Bemutatkozott az olcsó elektromos Dacia

A Dacia Spring minden bizonnyal a jelenleg legjobban várt villanyautó Magyarországon, nem is okozott nagy meglepetést, hogy az érdeklődők 4 óra alatt lefoglalták mind a 100 előjegyezhető darabot hazánkban. Az óriási lelkesedés abból fakad, hogy a Kínában Renault City K-ZE néven forgalmazott, és szuperolcsón hazavihető jármű Európában a közismerten megfizethető modelleket gyártó Dacia márkajelzését veszi fel, így számíthatunk tőle a barátságos vételárra – előzetes információink szerint állami támogatással együtt akár már 4 millió forintért meg lehet majd vásárolni, tehát valóban az egyik legolcsóbb tisztán elektromos autó lesz a piacon. Ezt megerősítette a most befutott sajtóanyag is, melyből kiderül, hogy az előrendelési akcióban lefoglalt első 100 példány listaáron 6,5 millió forintba kerül, azaz állami támogatással együtt csupán 3 990 000 forintot kell érte fizetni.

A hatalmas érdeklődés annak ellenére fennáll, hogy egészen a mai premierig szinte semmilyen konkrétumot nem árult el a Renault Csoport a Springről, és amit igen, az is arra utal, hogy a villanyautó technológiája inkább a néhány évvel ezelőtti elvárásoknak próbál megfelelni. A WLTP szerinti hatótávolsága körülbelül 225 kilométer, amivel a kompakt crossover mindenekelőtt városi és elővárosi autózáshoz készült. Lehet vitatkozni, hogy ez kinek elég, és kinek nem, de a Spring valószínűleg rengeteg ember garázsában otthonra fog lelni, mint második autó.

Aki kizárólag a városok forgalmas, és lámpákkal szabdalt útjain használják az autót, azok akár 295 kilométert is ki tudnak facsarni a 28,6 kWh-s akkumulátorból. Az akkucsomagban tárolt elektromosság egy 33 kW (44 lóerős) teljesítményű villanymotort táplál, amelynek azonnal elérhető nyomatéka 125 Nm. Ez az ECO gomb megnyomásával lekorlátozható, ebben az esetben 23 kW-nál jobban nem erőlködik a motor, és a végsebesség is 100 km/h-ra csökken a 125-ről, cserébe viszont mintegy 10% hatótávot nyerhetünk vele.

Az autóhoz adott EVSE-vel kevesebb mint 14 órába telik 100%-ra tölteni a teljesen lemerült aksit 2,3 kW-on háztartási konnektorról, aki inkább fali töltőt használna, annak körülbelül 8 és fél órát kell várnia a teli akkura 3,7 kW teljesítményen, és 5 órát 7,4 kW-os töltőberendezésen. A DC töltési lehetőség opcionális, és maximálisan 30 kW érhető el vele, de az apró aksi így is egy óra alatt 80%-ig töltődik. A töltés nyomon követéséhez az ingyenes My Dacia applikációt érdemes letölteni, de az autó helyzetének valós idejű meghatározásához, és a klíma előkészítéséhez is ezt az alkalmazást kell telepíteni. A Springre 3 év/100.000 kilométeres garanciát ad a Dacia, külön az akkumulátorra pedig 8 év/ 120.000 kilométerig érvényes a jótállás.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kutyabarát üzemmódot kapnak a Teslák

Az autó dimenziói is a szűk városi utcákra lettek szabva, hossza mindössze 3,73 méter, szélessége a tükrök nélkül 1,62 méter (1770 mm tükrökkel), magassága pedig 1,51 méter. Ennek ellenére a Dacia ígérete szerint négy felnőtt is kényelmesen elfér benne. A crossoveres megjelenést a 150 milliméteres hasmagasság, széles kerékívek, tetőkorlátok, valamint a lekerekített, de izmos vonalak kölcsönzik neki. A fordulókör mindössze 4,8 méter, ez szintén a könnyebb városi manőverezést segíti.

A Spring csomagtere mostani kialakításában 300 litert biztosít (ebbe nem számít bele a pótkerék számára kialakított alsó rész), de a hátsó ülések lehajthatók, így körülbelül 600 liter szabadul fel az autóban. A kesztyűtartóban, ajtókon, és a középkonzol tárolóiban további 23,1 liter szabad hely van pakolni.

A standard funkciók közé tartozik a változtatható erősségű szervokormány, a távolból vezérelhető zárolás, valamint az elektromos ablakok, a legfontosabb menetinformációk pedig a kormány mögötti 3,5 colos kijelzőn jelennek meg. A Google, illetve az Apple hangfelismerő rendszere egy, a kormányon lévő gomb lenyomásával elérhető. Opcionális felszereltségként válaszható a Media Nav multimédia-rendszer 7 colos érintőkijelzővel, műholdas navigációval, DAB rádióval, Apple CarPlay és AndroidAuto kompatibilitással, Bluetooth-szal, valamint USB porttal. Extra továbbá a manuális légkondi és az elektronikusan állítható visszapillantó tükrök.

A biztonsági funkciók között szerepel a sebességkorlátozó, ABS, ESP, elektronikus fékerő-elosztás, a hat légzsák, segélyhívás (SOS gomb), automatikus fényszóró-aktiválás, valamint az automatikus vészfékezés. Ezek az alapfelszereltség részei, aki viszont parkolás közben nem érzi biztonságban magát, vagy az autóját, annak érdemes hozzáadni a megvásárolt extrák listájához a vizuálisan és hangalapon is segítő parkolóasszisztenst.

A rendelés jövő tavasszal/nyáron kezdődik kétféle felszereltségi szinttel, a kiszállításra pedig az ősszel kerül sor. A Dacia Hungária folytatja az előrendelési akcióját, így annak is lehetősége van még regisztrálni, aki eddig lemaradt. Érdekesség, hogy a világon sehol nem kapható még az autó, ez az előrendelési kezdeményezés kizárólag Magyarországon indult el.

„Biztosak voltunk a modell sikerében, de az minket is meglepett, hogy 4 óra alatt elfogyott az első 100 Spring. Továbbra is arra bíztatok mindenkit, aki ilyen autót szeretne, hogy vegyen részt az előrendelési akcióban, amit folytatunk – bár árat és pontos szállítási határidőt egyelőre nem tudunk garantálni – de továbbra is százezer forint befizetésével, kötelezettségek nélkül lehet ezt megtenni és ez esetben a már odaítélt állami támogatás is felhasználható” – olvashatók Wachtler Tamás, a Dacia magyarországi igazgatójának szavai.

Végleges ár- és felszereltségi lista a jövő évre várható.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mindörökké dízel!

Az eWays online rendezvényen bemutatott változat a Renault autómegosztó szolgáltatására készült, erre utal rajta a Zity felirat, ehhez már 2021 elején hozzáférhetnek a közösségi közlekedési platform ügyfelei. Jelenleg 380 ezren használják a szolgáltatást Madridban és Párizsban, mely összesen 1200 tisztán elektromos autót kínál. A Springből valamikor készül Cargo változat is 800 literes raktérrel és 325 kiló hasznos terhelhetőséggel.

Elektromos autót használsz?