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
auto

Hivatalosan is új töltőszabványa lesz az Egyesült Államoknak

elektromosautó-töltés
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

Amikor 2023 májusában a Ford bejelentette, hogy Észak Amerikában a Tesla által kifejlesztett és később NACS néven ingyenesen elérhetővé tett csatlakozóra váltanak autói, egy lavinát indított el a legendás cég.

A politika viszont mostanáig csak futott a történet után.

Egy töltő mind fölött

Mostanra már gyakorlatilag az összes autógyártó bejelentette, hogy a következő hónapokban az NACS szabványra váltanak amerikai villanyautói – 2025-ben érkezhetnek az első autók az új csatlakozóval. Volt olyan gyártó, név szerint a Rivian, amely még odáig is elment, hogy következő modelljein már baloldalt hátul lesz a csatlakozó, hogy minél könnyebben lehessen használni a Tesla villámtöltőinek hálózatát.

Valószínűnek tartjuk, hogy 2026-tól az autógyártók már csak NACS csatlakozós villanyautókat értékesítenek majd az Egyesült Államokban, Mexikóban és Kanadában.

A váltás az amerikai tulajdonosoknak azt jelenti, hogy a jövőben adapter nélkül használhatják majd a Superchargereket, az alternatív hálózatok pedig szépen lassan elkezdik NACS csatlakozókkal is felszerelni meglévő oszlopaikat. Az átállás valószínűleg hasonlítani fog a CHAdeMO európai történetére. Első körben csak az várható, hogy a CCS1 mellett az NACS is megjelenik a hálózatok oszlopain, aztán majd jönnek azok az új oszlopok és helyszínek, amelyeken már csak utóbbi lesz, végül évek múlva jön el az az idő, amikor leszerelik, kivezetik a vesztes szabványt a töltőknél, hiszen több százezer autón van még ilyen.

Ám miközben az autógyártóknál és a töltőszolgáltatóknál hatalmas változásokat idéz elő a váltás, a politika és a szabályozás csak az események mögött kullog. A mai napig ahhoz vannak például kötve az állami (szövetségi) töltőtelepítési támogatások, hogy a töltőkön legyen CCS1-es csatlakozó.

Ezen a helyzeten változtathat most az amerikai Szövetségi Autópálya Hatóság (FHWA) vezetőjének nyilatkozata. A Politico kérdésére Kristin White megerősítette, hogy

heteken belül frissítik az idevágó jogszabályok szövegét, amely a J3400-at, az NACS csatlakozót jelöli majd meg az új amerikai szabványnak.

Az új szövegezést igyekeznek majd minimális bürokráciával megoldani, elkerülni új törvények megszavazását a kongresszusban.  Ehelyett úgy módosítják majd a szöveget, hogy az az NACS-t jelöli majd meg a nemzeti villanyautós infrastruktúra programban, de biztosítja a CCS1 további használatát, hogy az átmenet fokozatos legyen. A különböző érintett felek kérdéseit december 17-én fogják megválaszolni egy online webinar keretében.

A Rivian is megnyitotta első töltőállomását más autómárkák előtt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás