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 A Tesla kapcsán már megszoktuk, hogy érdemes kicsit a szalagcímek mögé nézni, mert sok minden nem pont az, mint aminek elsőre látszik. A kaliforniai gyártó a világon már úgy nagyjából 350 ezer eladott autónál járhat, de az Egyesült Államokban most érkeztek el egy nagyon fontos mérföldkőhöz: a napokban átléphetik a 200 ezres eladási küszöböt. Ez remek hír, gondolhatnánk, biztosan valami vörös szalaggal meg pár láda pezsgővel készülnek a gyárban! Ehhez képest, garantálom, hogy legördült pár izzadtságcsepp a vezetőség homlokáról amikor a küszöb átlépésén gondolkodtak. Sőt, biztosan voltak olyan Model 3 vásárlók is, akik az elmúlt hetekben azért szurkoltak, hogy ne oldódjanak meg olyan gyorsan a legkisebb Tesla gyártásának problémái. Hogy mi?! Csak a halál meg az adók Csak két dolog biztos ezen a világon – tartja a mondás: a halál meg az adók. Adózni nem is igazán szeret senki, de amikor az állambácsi fizet nekünk vissza pénzt, azért az jól tud esni. A világon sokféleképpen támogatják a villanyautó vásárlást, hazánkban például az e-Mobi Kft-nél kell pályázni. Az Egyesült Államokban viszont más módját választották az ösztönzésnek, mégpedig az adó-visszatérítést. Az amerikai helyi villanyautó támogatások rendszere. Forrás: energy.gov Van egyszer egy szövetségi (federal) rendszer – mi most erről fogunk beszélni – és több tagállam ezt megtoldotta még külön támogatásokkal. A legtöbb ilyen rendszerben közös, hogy vagy a központi, vagy a helyi tagállami adókból kap vissza a villanyautó vásárló az (adó)év végén. Ehhez persze kell, hogy legyen elég bevallott jövedelme, hiszen több adót nem kaphat vissza, mint amennyit befizetett. A szövetségi rendszernek azonban van egy másik kitétele is: nem tart örökké. A 200 ezres határ Hogy pontosan mi vezérelte a törvényalkotót amikor meghozták a rendeletet, azt nem tudom, de az biztos, hogy már a kedvezmény elindításakor gondolkodtak annak kivezetéséről. A kritérium pedig az lett, hogy csak addig lehet igénybe venni az adókedvezményt, amíg a kiszemelt gépjármű gyártója el nem éri a 200 ezer leszállított villanyautós küszöböt az Államokban. Ráadásul, még csak nem is autótípusonként számolják a határ elérését, hanem gyártói szinten. Az említett kedvezmény egyébként 7,500 dollár, azaz mai árfolyamon nagyjából 2 millió forint. A kivezetés szerencsére nem azonnali, hanem fokozatos. Abban a negyedévben, amikor a gyártó átlépi az összesített eladásokban a 200 ezret, még végig jár a teljes kedvezmény. Sőt, még az azt követőben is. Ezután még két negyedévig az eredeti összeg 50%-a, tehát 3,750 dollár igényelhető vissza, majd még fél évig ennek is a fele, 1,875 zöldhasú kerülhet jóváírásra. Tehát 5 negyedév, azaz több mint egy év kell ahhoz, hogy teljesen eltűnjön a kedvezmény, az időzítés azonban egyáltalán nem mindegy. A lehető legrosszabbkor Ideális esetben a Tesla úgy időzítené a küszöb átlépését, hogy július elsején, vagy az után kerüljön rá sor. Hogy miért? Ha 2018.07.01-én lépik át a számot, akkor még a teljes 3. és 4. negyedévben igénybe vehetik a cég vásárlói a 7,500 dolláros jóváírást. Ebben az esetben 2019 első félévében csökken az összeg a felére, majd jövő júliustól az év végéig 1,875 dollárra. Így gyakorlatilag másfél évre tolható a kivezetés. Így vesztik majd el a Tesla vásárlók a szövetségi adókedvezményt. Ha azonban valami miatt már a következő pár napban leszállítják a 200 ezredik autót, akkor már csak szeptember végéig jár a 7,500 dollár. 12 hónappal később pedig végleg megszűnik az adójóváírás az amerikai Tesla vásárlóknak. De, hát csak nem bolondok Elon Muskék – gondolhatnánk! Majd okosan visszavesznek kicsit a termelésből és akkor nem lesz gond. Csakhogy a cég történetének legkritikusabb heteit éljük, a fél éves csúszás után rohamtempóban kell növelni a Model 3 gyártását. Fontos ez a cég renoméja, Musk szavahihetősége, de az anyagiak miatt is, hiszen be van ígérve az év második felére a profit. Más sem hiányozna az álhír-gyár gépezetének, mint, hogy arról írhassanak, a Tesla eladásai zuhantak a negyedévben. Az okok, a háttér nem nagyon érdekelne senkit. Azt mondanák „fake news” a magyarázkodás. Ott vagyunk már? Hogy pontosan hol is jár a Tesla az amerikai eladások tekintetében, azt ráadásul nem is annyira egyszerű megmondani. A cég kevés kivételtől eltekintve nem szokott régiókra, vagy országokra bontott statisztikákat közölni, így marad a becslés. Az USA villanyautós számait alapvetően szinte mindenki az InsideEVs nevű amerikai oldalról veszi, így én is ezekből indulok ki. Második forrásnak behozom majd a Tesla Motors Club (TMC) számításait is – itt többed magammal szoktuk elsősorban az európai eladásokat követni, de ebből megbecsüljük a többi régiót is. A becslésben szintén az InsideEVs számait vesszük alapul, de sok esetben más forrásokból kiegészítve pontosítunk. A két adatsor között lesz némi eltérés. Így álltak május végén a nagy gyártók a 200 ezres küszöbhöz képest. Forrás: InsideEVs Az InsideEVs statisztikái szerint a Tesla idén május végéig 194,021 autót szállított le az USA-ban. Ebben benne van az eredeti Roadster, amelyből becslésük szerint 1,900-at adtak el az Egyesült Államokban, valamint a 2012 óta gyártott Model S, a 2016-ban befutott Model X és a közel egy éve kapható Model 3 is. Ez azt jelenti, hogy kevesebb mint 6,000 autó kerülhetne amerikai fogyasztókhoz júniusban, hogy kitolják a küszön elérését. Ez nagyon kevés – a historikus adatokból és a Model 3 gyártási híreiből kiindulva legalább 4,500 S és X, valamint több mint 10 ezer 3-as várhat átadásra a cég hazai piacán. Alternatív becslés – még nehezebb helyzet. Az adatok forrása: TMC / InsideEVs. A TMC számai ennél is pesszimistábbak. A cég hivatalos globális adataiból kivont (többnyire) hivatalos európai számok után főleg az InsideEVs-re támaszkodva zajlik ott is a becslés. Az oldal adatai alapján júniusban már csak 2,700-ra volt a Tesla a küszöbtől, ami gyakorlatilag az amerikai eladások teljes leállítását kívánná. Ez nem reális. A Roadster adat (első oszlop) illetve az aktuális negyedév első 2 hónapja itt is csak becslés, ezért más színnel is jelöltem a grafikonon. A gordiuszi csomó esete Elon Muskkal Ebben a helyzetben a Teslának szerintem alapvetően 3 opciója van. Ami a csövön kifér! Az első lehetőség, hogy a fentiek ismeretében beáldozzák az adókedvezményt. Azaz nem csinálnak semmit, csak gyártják a 3-asokat, mint a meszes. Az elmélet mellett szól, hogy ha a fenti számok igazak, már gyakorlatilag nem lehet nagyon mit tenni. Bármi mesterséges beavatkozás felkelthetné a hatóságok érdeklődését, a szabályok kijátszásával vádolhatnák a céget. Ráadásul júniusban annyira visszaesnének a bevételek, hogy a vállalat minden rekordot megdöntő veszteséggel zárná a negyedévet. Így a legokosabb padlógázzal tolni a Model 3 gyártósorát és beáldozni 3 hónapnyi adókedvezményt (és ezzel akár néhány vevőt is). Big Bang. Ebben a szcenárióban ezerrel pörög a gyártósor, de a kiszállítások 199,999-nél megállnak és ezután minden új autó raktárra kerül. Július elsejét követően azonban több ezer Teslát szállítanának pár nap alatt ki a hazai piacon. A 2. negyedév számai így sem lennének túl szépek, de mire augusztusban elkészülne az aktuális beszámoló, már nyugodtan mondhatnák, hogy az autók mind ki lettek szállítva. Ellene szól viszont a hatalmas logisztikai kihívás, valamint az, hogy mostanra már hallanunk kellett volna a vevőktől arról, ha a földbe álltak volna az amerikai kiszállítások. Kanada. Ha egy módja van az adókedvezmény „megmentésének”, azt talán ez az opció. Ráadásul, ennek valamilyen formájú megvalósulására bizonyítékunk is van, hiszen nagyjából egy hónapja már, hogy ezres nagyságrendben szállítják Kanadába a Model 3-at. Talán kell picit sakkozni az S/X kiszállításokkal is, de ennek a forgatókönyvnek a nagy előnye, hogy a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad. A gyártósorok továbbra is maximumon pöröghetnek, hogy biztosan elérjék a befektetők megnyugtatására a heti 5 ezres darabszámot. Ugyanakkor a kész autók nem várakoznak valahol és nem áll benne a cég pénze, hanem pár nap alatt kanadai vásárlók garázsaiba kerülnek. A kérdés csak az, képes-e a Tesla 3-4 hét alatt mondjuk 10 ezer autót átirányítani az USA északi szomszédjához? Akárhogy is, a Tesla némileg versenyhátrányba kerülhet 2-3 hónapon belül, amikor is autói relatíve drágulni fognak pár ezer dollárral. Az más kérdés, hogy a 100 ezer dolláros luxusautó kategóriában ez valószínűleg nem lesz perdöntő, ráadásul igazán közvetlen versenytárs sincs. Ami pedig a 3-ast illeti, még mindig van elég módosabb vásárló aki szívesen átveszi a kiesők helyét. Azok azonban, akik már az alap 35 ezer dolláros verziót is csak az állami támogatással tudták volna megvenni, valószínűleg aggódva szemlélik a fejleményeket. Autójukat csak jövő év elején kaphatják meg és a vételár már így is drágul vagy 10%-kal, az adókedvezmény első 3,750 dollárjának felszívódása miatt. Ha ez az összeg tovább csökken, vagy eltűnik, biztosan lesz akinek már nem fér bele a legkisebb Tesla sem a családi költségvetésbe. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!