A Tesla kapcsán már megszoktuk, hogy érdemes kicsit a szalagcímek mögé nézni, mert sok minden nem pont az, mint aminek elsőre látszik. A kaliforniai gyártó a világon már úgy nagyjából 350 ezer eladott autónál járhat, de az Egyesült Államokban most érkeztek el egy nagyon fontos mérföldkőhöz: a napokban átléphetik a 200 ezres eladási küszöböt.
Ez remek hír, gondolhatnánk, biztosan valami vörös szalaggal meg pár láda pezsgővel készülnek a gyárban! Ehhez képest, garantálom, hogy legördült pár izzadtságcsepp a vezetőség homlokáról amikor a küszöb átlépésén gondolkodtak. Sőt, biztosan voltak olyan Model 3 vásárlók is, akik az elmúlt hetekben azért szurkoltak, hogy ne oldódjanak meg olyan gyorsan a legkisebb Tesla gyártásának problémái. Hogy mi?!
Csak a halál meg az adók
Csak két dolog biztos ezen a világon – tartja a mondás: a halál meg az adók. Adózni nem is igazán szeret senki, de amikor az állambácsi fizet nekünk vissza pénzt, azért az jól tud esni. A világon sokféleképpen támogatják a villanyautó vásárlást, hazánkban például az e-Mobi Kft-nél kell pályázni. Az Egyesült Államokban viszont más módját választották az ösztönzésnek, mégpedig az adó-visszatérítést.

Az amerikai helyi villanyautó támogatások rendszere. Forrás: energy.gov
Van egyszer egy szövetségi (federal) rendszer – mi most erről fogunk beszélni – és több tagállam ezt megtoldotta még külön támogatásokkal. A legtöbb ilyen rendszerben közös, hogy vagy a központi, vagy a helyi tagállami adókból kap vissza a villanyautó vásárló az (adó)év végén. Ehhez persze kell, hogy legyen elég bevallott jövedelme, hiszen több adót nem kaphat vissza, mint amennyit befizetett. A szövetségi rendszernek azonban van egy másik kitétele is: nem tart örökké.
A 200 ezres határ
Hogy pontosan mi vezérelte a törvényalkotót amikor meghozták a rendeletet, azt nem tudom, de az biztos, hogy már a kedvezmény elindításakor gondolkodtak annak kivezetéséről. A kritérium pedig az lett, hogy csak addig lehet igénybe venni az adókedvezményt, amíg a kiszemelt gépjármű gyártója el nem éri a 200 ezer leszállított villanyautós küszöböt az Államokban. Ráadásul, még csak nem is autótípusonként számolják a határ elérését, hanem gyártói szinten.
Az említett kedvezmény egyébként 7,500 dollár, azaz mai árfolyamon nagyjából 2 millió forint. A kivezetés szerencsére nem azonnali, hanem fokozatos. Abban a negyedévben, amikor a gyártó átlépi az összesített eladásokban a 200 ezret, még végig jár a teljes kedvezmény. Sőt, még az azt követőben is. Ezután még két negyedévig az eredeti összeg 50%-a, tehát 3,750 dollár igényelhető vissza, majd még fél évig ennek is a fele, 1,875 zöldhasú kerülhet jóváírásra. Tehát 5 negyedév, azaz több mint egy év kell ahhoz, hogy teljesen eltűnjön a kedvezmény, az időzítés azonban egyáltalán nem mindegy.
A lehető legrosszabbkor
Ideális esetben a Tesla úgy időzítené a küszöb átlépését, hogy július elsején, vagy az után kerüljön rá sor. Hogy miért? Ha 2018.07.01-én lépik át a számot, akkor még a teljes 3. és 4. negyedévben igénybe vehetik a cég vásárlói a 7,500 dolláros jóváírást. Ebben az esetben 2019 első félévében csökken az összeg a felére, majd jövő júliustól az év végéig 1,875 dollárra. Így gyakorlatilag másfél évre tolható a kivezetés.

Így vesztik majd el a Tesla vásárlók a szövetségi adókedvezményt.
Ha azonban valami miatt már a következő pár napban leszállítják a 200 ezredik autót, akkor már csak szeptember végéig jár a 7,500 dollár. 12 hónappal később pedig végleg megszűnik az adójóváírás az amerikai Tesla vásárlóknak.
De, hát csak nem bolondok Elon Muskék – gondolhatnánk! Majd okosan visszavesznek kicsit a termelésből és akkor nem lesz gond. Csakhogy a cég történetének legkritikusabb heteit éljük, a fél éves csúszás után rohamtempóban kell növelni a Model 3 gyártását. Fontos ez a cég renoméja, Musk szavahihetősége, de az anyagiak miatt is, hiszen be van ígérve az év második felére a profit. Más sem hiányozna az álhír-gyár gépezetének, mint, hogy arról írhassanak, a Tesla eladásai zuhantak a negyedévben. Az okok, a háttér nem nagyon érdekelne senkit. Azt mondanák „fake news” a magyarázkodás.
Ott vagyunk már?
Hogy pontosan hol is jár a Tesla az amerikai eladások tekintetében, azt ráadásul nem is annyira egyszerű megmondani. A cég kevés kivételtől eltekintve nem szokott régiókra, vagy országokra bontott statisztikákat közölni, így marad a becslés.
Az USA villanyautós számait alapvetően szinte mindenki az InsideEVs nevű amerikai oldalról veszi, így én is ezekből indulok ki. Második forrásnak behozom majd a Tesla Motors Club (TMC) számításait is – itt többed magammal szoktuk elsősorban az európai eladásokat követni, de ebből megbecsüljük a többi régiót is. A becslésben szintén az InsideEVs számait vesszük alapul, de sok esetben más forrásokból kiegészítve pontosítunk. A két adatsor között lesz némi eltérés.

Így álltak május végén a nagy gyártók a 200 ezres küszöbhöz képest. Forrás: InsideEVs
Az InsideEVs statisztikái szerint a Tesla idén május végéig 194,021 autót szállított le az USA-ban. Ebben benne van az eredeti Roadster, amelyből becslésük szerint 1,900-at adtak el az Egyesült Államokban, valamint a 2012 óta gyártott Model S, a 2016-ban befutott Model X és a közel egy éve kapható Model 3 is. Ez azt jelenti, hogy kevesebb mint 6,000 autó kerülhetne amerikai fogyasztókhoz júniusban, hogy kitolják a küszön elérését. Ez nagyon kevés – a historikus adatokból és a Model 3 gyártási híreiből kiindulva legalább 4,500 S és X, valamint több mint 10 ezer 3-as várhat átadásra a cég hazai piacán.

Alternatív becslés – még nehezebb helyzet. Az adatok forrása: TMC / InsideEVs.
A TMC számai ennél is pesszimistábbak. A cég hivatalos globális adataiból kivont (többnyire) hivatalos európai számok után főleg az InsideEVs-re támaszkodva zajlik ott is a becslés. Az oldal adatai alapján júniusban már csak 2,700-ra volt a Tesla a küszöbtől, ami gyakorlatilag az amerikai eladások teljes leállítását kívánná. Ez nem reális. A Roadster adat (első oszlop) illetve az aktuális negyedév első 2 hónapja itt is csak becslés, ezért más színnel is jelöltem a grafikonon.
A gordiuszi csomó esete Elon Muskkal
Ebben a helyzetben a Teslának szerintem alapvetően 3 opciója van.
- Ami a csövön kifér! Az első lehetőség, hogy a fentiek ismeretében beáldozzák az adókedvezményt. Azaz nem csinálnak semmit, csak gyártják a 3-asokat, mint a meszes. Az elmélet mellett szól, hogy ha a fenti számok igazak, már gyakorlatilag nem lehet nagyon mit tenni. Bármi mesterséges beavatkozás felkelthetné a hatóságok érdeklődését, a szabályok kijátszásával vádolhatnák a céget. Ráadásul júniusban annyira visszaesnének a bevételek, hogy a vállalat minden rekordot megdöntő veszteséggel zárná a negyedévet. Így a legokosabb padlógázzal tolni a Model 3 gyártósorát és beáldozni 3 hónapnyi adókedvezményt (és ezzel akár néhány vevőt is).
- Big Bang. Ebben a szcenárióban ezerrel pörög a gyártósor, de a kiszállítások 199,999-nél megállnak és ezután minden új autó raktárra kerül. Július elsejét követően azonban több ezer Teslát szállítanának pár nap alatt ki a hazai piacon. A 2. negyedév számai így sem lennének túl szépek, de mire augusztusban elkészülne az aktuális beszámoló, már nyugodtan mondhatnák, hogy az autók mind ki lettek szállítva. Ellene szól viszont a hatalmas logisztikai kihívás, valamint az, hogy mostanra már hallanunk kellett volna a vevőktől arról, ha a földbe álltak volna az amerikai kiszállítások.
- Kanada. Ha egy módja van az adókedvezmény „megmentésének”, azt talán ez az opció. Ráadásul, ennek valamilyen formájú megvalósulására bizonyítékunk is van, hiszen nagyjából egy hónapja már, hogy ezres nagyságrendben szállítják Kanadába a Model 3-at. Talán kell picit sakkozni az S/X kiszállításokkal is, de ennek a forgatókönyvnek a nagy előnye, hogy a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad. A gyártósorok továbbra is maximumon pöröghetnek, hogy biztosan elérjék a befektetők megnyugtatására a heti 5 ezres darabszámot. Ugyanakkor a kész autók nem várakoznak valahol és nem áll benne a cég pénze, hanem pár nap alatt kanadai vásárlók garázsaiba kerülnek. A kérdés csak az, képes-e a Tesla 3-4 hét alatt mondjuk 10 ezer autót átirányítani az USA északi szomszédjához?
Akárhogy is, a Tesla némileg versenyhátrányba kerülhet 2-3 hónapon belül, amikor is autói relatíve drágulni fognak pár ezer dollárral. Az más kérdés, hogy a 100 ezer dolláros luxusautó kategóriában ez valószínűleg nem lesz perdöntő, ráadásul igazán közvetlen versenytárs sincs. Ami pedig a 3-ast illeti, még mindig van elég módosabb vásárló aki szívesen átveszi a kiesők helyét.
Azok azonban, akik már az alap 35 ezer dolláros verziót is csak az állami támogatással tudták volna megvenni, valószínűleg aggódva szemlélik a fejleményeket. Autójukat csak jövő év elején kaphatják meg és a vételár már így is drágul vagy 10%-kal, az adókedvezmény első 3,750 dollárjának felszívódása miatt. Ha ez az összeg tovább csökken, vagy eltűnik, biztosan lesz akinek már nem fér bele a legkisebb Tesla sem a családi költségvetésbe.
Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.