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 A Tesla weboldala viszonylag szűkszavú a műszaki specifikációk terén, de az EU típusjóváhagyása miatt a hatóságoknál muszáj felfedniük lapjaikat. Közben Kínából és Koreából is érkeztek hírek. Részletek Az új Model Y a külső változások mellett az új variáns kódról is felismerhető lesz a CoC dokumentációban – derül ki a német TFF fórumon publikáló @eivissa legfrissebb posztjából, aki ismét megszellőztette a holland hatóságoknál befutó legújabb Tesla beadványt. Mint ismeretes, az autógyártó Hollandiában szokta megkérni az európai típusengedélyt és ezek a szervek intézik az FSD európai bevezetésének kérelmét is az EU és az UNECE megfelelő bizottságai előtt. Hogy pontosan mit jelentenek a kódok a Teslák műszaki adatai között, arról jó két éve írtunk: Tesla alvázszám és típuskód visszafejtő – csak, hogy tudjuk mit veszünk Az új Model Y igazi nagy frissítésnek számít a gyártónál, ennek megfelelően a Juniper, illetve Opal kódnéven emlegetett új változat saját variáns kódot kapott, melyben egy „S‟ betű jelzi, hogy már nem az első generációval van dolgunk. A variáns kód tehát YS5LD az új nagyakkus változat esetében. Az 5L, az akkupakk kódja, már ismerős lehet, ugyanis ez a 2021-ben bemutatott M50 jelű LG 2170-es, 5000 mAh-s cellákból áll. Az NMC kémiájú akkupakkban 4416 ilyen cella van, bruttó kapacitása 79 kWh, tömege pedig 456 kg. Ehhez az akkuváltozathoz kapcsolódó friss hír egyébként, hogy koreai források szerint a Tesla és az LG egy új, nagyobb kapacitású változattal készül idén, amelyben 90-95 százalék közé nő a nikkel aránya a katódban és több lesz a szilícium is az anódban. A fentiektől független, de nem ellenőrizhető kínai forrásokból az elmúlt héten azt olvastuk, hogy 6 százalékos kapacitásnövekedéssel számolnak az érintettek, amely az új Model Y 3,7 százalékos hatékonyságnövekedésére rakódik majd rá. A több nikkel és szilícium egyébként – elvileg – az akku töltési teljesítményén is javíthat. Ezeket az új cellákat azonban még senki ne keresse, állítólag év végéig kezdődik meg a szállítás. A frissített Y jelenleg kapható AWD változatában az első motor a már régebbről, 2018 óta ismert 3D3A kódjelű, amelyek maximális nyomatéka 240 Nm, csúcsteljesítménye pedig 158 kW (212 LE). A hátsó motor az elsővel szemben nem hagyományos, hanem hajtű tekercselést kapott, amely jobban bírja a magasabb hőmérsékleteket és hatékonyabb is. A 4D3A jelű erőforrás tavalyi fejlesztés, maximális nyomatéka 350 Nm és legnagyobb teljesítménye 220 kW (295 LE). Az első és hátsó motor teljesítményét nem biztos, hogy célszerű összeadni, hiszen ezek elméleti maximumok, a BMS nem biztos, hogy enged ennyi áramot egyszerre felvenni az akkupakkból. A hivatalos kerékméretek maradtak 19 és 20 colosak. Előbbi abroncsmérete 255/45R19 és a gyári gumi a Hankook Ventus S1 lesz. A nagyobb felni 255/40R20 méretű Michelin Pilot Sport EV abroncsokkal érkezik. A holland hatóságokhoz benyújtott dokumentumok szerint a 19-es felnivel a nagyakkus, kétmotoros Model Y 603 WLTP kilométerre képes, míg a 20-as kerekekkel ez 581 kilométerre csökken. Utóbbi kapcsán érdemes megjegyezni, hogy 2022-ben 540 km volt a változat hivatalos hatótávja, így az évek alatt változatlan akkukapacitás mellett 7,6 százalékos volt a javulás. Átállás A Tesla jelenleg mind a négy autógyárában a modellváltáson dolgozik, illetve a legfrissebb hírek szerint ez Kínában már le is zajlott. A Bloomberg január közepén azt jelentette, hogy az idén január 29 és február 12 közé eső kínai holdújév köré időzítve a Tesla 2-3 hétre leállítja egyes gyártósorait Sanghajban, hogy teljesen átálljon az új Y gyártására és növelje a Model 3 gyártásának hatékonyságát is. Az átállás a közösségi médián terjedő hírek szerint idő közben már le is zajlott a Giga Sanghajban, amit megerősíteni látszik a gyártó honlapja. Ez azt mutatja, hogy teljesen elfogytak az előző Model Y generáció raktárkészletei és a korábbi változat már eltűnt a konfigurátorból is. Ezzel párhuzamosan megjelent a kisakkus, hátsókerék hajtású Model Y különleges Launch Series változata is, amely a nagyakkushoz hasonlóan szintén február 28-ig rendelhető. Ezután várható a szokásos, szabadon konfigurálható változatok megjelenése. A kiszállítások azonban még nem kezdődtek meg, a cég a típusengedélyre vár. Helyi források szerint egy hónap alatt 170 ezer autót rendeltek a Teslától, ám ebben valószínűleg benne vannak a korábbi változat utolsó darabjai is, és az sem garantált, hogy a rendelési visszaigazolások számozása folytonos, így érdemes óvatosan kezelni az ilyen híreket. Nekünk ennél talán lényegesebb az, hogy hogyan halad az átállás a Giga Berlinben. Erről azonban új hírek nincsenek, a drónvideók csak azt erősítik meg, hogy egyre több Juniper/Opal van már a cég udvarán. Most, hogy megjelent a hivatalos típusengedély is, valószínű, hogy a hónap második felében megkezdődnek majd a kiszállítások is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!