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
auto
2024. 11. 18. hétfő

Ezért tűnhetnek el a CHAdeMO töltőoszlopok Magyarországon

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

A különleges, speciális villanyautók adatait böngészve a Datahouse 2023 végi adataiban az jutott eszünkbe, próbáljuk meg kiszámolni, hány CHAdeMO csatlakozós autó lehet hazánkban.

Az ilyennel szerelt japán és koreai autók tulajdonosai ugyanis egy formátumháború vesztes oldalán találták magukat, ami soha nem kellemes élmény. Egyre gyakrabban halljuk, hogy új oszlopok már csak alig épülnek ezzel a villámtöltésre kitalált csatlakozóval, sőt, néhol a cserére érettek helyét is CCS karok váltják fel.

Soha nem találtad volna ki, melyik márkából van a legtöbb elektromos Magyarországon

Mennyi?

Adatbázisunk nem tartalmazott információkat a kocsik töltőcsatlakozójáról, de a típusok ismeretében megpróbáltuk megtippelni, hány autó lehet a hazai flottában.

Márka Modell 2023 (db) Csatlakozó
NISSAN LEAF 5 703 CHAdeMO
CITROEN C-ZERO 533 CHAdeMO
PEUGEOT ION 424 CHAdeMO
KIA SOUL EV 341 CHAdeMO
NISSAN E-NV200 256 CHAdeMO
MITSUBISHI I-MIEV 210 CHAdeMO
LEXUS UX 20 CHAdeMO

Szerkesztőségünkben átnéztük a típusok listáját és ott, ahol idő közben váltottak a csatlakozóban (Soul), a modellnév apró változása és a darabszám alapján megpróbáltuk szétválasztani a változatokat is.

A képet némileg árnyalják azok a régebbi Model S/X-ek, amelyek egy adapterrel tudnak CHAdeMO-n is tölteni, de mi most az autó gyári csatlakozójára szűkítettünk. Meg aztán amióta már elérhető ezeknél a márkaszervizben a CCS átépítés, fene tudja hányan adták ki erre a pénzt és hányan adaptereznek még mindig.

Az így is látszik az adatokból, hogy a CHAdeMO-s autók aránya az elmúlt három évben is fokozatosan csökkent.

2021-ben még a magyar elektromos flotta több, mint negyede rendelkezett ezzel a csatlakozóval, tavaly év végén már csak kevesebb, mint ötöde.

Februárban ránézünk az állásra ismét.

A többi autó egyébként nem mind CCS csatlakozós. Vannak közöttük a már említett régi Teslák is az autógyártó saját Type 2 változatával, és van úgy 350 olyan autó is itthon, amelynél tudjuk, hogy az adott típus csak AC-n tölthető. Aztán vannak olyanok, mint például a Zoé, amelyből a régebbiek nem rendelkeztek DC töltéssel, de a típusnévből nem tudjuk megállapítani mekkora az arányuk, és van pár modell, ahol régen feláras extra volt a villámtöltés.

De mennyit töltenek?

Hogy tisztábban lássunk, segítséget kértünk a TEA. töltőszolgáltatótól, akiknek ezúton is köszönjük az adatokat. Nekik a 69 DC töltőjükből 44-en van CHAdeMO fej és kiválasztottak nekünk öt forgalmas villámtöltőt, hogy lekérdezzék melyik csatlakozón mennyi energiát vettek fel az ügyfelek.

2024 első 10 hónapjában ezek közül négy helyszínen 12-15x annyi áramot adtak el CCS-en, mint CHAdeMO-n. Mindössze egy székesfehérvári helyszín lógott ki a sorból, ahol a szorzó „csak” négyszeres, ám mivel ez egy 30 kilowattos töltő, a modernebb, nagyakkus CCS autóknak talán eleve kevésbé vonzó.

A megfejtés arra, hogy miért ennyire alacsony még a CHAdeMO-s autók arányához képest is a részesedésük villámtöltésben, valószínűleg az lehet, hogy ezek tipikusan régebbi, kisebb akkus, kicsit megfáradt cellákkal bíró alacsonyabb hatótávú modellek, amelyekkel ma már kevesebb országot átszelő hosszú utat tesznek meg.

Ez pedig nem jó jel a jövőre nézve, ha a szolgáltatók csak az üzleti racionalitást nézik az oszlopok cseréjénél.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.