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
auto
2024. 10. 24. csütörtök

Jövőre 25-30 százalékkal több autót, köztük olcsóbb modelleket adhat el a Tesla

üzlet
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

A Tesla negyedéves jelentése pozitív meglepetést okozott a piacon, de ez számunkra a kevésbé érdekes hír, igyekszünk mindig átfutni a cég jelentését és meghallgatni a telefonkonferenciáját az új termékek, fejlesztések hírei után kutatva.

Röviden összefoglaljuk, mi derült ki tegnap éjszaka.

Növekedés, olcsóbb modellek

A Tesla egyik legfontosabb üzenete tegnap este az volt, hogy 2025-ben az eladások 20-30 százalékos növekedésével számolnak. Kiemelték, hogy miközben (nyugati) versenytársaik csökkenő villanyautó-eladásokkal küzdenek, náluk ez volt az eddigi legjobb harmadik negyedév a darabszámok tekintetében.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMC92b2x0aWUtMTIwMHgxNjAwLWN1dG91dC0yMDI0MTAyMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL3ZvbHRpZS0xMjAweDE2MDAtY3V0b3V0LTIwMjQxMDIxLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A cég ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a mostani negyedik negyedévben kihívás lesz tartani a most elért nyereségességi mutatókat, így újabb nagy ugrásra ne számítsanak az elemzők. Segítünk fordítani: nem akarják, hogy 2024-ben kevesebb autót adjanak el, mint 2023-ban, ahhoz azonban, hogy rekord Q4 legyen a darabszámban, tovább kell folytatni azokat a kedvezményeket – sok országban 0 THM-es hitel, illetve engedménnyel eladott raktárkészlet –, amelyek csökkentik a nyereséget.

Optimus is új kezet kap, ami már nem 11, hanem 22 ponton tud elmozdulni.

Pozitív fejlemény volt viszont, hogy a gyártás megkezdését követő három negyedév elteltével már nyereséges a Cybertruck előállítása és tovább csökkentek a Giga Berlin egy autóra vetített költségei is.

A jövő évi bátor vállalás része, hogy ismét megerősítették, hogy minden sínen van ahhoz, hogy a korábbi ígéretnek megfelelően 2025 első felében új modelleket, köztük a korábbiaknál megfizethetőbbeket hozzanak ki.

A cég azonban továbbra is mellébeszélt, amikor konkrétan egy új, 25 ezer dolláros, kormányokkal, pedálokkal felszerelt típusról kérdezték, így továbbra sem tartjuk kizártnak, hogy a Model Y Juniper frissítése mellett, valahogy még olcsóbb Model 3 és Y változatokkal állnak majd elő egy teljesen új, kisebb modell helyett. Konkrétan ezt mondták:

Az új járművekre, köztük a megfizethetőbb modellekre vonatkozó tervek továbbra is jó úton haladnak a gyártás 2025 első felében történő megkezdése felé. Ezek az új járművek a következő generációs platform elemeit, valamint a jelenlegi platformjaink megoldásait fogják használni, és gyárthatók lesznek ugyanazokon a gyártósorokon, mint a jelenlegi járműkínálatunk.

Ez a megközelítés a korábban vártnál kisebb költségcsökkentést eredményez, de … ezzel teljes mértékben kihasználjuk majd a jelenlegi üzemeink évi hárommillió darabos kapacitását, amely több mint 50%-os növekedést tesz lehetővé a 2023-as termeléshez képest, mielőtt új gyártósorokba fektetnénk be.

A kifejezetten önvezető járműnek tervezett Robotaxi termékünk továbbra is a forradalmian új „kicsomagolt” (unboxed) gyártási stratégiát használja majd.

Az új, olcsóbb modellek is alkalmasak lesznek viszont az önvezetésre, a Tesla nem akar olyan járművet gyártani, amelyben ehhez nincs meg a hardver.

A Robotaxi kapcsán azt is megosztotta a vállalat, hogy továbbra is úgy gondolják, 2026-ban beindulhat a nagy darabszámú termelés, amelynél évi 2-4 milliós kapacitás a terv. (Nyilván nem az első évben).

A Tesla Semi gyárának építése is jó úton halad, továbbra is az a terv, hogy jövő év második felében beindul a próbagyártás Nevadában, majd 2026-ban már teljes kapacitással működnek. A kamionra hatalmas keresletet látnak.

Végül a Roadster vásárlóktól további türelmet kértek, az autó tervezése már majdnem lezárult, és igen, még az is lehet, hogy rövid távon repülni fog. Azonban ez a termék nekik csak hab a tortán, ezért előre sorolták a fontosabb projekteket, ezért csúszik ennyit.

Energia

A 4680-as cellák köszönik szépen, jól vannak, mondta Musk, aki most már úgy látja, el fogják érni a kitűzött célt, hogy év végére ezek előállítása olcsóbb lesz, mint a beszállítóktól vásárolt cellák ára. Azt is megjegyezte, hogy további sok ötletük van a cella fejlesztésére, de ez nem változtat azon, hogy növelik a beszállítóiktól vásárolt mennyiséget is.

Utóbbi két oka a jövőre tervezett 20-30 százalékkal több jármű értékesítése mellett az ipari energiatárolók iránti rendkívül erős kereslet.

A semi épülő gyára a giga Nevada mellett.

A kaliforniai Lathropban található Megapack üzem mostanra elérte a tervezett évi 40 GWh gyártási ütemet, és továbbra is úgy néz ki, hogy már 2025 első negyedévében elkezd termelni az új kínai Megapack gyár. Ennek éves kapacitása kezdetben 20 GWh lesz, de a terv az, hogy a két üzem együtt akár 100 GWh-ra is skálázódik majd.

Lathrop már heti 200 Megapacket gyárt.

Önvezetés

Az FSD-vel kapcsolatban a vállalat nagyon elégedett a v12.5 eredményeivel, amely szerintük nagyságrendi ugrást jelentett a beavatkozások csökkentésében.

Hamarosan érkezik a v13, ami ismét ötszörözi a feldolgozott adatmennyiséget, így még kevesebbet hibázik majd.

Nem valószínű, hogy túl sokan komolyan veszik még ezeket az ígéreteket, de a vállalat úgy látja, hogy jövő év közepére meghaladják majd az autók az emberi sofőrök teljesítményét és biztonságosabban, kevesebb kilométerre jutó balesettel tudnak önállóan vezetni.

7 millió Tesla készült október 22-ig.

Megerősítették, hogy legalább Kaliforniában és Texasban el akarják indítani 2025-ben a felügyelet nélküli önvezetést, de ez a hatóságoktól is függ.

A vállalat most először azt is megosztotta, hogy már év eleje óta fut egy munkavállalói programjuk San Franciscoban, ahol a Tesla alkalmazottai tesztelik a robotaxi applikációt, ezzel hívhatnak önvezető kocsit – ám ezekben még van egy emberi sofőr is a biztonság kedvéért.

Végül válaszoltak a HW3-as autókkal kapcsolatos kérdésekre is. Elmondták, hogy mostantól a HW4-re fejlesztenek és amikor itt már egy frissítés jól megy, akkor átdolgozzák a HW3-ra is. Ugyanakkor a cég azt is elismerte, hogy nem nulla az esélye annak, hogy a HW3 számítási kapacitása végül kevés lesz a teljesen biztonságos önvezetéshez, ám megismételték, hogy

ha így lesz, akkor minden FSD ügyfélnek ingyen cserélik a kocsiban található HW3 számítógépet.

Állítólag a HW4 (AI4) eleve úgy lett tervezve, hogy könnyű legyen ez a csere a meglévő flottában.

Régen okozott ekkora meglepetést a Tesla a tőzsdén

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.