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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Lehullott az álcafólia a legelső tisztán elektromos MINI-ről, és szemünk elé tárult az, ahogyan a BMW Group alá tartozó brit autógyártó munkatársai elképzelik a prémium minőségű városi autózást, ami termeszétesen csak kibocsátásmentesen működhet fenntarthatóan. Az már a képeken is elsőre látszik, de a BMW által közzétett sajtóanyagban érződik csak igazán, hogy a cél nem egy, a palettából messze kitűnő villanyautó megépítése volt – nincsenek extravagáns dizájnelemek, megváltoztatott karosszériaarányok, vagy az elektromosságot idéző kék színjátékok. Nem, a MINI Cooper SE egy vérbeli MINI-nek épült, magán hordozva mindazt, amiről a világ ismeri ezt a kisautót, csak közben egy hatalmas előnyt kínál korábbi testvéreivel szemben: elektromos hajtáslánc mozgatja. Még az autó frontrészének középpontjában is a belsőégésű motorral szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, csak éppen zárt kivitelben, hogy az elektromos változat se nagyon lógjon ki a sorból, de a töltőcsatlakozó is éppen oda került, ahol a hagyományos MINI-k a töltőpisztolyt fogadják. A meghajtásból adódó különbség továbbá a hátsó lökhárító kialakítása, ahol a kipufogó helyét kellett eltüntetniük a tervezőknek, de a vásárlók az alapfelszereltségként járó 16”-os MINI Electric Revolite Spoke könnyűfém keréktárcsák helyett aerodinamikailag optimalizált 17”-os MINI Electric Corona Spoke könnyűfém felniket is kérhetnek, mely szintén a villanyos MINI kiváltsága.

Mivel az akkupakkot az első ülések közé és a hátsó üléssor alá, T-alakban mélyen a padlólemezbe süllyesztették a mérnökök, a MINI Cooper SE csomagtérben sem kínál kevesebbet testvéreinél: a 211 liter a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. A padlólemezbe integrált akkumulátor egyedüli mérhető következménye a 18 milliméterrel megemelt karosszéria és a 145 kilogrammal nagyobb tömeg a háromajtós MINI Cooper S-hez képest.

A hajtáslánc legfontosabb tulajdonságai közé tartozik az azonnal jelentkező csúcs forgatónyomaték és sebességváltásoktól mentes, folyamatos teljesítmény-leadás, maximálisan 135 kW-tal (184 lóerővel) és 270 Nm-rel, ami az első kerekeket mozgatja. Álló helyzetből 7,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig 150 km/óra. A jellegzetes gokartos vezetési élmény és az elektromos meghajtás sajátosságai miatt a MINI Cooper SE egy a kisautók szegmensében egyedülálló elektromechanikus kormányművel és felfüggesztéssel lett felszerelve, melyet egy új DSC (Dynamic Stability Control) menetstabilizáló rendszer egészít ki a maximális nyomaték-kihasználás és gyorsulás elérése érdekében.

Mivel mindez gyakorlatilag hang nélkül történik, és az új elektromos autóknak az uniós szabályozás értelmében kötelező hangjelzéssel figyelmeztetni a gyalogosokat és bicikliseket július 1-jétől, alacsony sebesség mellett a MINI Cooper SE egy egyedi akusztikus hangjelzést bocsát ki, melyet a motortérbe szerelt hangszórónak köszönhetően az utastérben ülők nem hallanak.

A teljesítmény és az energiahatékonyság egyéni szabályozását négyféle vezetési üzemmód teszi lehetővé: MID, SPORT, GREEN, és GREEN+. Magától értetődően a legkevesebb energiát a legutóbbi módban használja a kocsi, amikor is a megtehető hatótávolság maximalizálása érdekében képes korlátozni, vagy teljesen kikapcsolni az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés, az automata légkondicionáló, és az ülésfűtés. Az elektromos MINI vezetési élményét az egypedálos irányítás emeli a csúcsra, s ez a BMW Group első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyben a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a vezető is befolyásolhatja.

Az akkupakk összesen 12 cellából épül fel, amelyek együttesen 32,6 kWh bruttó kapacitást adnak, ezzel 235-270 kilométernyi hatótávot eredményezve a WLTP szerint. Az aksi töltése történhet hagyományos háztartási aljzaton, a MINI saját, extraként megvásárolható fali töltőjén, vagy nyilvános töltőoszlopon keresztül, AC és DC hálózaton egyaránt. Az előbbin maximálisan 11 kW-os teljesítményt érhetünk el a Type 2 csatlakozón, amivel két és fél órába telik 80%-ra tölteni az aksit, míg az utóbbin legfeljebb 50 kW-tal számolhatunk a CCS Combo 2 csatlakozón keresztül, amivel 35 percnyi villámtöltés vár ránk 80%-ig.

A villanyautó egyik legfontosabb alapfelszereltsége a hőszivattyú, amely a külső meleg levegő mellett a motor, a hajtáslánc, és az akkumulátor megtermelt hőjét is képes összegyűjteni, hogy ezzel fűtse az utasteret. Az automata légkondicionáló kiegészítő fűtést, és álló helyzetben is működtethető légkondicionáló funkciót kínál, amely már a motor beindítása előtt képes a megadott hőmérsékletűre hűteni vagy fűteni az utasteret. Ezt a vásárlók a MINI Connected Remote App okostelefon-alkalmazásban szabályozhatják.

Standardként jár az autóhoz egy 6,5” képátlójú, érintésérzékeny központi kijelző, melyen a navigációs rendszer, a valós idejű forgalmi adatok, MINI Connected szolgáltatások, és az Apple CarPlay is elérhető. Akinek ez nem elég, az extraként kérhet egy 8,8” átlójú kijelzőt vezeték nélküli telefontöltő társaságában.

A MINI Cooper SE Oxfordban készül majd az ősztől, a belsőégésű motorral működő modellekkel azonos gyártósoron.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.