Bemutatkozott a Geely autógyártó csoport legújabb tisztán elektromos modellje, a Lynk&Co Z10, amely az Európában is jelenlévő svéd-kínai autómárka legelső villanyautója. De vajon honnan ennyire ismerős ez az újdonság? Ugorjunk egy kicsit vissza az időben! A göteborgi székhelyű Lynk&Co egy mindössze nyolcéves vállalat, amely 50%-ban a Geely Auto, 30%-ban a Volvo Cars, 20%-ban pedig a Zhejiang Geely Holding (a Geely Auto anyavállalata) tulajdona. A márkáról 2020 tájékán több cikkünkben is írtunk, a cégnél ugyanis elhatározták, hogy belépnek az európai piacra, és villanyautókat is hoznak magukkal – ekkoriban debütált az úgynevezett Zero Concept, amely a Lynk&Co legelső tisztán elektromos tanulmányautója volt a sorozatgyártás szándékával.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 Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát Noha az európai belépő valóban megtörtént, az elektrifikációs tervek más irányt vettek: 2021-ben bemutatkozott a koncepció végleges változata, ám akkor már a Geely csoport vadonatúj autómárkájának neve, a Zeekr felirat virított rajta. Új márka, ismerős villanyautó – Zeekr 001 Aki követi a kínai autópiaci híreket, az jól tudja, hogy döbbenetes tempóban szaporodnak az autómárkák, még egy márka almárkájából is még több almárka nő ki, és követni is nehéz, melyik kihez tartozik. A Zeekr indulásakor sokakban fel is merült a kérdés, hogy hogyan fog elférni egymás mellett a két prémium márka a Geely-n belül, ám a helyzetet még tovább bonyolítja, a Volvo és a Zeekr villanyautói mellé most érkezik a Lynk&Co elektromos autója is. A Z10 egy elektromos szedán, amelyet a Lynk&Co The Next Day elnevezésű tanulmánya inspirált, ezáltal egy dinamikus megjelenésű, sziluettjét tekintve a Lotus Emeya hiper-GT-re hasonlító jármű látott napvilágot. Noha formára más, mint a Zeekr 001 kombi, a testvérmárka által is használt stílusjegyek egyértelműen felismerhetők. A Z10 egyébként nem kicsi, 5028 mm hosszú, 1966 mm széles, és 1468 mm magas, tengelytávja pedig meghaladja a 3 métert. A hajtáslánc jellemzőiről egyelőre keveset árultak el, de azt megtudtuk, hogy a kínai CLTC szabvány szerint 800 kilométer fölött lesz a hatótávja, egy 15 perces töltéssel pedig 573 kilométert tud visszatölteni. A duplamotoros rendszerével akár 3,5 másodperc alatt felgyorsul nulláról 100 km/h-ra. A Z10 alatt ugyanaz a SEA (Sustainable Experience Architecture) padlólemez fekszik, amely a Geely többi márkájának villanyautóiban is jelen van. A motorsport világában is aktív Lynk&Co bőséges tapasztalattal rendelkezik a teljesítmény, aerodinamika, és vezetési élmény optimalizálásában, de a Z10 nem csak ezekről szól, hanem a luxusról és a kényelemről is. A középkonzol 15,4 hüvelykes, lebegő érintőképernyővel büszkélkedhet, amelyet a head-up kijelző (HUD) egészít ki. A jármű lapos fenekű, kétküllős, többfunkciós kormánykerékkel rendelkezik. Az intelligens utastérben a Flyme Auto infotainment rendszer dolgozik, amelyet a Meizuval együttműködésben fejlesztettek ki, és a Qualcomm Snapdragon 8295 hajtja. Mind az első, mind a hátsó ülések szellőztető, fűtési és masszázsfunkciókkal rendelkeznek, biztosítva az igazán kényeztető vezetési élményt. A Z10-et Göteborgban leplezték le, de egyelőre nem jelentették be az európai értékesítését, és jelenleg a kínai vételára sem ismert, de egyes források szerint átszámítva mintegy 10,2 millió forintról indul majd. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!