Ilyen is lehet egy díjcsomag otthoni töltéssel nem rendelkezőknek
Szlovákiában már évekkel ezelőtt megszűnt az ingyenes töltés, amelynek előnye, hogy elindult a verseny. Két szolgáltató, a Greenway és a ZSE Drive egyre jobb párhuzamos hálózatot épít ki. Eleinte a nagyobb városokba telepítettek 50 kW-os villámtöltőt, de az utóbbi időben elkezdtek megjelenni az ultragyors töltők és az olyan helyszínek, ahol az átutazóknak nem szükséges beautózni a belvárosba a töltéshez. A ZSE Drive töltési díj szerkezetéről már többször írtunk, kettős céllal. A fontosabb célunk, hogy segítsünk a Szlovákiába utazó magyar villanyautósoknak. A másik ok az aktuális díjazás ismertetésére, hogy jónak tartjuk a konstrukciót, így szeretnénk rá felhívni a hazai elektromobilitás szolgáltatók figyelmét, hátha akad, aki lemásolná.
A cég árképzésének fontos eleme, hogy az AC töltési díjak nagyon kedvezőek, míg a DC töltési díjak viszonylag magasak. A rendszer ezáltal lehetővé teszi, hogy olyanok is villanyautóra váltsanak, akik nem rendelkeznek otthoni töltési lehetőséggel. Ha van a lakóhelyük, munkahelyük közelében egy nyilvános töltő, akkor gyakorlatilag otthoni lakossági árért tölthetik az autójukat a mindennapokban és csak hosszabb utazásokon a DC villámtöltőket használva emelkedik az üzemanyag költség a hagyományos autókkal összemérhető szintre.
Augusztus elsejétől kis mértékben finomhangolják a ZSE Drive díjait és feltételeit, melyek között szerepel kedvezmény és áremelés is. A havi 9 eurós csomagban az AC töltés díja nulláról 9 centre (32 Ft) emelkedik. Az elszámolás alapja kWh, tehát havi 3500 Ft befizetésével a magyar lakossági árnál olcsóbban tölthetnek a villanyautósok a nyilvános töltőoszlopoknál.
A kWh alapú díjszabás előnye, hogy az autók töltési karakterisztikájától függetlenül minden autós azonos díjért tölthet. Nem különbözteti meg hátrányosan a lassan tölthető autókat. A tisztán kWh díjszabás persze felveti a töltőn felejtett autó problémáját. Ez ellen a ZSE Drive parkolási díjat vezetett be. Jelenleg AC töltőn 180 percig, 50 kW DC töltőn 90 percig, ultra gyors villámtöltőn (>50 kW) 60 percig állhatunk ingyenesen.
Augusztus elsejéről azonban az AC töltőknél bevezetik a Residental (lakóövezet) kategóriát. Egyes AC töltőknél, melyek például lakótelepeken vagy vasútállomások parkolóiban helyezkednek el, nem életszerű, hogy valaki 3 órán belül átparkoljon a töltőről, mivel éjjel alszik, vagy vonattal elutazott a munkahelyére.

Ezeknél a speciális töltőoszlopoknál 12 óráig parkolhat ingyenesen az autós. Felmerül a kérdés, hogyan tudja garantálni a szolgáltató, hogy mindenkinek jusson töltőhely, ha 12 órát parkol rajta egyetlen autós. Remélhetőleg gondoskodnak majd a megfelelő töltőszám telepítéséről. Ilyen helyszínen ésszerű lehet egyetlen 22 kW teljesítményű aljzat helyett több, kisebb teljesítményű töltőoszlopot telepíteni, hiszen ha valaki egész éjjel vagy a munkaidő alatt a töltőn áll, még a manapság legnagyobb, 90 kWh körüli akkumulátoroknak sincs szüksége 22 kW-os töltésre.
A ZSE Drive bevezeti a belföldi roaming szolgáltatást is, amivel a Szlovákiában lévő IONITY töltőoszlopok 38% kedvezménnyel használhatók. Külföldi utazáskor továbbra is a 24 órás fix díjas csomag marad érvényben. Ez esetben a rendszer az első külföldi töltésindításnál beterheli a 39 eurós díjat, azonban 24 óráig ezért a díjért bármennyit tölthetünk az utazás során a partner szolgáltatóknál. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha egy szlovák villanyautós elindul Nyugat-Európába, akkor 13 800 forintos napidíjért akár több ezer kilométert is autózhat.
ZSE Drive díjszabás 2020 augusztus 1-től
Díjcsomag | Havidíj | AC töltés | DC villámtöltés (max. 50 kW) | Ultragyors DC töltés | Parkolási díj* | RFID kártya egyszeri díja belföldre/külföldre |
ZSE Drive Guest (regisztráció nélkül) | 0 EUR | 0,29 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 0,59 EUR/kWh | 3 EUR/óra | – |
ZSE Drive Eco | 0 EUR | 0,19 EUR/kWh | 0,39 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 3 EUR/óra | 6/9 EUR |
ZSE Drive Partner | 9 EUR | 0,09 EUR/kWh | 0,29 EUR/kWh | 0,39 EUR/kWh | 3 EUR/óra | 6/9 EUR |
ZSE Drive Flat | 69 EUR | 0 EUR/kWh | 0/0,19** EUR/kWh | 0/0,29** EUR/kWh | 3 EUR/óra | 6/9 EUR |
* Parkolási díjat AC töltőn 180 percig, DC töltőn 90 percig, ultragyors DC töltőn pedig 60 percig nem számítanak fel.
** Havi 400 kWh felett emelkedik a díj.
ZSE Drive roaming díjszabás
Díjcsomag | Belföldi roaming AC töltés | Belföldi roaming DC töltés | Belföldi roaming ultragyors DC töltés | Parkolási díj* | Külföldi roaming |
ZSE Drive Guest (regisztráció nélkül) | 0,39 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 0,59 EUR/kWh | 3 EUR/óra | – |
ZSE Drive Eco | 0,39 EUR/kWh | 0,39 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 3 EUR/óra | 39 EUR/24 óra |
ZSE Drive Partner | 0,39 EUR/kWh | 0,39 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 3 EUR/óra | 39 EUR/24 óra |
ZSE Drive Flat | 0,39 EUR/kWh | 0,39 EUR/kWh | 0,49 EUR/kWh | 3 EUR/óra | 39 EUR/24 óra |
* Parkolási díj töltőtípustól függően az első
Fontos megemlíteni, hogy a szlovák ZSE Drive és a magyar E.ON anyacége közös, így reménykedhetünk abban, hogy az E.ON töltők fizetőssé válásakor hasonlóan kedvező díjakkal találkozhatunk majd hazánkban is. Tegnap a román Kaufland változásait mutattuk be, amellyel rendszeres vásárláshoz kötik az ingyenes töltést. Magyarországon a nagyobb városokban az élelmiszerboltok parkolójában kötelező (lenne) töltőt üzemeltetni, így az alábbi cikkből is ötletet meríthetnek a magyar cégek.