhatja ki a maximum kapacitást míg igényli. Ezt követően, ha minden igaz, amikor maximális kihasználtság mellett beesik az egyik oszlopon 60 többszöröse alá az áramigény, akkor a rendszer visszaadja azt a modult egy olyan járműnek, amely ki tudja ezt használni teljesen.

Az Axon Side 360 DLBS 4,5 méter hosszú kábel végére szerelt CCS2 csatlakozókat kap különleges tartókonzolokkal, melyek lehetővé teszik a 270 fokos forgatást, hogy ezzel gyakorlatilag bármilyen autótípushoz kényelmesen elérjenek, de lehetőség van a gyártó más típusú töltőoszlopaival (SAT 400, SAT 600, SAT Box, Sat One+) is összehozni az állomást, hogy a helyszín méreteitől és adottságaitól függő legjobb megoldást telepíthessék.

Forrás: Ekoenergetyka

Mivel egyelőre a skandináv országokat célozták meg a rendszerrel a lengyelek, nálunk még be kell érni a cég Ionity által működtetett oszlopaival, illetve a Tesla (minden villanyautós számára megnyitott) töltőivel. Előbbieknél a csúcsteljesítmény – például Sormáson – 350 kW, míg a V3 Superchargerek 250 kW-os elméleti maximumot tudnak.

Kőrössy Balázs

Összehasonlítás