Kína egyik legnagyobb autóipari vállalatcsoportja, a Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd, valamint annak személyautó-gyártó csoportja, a Geely Auto március végén jelentette be vadonatúj elektromosautó-márkájának megalapítását. A Zeekr a cég elmondása szerint azzal a céllal jött létre, hogy kielégítse a prémium villanyautók iránt támasztott globális igényt, ami arra utal, hogy a márka idővel Kínán kívül is megjelenhet. A bejelentés leginkább azért érdekes, mert a Geely-nek már van prémium márkája, a Lynk&Co, amelynél szintén dolgoznak tisztán elektromos meghajtású autókon, és európai terjeszkedés is tervbe van véve. Emellett ugyebár a Volvo és a Polestar (valamint a Lotus Cars, a LEVC, és a Geometry) is a kínai autóóriás portfólióját színesíti. A Zeekr rövidke története még furcsábbá vált április 1-jén, amikor megjelentek a pletykák arról, hogy a márka első modellje nem más lesz, mint a 2020 őszén bemutatott Zero Concept-ből kifaragott villanyautó, mely eredetileg a Lynk&Co emblémáját viselte. A tanulmány nagyon szorosan követi a Lynk&Co autóinak dizájnját, így nem teljesen világos, hogy miért indítaná a Geely ennek a modellnek az átmárkázott változatával a Zeekr pályafutását. De szó sincs áprilisi tréfáról, a vállalat tegnap hivatalosan is bemutatta a Lynk&Co Zero villanyautót Zeekr 001 néven. Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát A jármű a teljesen elektromos autók alá tervezett SEA padlólemezt használja, így a tervezőknek nem volt nehéz dolguk a megfelelő arányok kialakításánál. A kerekeket messzire kitolták az autó két végére, ezzel a tengelytáv 3005 milliméterre nőtt, tágas utasteret, és lehajtott hátsó ülésekkel mintegy 2144 literes csomagteret eredményezve. A 4970 mm hosszú, 1999 mm széles, és 1560 mm magas Zeekr 001-et a Geely Kína első tisztán elektromos, tömegpiacra szánt kombijának nevezi, ami azért nem teljesen igaz, hiszen az MG 5 Electric elődjeként forgalmazott Roewe Ei5 már jelen van egy ideje. Mindkét tengelyt hajtja egy villanymotor, melyek együttesen 400 kW leadására képesek több mint 700 Nm nyomatékkal. Ezt az erőt a könnyebb terepen is kamatoztatni tudják majd a vásárlók, mivel az autó állítható felfüggesztéssel rendelkezik, hasmagasságát egészen 205 milliméterig fel lehet emelni. Végsebességét kicsivel 200 km/h fölött limitálta a Zeekr, gyorsulása pedig 3,8 másodperc 0 és 100 km/h között. Megjelenéskor két akkuméret lesz elérhető, az egyik 86 kWh, a másik 100 kWh kapacitású. Utóbbival a maximális hatótávolság 712 km a régi NEDC szabvány szerint. A premieren az új autómárka igazgatója arról is beszélt, hogy saját töltőhálózat kiépítésére készül Kínában, melynek töltőoszlopai akár 360 kW leadására is képesek lesznek. Egy ilyen berendezésen a 001 5 perc alatt akár 120 kilométernyi energiát is felvehet, de az nem egyértelmű, hogy az autó akkurendszere elbírja-e ezt a maximális teljesítményt. 2023 végéig 2200 töltőállomás felhúzása a cél. A Zeekr 001 kiszállítása 2021 októberében kezdődik Kínában, más piacokon való megjelenés 2022 elején várható. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!