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 Kínában már hetek óta használják az autósok a Tesla felügyelet alatt működő önvezető szoftverét és egyelőre elég pozitív a visszajelzés, rengeteg lelkes videót találni. Európa azonban a korábbi tervekhez képest késhet, ha csak nem működik a kiskapu, amit a Tesla talált. Európai lemaradás Az autógyártó tavaly év végén azt kommunikálta, hogy az idei első negyedévben tervezi az FSD Supervised rendszer aktiválását Kínában és Európában is, ha megkapják a szükséges engedélyeket. Kínában február végén eldördült a startpisztoly és egyelőre nagyobb port kavaró – értsd, a sajtóig eljutó – baleset nélkül és a videók alapján többnyire nagyon elégedetten használják az ügyfelek a vezetéstámogatót. A legnagyobb kihívás továbbra is a helyi speciális felfestések, szabályok ismerete, amelyek megtanítására csak korlátozott lehetőség volt politikai (embargós) okok miatt. Emiatt pár büntetést állítólag már bezsebelt néhány autós, de a cég mérnökei már a helyszínen igazítgatják a rendszert és állítólag az egyik nagy kínai térképszolgáltatóval is megállapodtak részletesebb adatok szolgáltatásáról. Ezzel szemben Európában egyelőre síri csend van. Nálunk az ENSZ egyik szervezete, az UNECE döntései a mérvadóak közlekedési kérdésekben és bár tavaly ősszel úgy nézett ki, hogy itt megszülettek a szükséges döntések, végül ez nem történt meg. A szervezet állítólag valamikor 2025 harmadik negyedévében, vagy később tárgyalná újra a fejlettebb önvezető rendszerek engedélyezésének kérdését. Ám a Tesla már az előző negyedéves telekonferenciáján, január végén utalt rá, hogy a holland közlekedési hatóságon keresztül találta meg a módját a korábbi bevezetésnek, és az RDW állítólag május végén viszi a kérést az EU illetékesei elé. Ezt akkor egy pongyola megfogalmazásnak gondoltuk, mivel ezekben az ügyekben az UNECE szokott dönteni, de lehet, nem elszólás volt az Unió emlegetése. Alternatív útvonal Kees Roelandschap egy holland elektromos flottakezelőnél dolgozik és az önvezetés témája a szakterülete. Roelandschap most az X-en osztotta meg, hogy mit talált az idevágó szabályozásban és elmélete úgy tűnik egybevág a Tesla terveivel. https://t.co/Az4ikGNh4Q — Kees Roelandschap (@KRoelandschap) March 17, 2025 Az amerikai vállalat hagyományosan a holland hatóságoknál intézi európai típusengedélyeit. Ennek történelmi okai vannak, amikor még csak a Model S és X léteztek, azok részben szétszerelt állapotban egy holland kikötőbe érkeztek Amerikából és a Tilburgban kialakított összeszerelő üzemben rakták őket teljesen össze. Ezzel a más autógyártóknál máig alkalmazott megoldással kerülték ki az EU-s vámokat. A vállalat azóta szoros kapcsolatot ápol az RDW-vel, a holland közlekedési hatósággal. Roelandschap szerint most arra készül a cég, hogy az EU 2018/858-as rendelkezésének 39-es cikkelye alapján kivételt kérjen az FSD rendszer bevezetésre a kontinensen. Ez a rendelkezés azon fejlett technológiák európai bevezetését hivatott segíteni, amelyek valamiért nem felelnek meg a meglévő jogszabályoknak. A mechanizmus szerint, ha megfelelően alá tudják támasztani az FSD rendszer biztonságát a holland hatóság előtt, akkor ők a 39-es cikkely alapján engedélyezhetik annak bevezetését a saját országukban. Ezután az RDW az Európai Bizottság megfelelő testülete elé viszi a kérdést, ahol, ha a tagországok elfogadják, kiterjeszthetik az ideiglenes engedélyt az Unió teljes területére, 36 hónapra. Ezután lép életbe a fenti jogszabály 40-es cikkelye, amely azt hivatott biztosítani, hogy ez az ideiglenes jóváhagyás beépüljön az UNECE hatályos szabályaiba és a jövőben már automatikusan, vagy legalábbis könnyebben menjen a típusengedély megszerzése. Akciótervet készít az EU az elektromos átállás újratöltésére A szakember szerint az egészhez szükséges lesz, hogy a Tesla megfelelően alátámassza a rendszer biztonságos működését, a vezetők monitorozását és sok millió kilométernyi adatot mutasson fel. Más források szerint az egyik legújabb szoftverfrissítés óta már árnyék-üzemmódban fut az FSD rendszer az európai flotta egy részén és gyűjti ezeket az adatokat, illetve a vállalat valószínűleg a visszajelzések alapján tanítja az algoritmusokat is. És hogy mennyi ennek a jóváhagyásnak a realitása? Nos egyrészt az EU épp a napokban jelentette be, hogy fel akarja gyorsítani az önvezető rendszerek engedélyezését és fejlesztését a kontinensen, mert úgy érzi lemaradtunk Amerika és Kína mögött. A mérleg másik serpenyőjében viszont az van, hogy Elon Musknak most nincs túl sok barátja az Unióban, úgyhogy ha ebből nem szakmai, hanem politikai kérdés lesz, akkor véleményünk szerint elég valószínű, hogy ha egy mód van rá, elutasítják majd a kérelmet. Elindult a Tesla önvezetése Kínában Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!