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
auto
2024. 06. 26. szerda

Bemutatkozott a Volvo és a Geely közös cégének első villanyautója

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

Bemutatkozott a Geely autógyártó csoport legújabb tisztán elektromos modellje, a Lynk&Co Z10, amely az Európában is jelenlévő svéd-kínai autómárka legelső villanyautója. De vajon honnan ennyire ismerős ez az újdonság? Ugorjunk egy kicsit vissza az időben!

A göteborgi székhelyű Lynk&Co egy mindössze nyolcéves vállalat, amely 50%-ban a Geely Auto, 30%-ban a Volvo Cars, 20%-ban pedig a Zhejiang Geely Holding (a Geely Auto anyavállalata) tulajdona. A márkáról 2020 tájékán több cikkünkben is írtunk, a cégnél ugyanis elhatározták, hogy belépnek az európai piacra, és villanyautókat is hoznak magukkal – ekkoriban debütált az úgynevezett Zero Concept, amely a Lynk&Co legelső tisztán elektromos tanulmányautója volt a sorozatgyártás szándékával.

Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát

Noha az európai belépő valóban megtörtént, az elektrifikációs tervek más irányt vettek: 2021-ben bemutatkozott a koncepció végleges változata, ám akkor már a Geely csoport vadonatúj autómárkájának neve, a Zeekr felirat virított rajta.

Új márka, ismerős villanyautó – Zeekr 001

Aki követi a kínai autópiaci híreket, az jól tudja, hogy döbbenetes tempóban szaporodnak az autómárkák, még egy márka almárkájából is még több almárka nő ki, és követni is nehéz, melyik kihez tartozik. A Zeekr indulásakor sokakban fel is merült a kérdés, hogy hogyan fog elférni egymás mellett a két prémium márka a Geely-n belül, ám a helyzetet még tovább bonyolítja, a Volvo és a Zeekr villanyautói mellé most érkezik a Lynk&Co elektromos autója is.

A Z10 egy elektromos szedán, amelyet a Lynk&Co The Next Day elnevezésű tanulmánya inspirált, ezáltal egy dinamikus megjelenésű, sziluettjét tekintve a Lotus Emeya hiper-GT-re hasonlító jármű látott napvilágot. Noha formára más, mint a Zeekr 001 kombi, a testvérmárka által is használt stílusjegyek egyértelműen felismerhetők. A Z10 egyébként nem kicsi, 5028 mm hosszú, 1966 mm széles, és 1468 mm magas, tengelytávja pedig meghaladja a 3 métert.

A hajtáslánc jellemzőiről egyelőre keveset árultak el, de azt megtudtuk, hogy a kínai CLTC szabvány szerint 800 kilométer fölött lesz a hatótávja, egy 15 perces töltéssel pedig 573 kilométert tud visszatölteni. A duplamotoros rendszerével akár 3,5 másodperc alatt felgyorsul nulláról 100 km/h-ra. A Z10 alatt ugyanaz a SEA (Sustainable Experience Architecture) padlólemez fekszik, amely a Geely többi márkájának villanyautóiban is jelen van.

A motorsport világában is aktív Lynk&Co bőséges tapasztalattal rendelkezik a teljesítmény, aerodinamika, és vezetési élmény optimalizálásában, de a Z10 nem csak ezekről szól, hanem a luxusról és a kényelemről is. A középkonzol 15,4 hüvelykes, lebegő érintőképernyővel büszkélkedhet, amelyet a head-up kijelző (HUD) egészít ki. A jármű lapos fenekű, kétküllős, többfunkciós kormánykerékkel rendelkezik.

Az intelligens utastérben a Flyme Auto infotainment rendszer dolgozik, amelyet a Meizuval együttműködésben fejlesztettek ki, és a Qualcomm Snapdragon 8295 hajtja. Mind az első, mind a hátsó ülések szellőztető, fűtési és masszázsfunkciókkal rendelkeznek, biztosítva az igazán kényeztető vezetési élményt.

A Z10-et Göteborgban leplezték le, de egyelőre nem jelentették be az európai értékesítését, és jelenleg a kínai vételára sem ismert, de egyes források szerint átszámítva mintegy 10,2 millió forintról indul majd.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.