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
auto

Úgy lehet majd kormányozni a Nio zászlóshajóját, mint a repülőgépeket

A Nio az első kínai autógyártó, amely megkezdi a steer-by-wire rendszer beépítését autóiba – állítja a cég.

A megoldásnak számos előnye van.

Fizikai korlátok nélkül

Az elmúlt években már megszoktuk, hogy sok autóban nem hidraulikus féket nyomunk a lábunkkal, hanem csak egy elektronikus kapcsolat van a pedál, a vezérlőegység és a fékrendszer között. Mostanra már azt is szépen lassan elfogadjuk, hogy a gázpedál is hasonló sorsra jutott, különösen a villanyautókban, ahol nem is igazán lenne más módja a tempó szabályozásának.

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

Valami miatt viszont még mindig sokan idegenkednek a kormányrendszerek elektronikus forradalmától, pedig a repülőgépeknél már minden modern, új gyártású nagy utasszállító gép így működik – a Boeing adta be kicsit nehezebben a derekát a két nagy óriás közül, de elvileg mostanra már ők is átálltak.

A Toyota már pár éve bejelentette, hogy dolgozik egy steer-by-wire rendszeren, és elvileg a két nemzetközileg is kapható villanyautójukban debütált volna a rendszer idén év végéig, de amennyire tudjuk, a sorozatgyártás még nem kezdődött el. Nekünk már korábban azért volt alkalmunk kipróbálni:

Minden autóba ilyen kormányt akarok! – Lexus RZ450e első benyomások

Egyelőre a Tesla Cybertruck az egyetlen tömeggyártásban lévő személyautó, amely így működik – nemrég ezt is élőben tesztelhettük:

Villanyautó teszt: Tesla Cybertruck Foundation Series

Most a Nio léphet be az elit klubba, ugyanis az új ET9, a vállalat legnagyobb szedánja ilyen, teljesen elektronikus kormányművet kap.

A steer-by-wire esetén nincs semmi fizikai kapcsolat a kormánykerék és a kerekek között, ám a vállalat szerint aggodalomra semmi ok. Rendszerüket nagyon biztonságosra tervezték, minden redundáns, mindent megkettőztek, így két egymástól független áramforrás, kommunikációs csatorna, hardver és szoftver működteti a kormányt, forgatja a kerekeket.

A cég szerint úgy számolnak, hogy rendszerük 2,2x megbízhatóbb, mint egy elektromos szervós rásegítés és a matematika szerint a kormányzás teljes elvesztése szinte kizárt, legfeljebb 25.368 évente fordulhat elő egyszer.

A steer-by-wire kormánymű előnyei közé sorolja a cég, hogy teljesen megszünteti az útról érkező vibrációkat a kormánykerékbe, emiatt az autó az út rezgéseinek 80 százalékát ki tudja szűrni, így csendesebb, kényelmesebb az utazás.

Mivel nincs útban számos mechanikus elem, így 60 mm helyett 153 millimétert lehet állítani a kormány mélységén, és elég 10 fokkal elfordítani a kormánykereket, hogy az autó elkezdjen kanyarodni, vagy magától parkolni

A vállalat szerint a teljesen elektronikus kormánymű egy kulcsfontosságú mérföldkő a teljes önvezetéshez vezető úton is és a jövőben a csúcsmodelleken alapfelszereltség lesz.

A rendszer arra is lehetőséget ad, hogy a sofőr személyre szabja, mennyi – elektronikus – visszajelzést szeretne kapni az útról.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.