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
auto
2024. 12. 12. csütörtök

Tovább folyik a Tesla és a BYD harca a magyar villanyautó-piac trónjáért

elektromos autó piac
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

A Datahouse ebben a hónapban is megküldte a villanyautók hazai értékesítési adatait – mint mindig, most is a személyautókkal kezdünk, jövő héten pedig jönnek a kishaszongépjárművek.

Ezek voltak a legnépszerűbb villanyautók novemberben a magyar újautó-piacon.

Típusok

Az előző hónapban 648 villanyautó talált gazdára, egy hajszállal, 12 darabbal több, mint októberben. Ami ennél jobb hír, hogy ez 22 százalékkal múlta felül a tavalyi értéket.

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

A típusok toplistáját most a Tesla Model 3 vezette, amely a Top 10 aljáról ugrott az élre – a negyedév közepén menetrend szerint beért a kínai szállítmány. Nem sokkal mögötte a második a BYD Atto 3, amelynek épp most emelik meg egy jó millióval az árát, ám ha ennek lesz is negatív hatása az értékesítési számokra, azt majd csak hónapok múlva láthatjuk.

A bronzérem ismét a Tesláé, a Model Y-é, míg a negyedik helyen ennek kihívója a BYD Seal U szerepel. A sormintát a BYD Seal töri meg az ötödik helyen, majd jön a Volvo EX30, a BYD Dolphin, a Mini és végül holtversenyben az Audi Q4 – Volkswagen ID.4 testvérpár.

Ami igazán beszédes: az első 10 helyezett közül 7 Kínában készül.

A TOP 20 ismét 21 autóból áll egy holtverseny miatt.

# Típus 2024. november
1 TESLA MODEL 3 69
2 BYD ATTO 3 66
3 TESLA MODEL Y 54
4 BYD SEAL U 39
5 BYD SEAL 36
6 VOLVO EX30 35
7 BYD DOLPHIN 31
8 MINI MINI Cooper 26
9-10 AUDI Q4 15
9-10 VOLKSWAGEN ID.4 15
11 BMW I4 14
12 SKODA ENYAQ 13
13-14 BMW IX1 12
13-14 MERCEDES EQA 12
15-16 BMW I5 11
15-16 VOLKSWAGEN ID.3 11
17-18 BMW IX3 10
17-18 HYUNDAI IONIQ 6 10
19 BMW IX 9
20-21 KIA EV3 8
20-21 MERCEDES G-CLASS 8
Egyéb: 144
Összesen: 648

Az éves villanyautós listánk még mindig a két Teslával kezdődik, ez talán már nagyon nem is fog változni, tekintve, hogy az amerikai márkának általában a negyedév utolsó hónapja a legerősebb, különösképp az Európán kívülről importált modellek esetén. Így a Model 3 valószínűleg meg tudja védeni az ezüstöt.

Bár a BYD Atto 3 erősen jön fel, valószínűleg egy hónap alatt nem tudja beérni a harmadik Volvo EX30-at, de a Seal még elkaphatja a LEAF-et, hiszen azt már nem gyártják, maximum pár darab lehet raktáron.

Idén eddig a TOP20-ból a BMW iX3, BMW i4, a Volkswagen ID.3 és a Kia Niro EV teljesítenek legrosszabbul.

# Típus 2024. január-november Változás
1 TESLA MODEL Y 1041 34%
2 TESLA MODEL 3 680 88%
3 VOLVO EX30 628
4 BYD ATTO 3 497
5 NISSAN LEAF 377 179%
6 BYD SEAL 321
7 BYD DOLPHIN 299
8 HYUNDAI KONA 290 193%
9 BMW IX3 169 -25%
10 SKODA ENYAQ 154 2%
11 BMW I4 151 -21%
12 VOLKSWAGEN ID.3 146 -32%
13 HYUNDAI IONIQ 5 145 138%
14 BYD SEAL U 145
15 MERCEDES EQE 138 25%
16 HYUNDAI IONIQ 6 125 421%
17 MINI MINI Cooper 115 14%
18 KIA NIRO 111 -53%
19 MG MG4 107 27%
20 MERCEDES EQA 107 88%
Egyéb: 2067
Összesen: 7813 45%

Éves szinten egyébként a villanyautók eladásai 45 százalékos növekedést mutatnak.

Márkák

A márkák listájában az első négy sorrendje nem változott októberhez képest, a Mercedes viszont a hetedikről az ötödik helyre erősített.

# Márka 2024. november
1 BYD 172
2 TESLA 123
3 BMW 61
4 VOLVO 55
5 MERCEDES 43
6 VOLKSWAGEN 34
7 MINI 26
8 AUDI 19
9 HYUNDAI 19
10 KIA 15
11 SKODA 13
12 MG 9
13 FORD 9
14 CUPRA 8
15 SSANGYONG 7
16 NISSAN 6
17 PORSCHE 6
18 TOYOTA 5
19 RENAULT 4
20 LEXUS 3
PEUGEOT 3
Egyéb: 8
Összesen: 648

Az éves szinten továbbra is behozhatatlan a Tesla előnye, de az első öt sorrendje sem nagyon valószínű, hogy változik az év évégéig.

A legnagyobbat a BYD, a Volvo, a Hyundai, a Nissan, az MG és a Honda javítottak idén, bár ezek közül a Nissan sikere nem tűnik tartósnak, hiszen a megszűnő LEAF készletkisöprése óta alig adnak el elektromos autót.

# Márka 2024. január-november Változás
1 TESLA 1754 43%
2 BYD 1265
3 VOLVO 756 282%
4 BMW 614 -18%
5 HYUNDAI 560 204%
6 NISSAN 435 190%
7 MERCEDES 420 14%
8 VOLKSWAGEN 322 -38%
9 MG 236 103%
10 KIA 200 -48%
11 FORD 162 21%
12 SKODA 154 2%
13 AUDI 145 -24%
14 MINI 115 14%
15 CUPRA 97 59%
16 HONDA 97 288%
17 OPEL 77 -56%
18 TOYOTA 69 -15%
19 FIAT 61 11%
20 SSANGYONG 49
Egyéb 225
Összesen: 7813 45%

Konszern szinten nézve a számokat az első kettő változatlan, pedig nincs kisebb márka, ami segíthetné őket, de végül is a világ két legnagyobb villanyautó-gyártójáról van szó. A BYD esetében inkább az a meglepő, hogy a magyar piacon mennyire felülteljesítenek az európaihoz képest.

A harmadik Hyundai-Kia és negyedik Geely között egy paraszthajszál van csak és a lendületet nézve elég valószínű a helycsere december végére.

Idén eddig legnagyobbat a Volkswagen Csoport, a BMW Csoport, a Stellantis és a Renault Csoport estek vissza a magyar villanyautó-piacon. A Mazda és a Nio is esett, de ők eleve nagyon alacsony eladásokról soroltak hátra.

# Cégcsoport 2024. január-november Változás
1 TESLA 1754 43%
2 BYD 1265
3 HYUNDAI-KIA 760 34%
4 GEELY 758 279%
5 VOLKSWAGEN CSOPORT 746 -22%
6 BMW CSOPORT 730 -14%
7 MERCEDES-BENZ 435 12%
8 NISSAN 435 190%
9 SAIC 236 103%
10 STELLANTIS 202 -45%
11 FORD 162 21%
12 HONDA 97 288%
13 TOYOTA 95 0%
14 RENAULT CSOPORT 65 -70%
15 KG MOBILITY 49
16 NIO 8 -20%
17 MODERN 4
18 SUBARU 4 0%
19 JLR 3 0%
20 MAZDA 3 -94%
21 JIAYUAN 1
22 XIAOMI 1
Egyéb 0
Összesen: 7813 45%

Hajtásláncok

A hajtásláncok aránya nem nagyon változott az előző hónaphoz képest. A mild-hibridek egy hajszállal elsők a benzinesek előtt, harmadik a némileg csökkenő hagyományos hibrid hajtáslánc, negyedik pedig a 12 százalékon atomstabil dízel.

A tisztán elektromos hajtás 7,12 százalékon áll 7813 darabbal (+45%), ami egy kis visszaesés október végéhez viszonyítva.

A plug-in hibridek kapcsán egyre tisztul a kép a megmaradó és megszűnő adókedvezmények, valamint a zöld rendszámos parkolás kérdésében, de ez most még nem érezteti hatását. Tavaly novemberben 431, most 429 darab kelt el belőlük – de ezek a rendelések nyilván jóval korábban lettek leadva. Éves szinten fél százalékot esett a piaci részesedésük.

Novemberben összesen 10.647 új autót adtak el hazánkban, éves szinten pedig 110 ezernél járunk (+10%)

Az októberi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

Már nem a sima benzinmotor a legnépszerűbb hajtásmód Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.