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 Frissítés 2021.05.23: az idei állami támogatás kiírását követően változtak az árak és megnyitott Budapesten a Tesla szalon, ami elhozta a forintos árakat, ezért a cikket aktualizáltuk. Az előző évben nagyon sokan olvastátok az elektromos autó kínálatot összefoglaló cikkünket, ezért úgy döntöttünk, hogy ideje aktualizálni, és áttekinteni, miből választhat 2021-ben, aki új villanyautót vásárolna. Az áraknál igyekeztünk az itthoni árakat forintban, állami támogatás nélkül feltüntetni. Az árak a cégek weboldalán megtalálható árlistákból származnak, az ezekben feltüntetett kedvezményeket igen, de az esetleges további árengedményeket (alku, flotta kedvezmény stb.) nem tartalmazzák. Amelyik típusnak még nem ismert a magyar ára, ott a német, esetleg brit árat adtuk meg euróban vagy fontban. Az állami támogatások aktuális feltételei szerint taxisok max. 15 millió Ft vételárig 45% kedvezményt kapnak, magánszemélyek, felsőoktatási intézmények, egyesületek 5 személyes személyautó esetén 12 milliós árig 2,5 milliós, a 12-15 milliós sávban 1,5 millió Ft támogatásra pályázhatnak. 7 vagy több személyes autók esetén a sávhatárok 14, illetve 17 millió forintra emelkednek. Cégek, vállalkozások, ügyvédek számára nincs jelenleg elérhető pályázat. Gyakori kérdések a 2021-es elektromos autó vásárlási pályázatról Az autókat igyekeztünk nagyjából kategóriákba sorolni, de a megadott ártartományokat nem vettük véresen komolyan. Így több kategóriában is akadnak autók, amelyek valamiért kilógnak a megadott ártartományból. városi elektromos 5-6 millióért családi elektromos 11 millió alatt középkategóriás elektromos 10-15 millióért elektromos SUV 15-20 millióért prémium elektromos 20 millió felett elektromos SUV 20 millió felett elektromos kisbuszok, áruszállítók Bár az autóknál a támogatás levonása előtti árak szerepelnek, a besorolásnál már inkább azt vettük alapul, hogy mennyiért lehet elhozni az autót. Városi elektromos autó 5-6 millió környékén Volkswagen e-UP Akkuméret: 36,8 (32,3) kWh Hatótáv (WLTP): 260 km Ár: 8 093 810 Ft A Volkswagen e-Up! a Škoda Citigoe iV és a SEAT Mii trió tagja. Ez az elektromos autó kisebb kapacitású akkuval már korábban is a piacon volt. 2020-ban Škoda és SEAT változatban is kapható volt (bár nálunk az utóbbit nem forgalmazták), 2021-re pedig csak VW emblémával marad a piacon. Az akku bruttó kapacitása 36,8 kWh, amiből 32,3 kWh használható. Az AC fedélzeti töltő 7,2 kW-os, érdekessége, hogy a gyakori 1x32A helyett 2x16A áramforrást preferál. A CCS szabványos DC töltőről maximum 40 kW teljesítményű töltésre képes, amivel az üres akku kb. 1 óra alatt 80%-ra tölthető. A legnagyobb probléma az autóval, hogy a 2021-re Magyarországra tervezett mennyiség már gazdára talált. Persze visszamondásból itt-ott előkerülhet még néhány példány, de a gyártó weboldalán konfigurálni már nem lehet. Dacia Spring Akkuméret: 28,6 (26,8) kWh Hatótáv (WLTP): 225 km Ár: 6 499 000 Ft A Dacia Spring az év talán leginkább várt elektromos autója. Teljesítményben, hatótávban nem lesz világrengető. A villanymotor teljesítménye 44 Le (33 kW), forgatónyomatéka 125 Nm. Az ECO gomb megnyomásával a teljesítmény 23 kW-ra korlátozott, a 125 km/h végsebesség 100 km/h-ra csökken, amellyel körülbelül 10%-kal növelhető a hatótáv. A kedvező árával azonban tömegek számára teheti elérhetővé az elektromos autózást. A Springet Kínában gyártják majd, ahol már forgalomban van Renault K-ZE City néven, így a Renault csoport feladata az volt, hogy a kedvező ár mellett az európai ízléshez és biztonsági elvárásokhoz igazítsák a modellt. Az elektromos Dacia háromféle változatban kerül piacra. 2021 tavaszán elsőként az autókölcsönzők, autómegosztók számára tervezett verzió érkezik meg. A bárki által megvásárolható személyautó, illetve a 2 üléses kisteherautó-változat ősszel érkezik. Dacia Spring magyar árlista Smart EQ Fortwo és Smart EQ Forfour Akkuméret: 17,6 (16,7) kWh Hatótáv (WLTP): 133 km Ár: 7 250 430 Ft Ez a Daimler által gyártott elektromos autó 2020-ra látványosan megújult, miközben megőrizte a Smartok hagyományos formáját. Belül új infotainment rendszert és új középkonzolt is kapott a kisautó, utóbbinak köszönhetően tágasabb lett az apró beltér. A ma már kicsinek számító akkumulátor-kapacitással elsősorban városi szaladgálásra ideális autóval a kis külső méretek miatt a parkolás is kényelmes. Készül belőle kabrió karosszéria-változat is. Opcionálisan 22 kW kapacitású fedélzeti töltővel is megvásárolható, amivel csupán 40 percet igényel a 10-80% töltés, DC töltési lehetőség azonban nincs. Kis méretű családi elektromos autó 11 millió alatt Fiat 500e Akkuméret: ? (23,8) / 42 (37,3) kWh Hatótáv (WLTP): 180/320 km Ár: 7 990 000 Ft A Fiat 500e háromféle karosszéria-változattal kapható. A megszokott 3 ajtós ferdehátú mellett létezik egy kabrió, valamint egy 3+1 elnevezésű kivitel is. Ez utóbbinál az autó jobb oldalán egy hátrafelé nyíló kiegészítő ajtó segíti a hátsó ülésekre való bejutást. Kétféle akkumérettel, 42 kWh és 23,8 kWh kapacitással egyaránt megvásárolható az olasz városi mini. A kisebb akkuval a villanymotor maximális teljesítménye 70 kW, a nagyobbal 87 kW. A DC töltési sebesség is eltérő az akku mérettől függően, a 23,8 kWh-s csomaghoz maximum 50 kW, a nagy akkuhoz maximum 85 kW villámtöltési teljesítmény társul. Honda e Akkuméret: 35,5 (32) kWh Hatótáv (WLTP): 220 km Ár: 10 990 000 Ft A Honda e egy retro stílusban épült prémium elektromos autó, minőségi anyagfelhasználással, az első és hátsó tengely között 50-50%-os súlyeloszlással, hátsókerék-meghajtással, és innovatív megoldásokkal (pl. a visszapillantó tükrök helyett kamerák és kijelzők alkalmazásával). Az autó kétféle, 136 és 154 Le teljesítményű villanymotorral lesz kapható. Honda e első, személyes benyomások a Frankfurti Autószalonról Villanyautó teszt: Honda e Mini Cooper SE Akkuméret: 32,6 (28,9) kWh Hatótáv (WLTP): 232 km Ár: 10 995 000 Ft A BMW 2020-tól az i3 hajtásrendszerét a 94 Ah változatból ismert kisebb akkumulátorral a napjainkban népszerű retro hullámot meglovagoló Mini Cooper karosszériájába is beépítette, ami a viszonylag kis hatótáv ellenére nagyon népszerű elektromos autó lehet, elsősorban városi és agglomerációs közlekedésre. A Minibe úgy sikerült az akkucsomagot elhelyezni, hogy a csomagtér mérete a hagyományos motorral hajtott változatokkal azonos, 211 liter maradhatott. Az autóra egyértelműen jellemző a minőségi kidolgozás, igazán odafigyeltek a részletekre. Mini Cooper SE teszt Mini Cooper SE első benyomások a Frankfurti Autószalonról Renault Zoe ZE50 Akkuméret: 55 (52) kWh Hatótáv (WLTP): 395 km Ár: 9 559 000 Ft A Renault Zoe az egyik legrégebben piacon lévő elektromos kisautó, amely elsősorban az európai piacra koncentrált. Közel 10 éve gyártják alapvető változtatások nélkül, igaz az eredetileg nettó 22 kWh kapacitású akku egyszer már 41 kWh-ra nőtt, 2020-ra pedig teljesen megújult a Renault kisautója. Alapvető vonásait megőrizte, de kívül-belül egyaránt modernebb lett. Az akku még nagyobb lett, az új modell 55 kWh kapacitásából 52 áll a felhasználó rendelkezésére, amivel megelőzi a most piacra lépő kategóriatársakat. A 2020-as modell legnagyobb újdonsága a DC töltési lehetőség, mivel a korábbi változatokat csak 22 kW és 43 kW AC töltővel lehetett feltölteni. A 43 kW AC töltők a közelmúltban elkezdtek kimenni a divatból, a 22 kW teljesítmény pedig kicsinek tűnik az 52 kWh akkukapacitáshoz, így az új modell max. 50 kW teljesítményű CCS Combo DC töltőcsatlakozót is kaphat némi felárért. A többi autó közül kiemeli, hogy a legújabb Zoe is megtartotta a 22 kW AC fedélzeti töltőt. A modell 2020-ban a számos európai országban az eladási listák élén, de legalábbis a dobogón végzett. Renault Zoe R90 (41 kWh) teszt Renault Zoe R90 (41 kWh) hatótáv teszt Opel Corsa-e Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 330 km Ár: 10 690 000 Ft Az Opel Corsa-e a Peugeot e-208 testvérmodelljeként 2020-ban lépett piacra. Kategóriájában kiemelkedő extra a LED Mátrix fényszóró, és természetesen a mai villanyautókban már megszokottnak számító fejlett vezetéstámogató funkciók jelentős részét is megkapja, például a sávtartót, parkoló asszisztenst, és távolságtartó tempomatot. Opel Corsa-e első benyomások a Frankfurti Autószalonról Opel Corsa-e villámteszt Villanyautó teszt: Opel Corsa-e Peugeot e-208 Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 330 km Ár: 10 290 000 Ft Az Opel Corsa-e oroszlános logóval ellátott testvérmodellje, azonos műszaki alapokkal és árképzéssel, hasonló extrákkal, így elsősorban szimpátia és kisebb felszereltségbeli különbségek alapján választhatunk a PSA csoport két új elektromos kisautója közül. A 136 lóerős villanymotor dinamikusan mozgatja a kis autót, a 330 km hatótávnak köszönhetően pedig egyértelműen nem csak városi autónak alkalmas. Peugeot e-208 teszt Középkategóriás családi elektromos autó 10 és 15 millió forint között Citroën ë-C4 Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 350 km Ár: 11 330 000 Ft A PSA csoport jól ismert hajtásrendszerével idén a C4 elektromos változata is piacra lép. A WLTP hatótáv az azonos akkumérettel szerelt kisebb testvéreknél nagyobb, amely jobb aerodinamikára és áthangolt vezérlésre egyaránt utalhat. A villanymotor ebben a modellben is megszokott, 100 kW (136 lóerő) teljesítménnyel és 260 Nm forgatónyomatékkal rendelkezik, de a Sport módban elérhető 9,7 másodperces álló helyzetből 100 km/h sebességre való gyorsulás hajszállal elmarad a többi modell eredményétől. BMW i3 Akkuméret: 42,2 (37,9) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 13 276 000 Ft A BMW i3 az egyik legrégebbi, változatlan külsővel, de egyre nagyobb akkumulátorral (2013-tól 22 kWh, 2016-tól 33,2 kWh, majd 2018-tól 42,2 kWh kapacitással) kapható elektromos autó. A legutóbbi frissítésnél egy erősebb, 135 kW teljesítményű villanymotor is megjelent a kínálatban az eredeti 125 kW-os mellett. A töretlen érdeklődésnek köszönhetően a BMW még néhány évig szeretné gyártásban tartani. Az autó tervezésekor létfontosságúnak tartották a tömeg csökkentését a kedvező fogyasztás érdekében, ezért az autó alumínium vázszerkezetet és szénszállal merevített karosszériát kapott. BMW i3 42 kWh (120 Ah) teszt BMW i3 42 kWh (120 Ah) hatótáv teszt Nissan Leaf vagy BMW i3 összehasonlító teszt DS 3 Crossback e-Tense Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 300 km Ár: 11 990 000 Ft A PSA csoport e-CMP platformra épülő kisautóinak prémium változata a DS 3. Belül számos érdekes és látványos megoldással találkozhatunk, amit a rombusz motívum ural a légbeömlőktől kezdve a bőr hatású ajtó- és műszerfal-burkolat varrásáig. Ebben a kategóriában egyedülálló az ajtók síkjába simuló kilincsek. A technikai részletek, azaz a teljesítmény, hatótáv, menettulajdonságok és a villámgyors töltés megegyeznek a PSA egyéb modelljeivel. Villanyautó teszt: DS 3 Crossback e-Tense Hyundai Ioniq Electric Akkuméret: 40,5 (38,3) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 10 999 000 Ft 2020-ra néhány fontos részletében megújul az évek óta népszerű, a hatékonyság bajnokának tartott elektromos autó. Az Ioniq áramvonalas karosszériája alapvetően nem változott, az orr-részen a hűtőrács lefalazása azonban megújul. A legfontosabb változás, hogy a korábbi 28 kWh kapacitású akku helyére egy nagyobb, 38,3 kWh-s kerül, ezen kívül az autó nagyobb középső képernyőt, és BlueLink mobiltelefonos távvezérlő alkalmazást is kapott. Hyundai Ioniq Electric 38 kWh teszt Hyundai Ioniq Electric 28 kWh teszt Hyundai Ioniq PHEV teszt Nissan Leaf 30 kWh vs. Hyundai Ioniq 28 kWh használt teszt Régi vagy új Ioniq a gyakorlatban, rövid összehasonlítás Nissan LEAF vs. Hyundai Ioniq összehasonlító teszt 10+1 dolog, amit imádok és 10+1 dolog, amit utálok a Hyundai Ioniqban Nissan LEAF Akkuméret: 40 (36) kWh / 62 (58) kWh Hatótáv (WLTP): 270 km / 385 km Ár: 10 499 000 Ft / 13 490 000 Ft A Nissan LEAF az egyik legnépszerűbb, legtöbb példányban eladott elektromos autó. Vezető szerepét a korai piacra lépésnek, és a villanyautók között kedvező árnak köszönheti. A 2011-2017 között gyártott változatának a külseje kissé megosztóra sikerült, a 2018-tól kapható Leaf 2.0 azonban tökéletesen belesimul az utcaképbe és a mai Nissan arculatba, messziről szinte csak a zöld rendszámról ismerhető fel, hogy környezetbarát autóval van dolgunk. 2019-ben Leaf e+ néven megjelent a nagyobb, 62 kWh akkuval szerelt változata is. Az akkumulátor-hűtés hiányát sokan felróják a típusnak, azonban ez az egyik oka annak, hogy kedvező áron tudták értékesíteni a típust, így népautó lett az elektromos autók mezőnyében. Nissan Leaf 30 kWh vs. Hyundai Ioniq 28 kWh használt teszt Nissan LEAF vs. Hyundai Ioniq összehasonlító teszt Nissan LEAF 24 kWh 1. generáció használt teszt Nissan LEAF 40 kWh teszt Nissan LEAF 40 kWh hatótáv teszt Nissan LEAF 62 kWh teszt 10+1 dolog, amit imádok és 10+1 dolog, amit utálok a Nissan LEAF-ben Volkswagen ID.3 Akkuméret: 48 (45) kWh / 62 (58) kWh / 82 (77) kWh Hatótáv (WLTP): 330 / 420 / 550 km Ár: 10 843 260 Ft A Volkswagen 2020-ban indította az elektromos offenzívát, aminek első típusa az ID.3. Bár a német gyártó már régen forgalmaz elektromos autókat (e-UP és e-Golf), az ID.3 egy alapjaitól elektromosnak tervezett autó, amely a villanyautók számára fejlesztett MEB-platformra épül. Ez a tény a vásárlók számára leginkább a tágasabb utas- és csomagtér miatt létfontosságú. Mivel az elektromos hajtás alkatrészei jóval kisebb helyet igényelnek – amennyiben az akkumulátort elrejtik a padlólemezbe – egy hasonló külső méretekkel rendelkező autó belül jóval tágasabb lehet, mint a hagyományos modellek esetében, ezért a kívülről Golf méretű ID.3 belső méretei sokak véleménye szerint a Passatot közelíti. Az ID.3 háromféle akkumulátor-kapacitással lesz kapható, bár egyelőre nálunk csak a közepes akkuval rendelhető. A legnagyobb akkuhoz gyorsabb töltési lehetőség, és nagyobb teljesítményű villanymotor is társul. Volkswagen ID.3 első benyomások a Frankfurti Autószalonról Volkswagen ID.3 teszt Cupra Born Akkuméret: 77 (82) kWh Hatótáv (WLTP): kb. 500 km Ár: 45 000 € A Cupra el-Born gyakorlatilag egy Volkswagen ID.3 spanyol ruhában. Ez az elektromos autó is a Volkswagen MEB padlólemezére épül, de a műszaki alapok is teljes mértékben azonosak, azonban kissé morcosabb, sportosabb karosszéria-formát, és minőségibb belső kialakítást kapott. A rendelkezésre álló információk szerint a spanyol változat csak az ID.3 legnagyobb akku méretét kapja meg, nem lesz mindhárom kapacitással megvásárolható. Az autót eredetileg Seat el-Born néven mutatták be a Frankfurti Autószalonon. Peugeot e-2008 Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 310 km Ár: 11 090 000 Ft A Peugeot tágasabb, divatos SUV karosszériába is beépítette a több típusból jól ismert elektromos hajtásrendszert. A nagyobb méret miatt a hatótáv valamivel kisebb, mint a kis testvér e-208 esetében, de ezt a kb. 20 kilométert bizonyára sokan beáldozzák majd a tágasabb utastér és lényegesen nagyobb csomagtér érdekében. Villanyautó teszt: Peugeot e-2008 Opel Mokka-e Akkuméret: 50 (47,5) kWh Hatótáv (WLTP): 322 km Ár: 11 550 000 Első pillantásra azt mondanánk, hogy az autó a Peugeot e-2008 Opel márkajelzéssel ellátott változata, a méreteket áttekintve azonban kiderül, hogy a Mokka-e 15 cm-rel rövidebb, mint a Peugeot, hiszen az elektromos Opel hosszúsága 4150 mm, az e-2008 pedig 4300 mm hosszú. Ebből következik, hogy a csomagtér is kisebb, csak 310 literes. A hajtásrendszer és az akkumulátor azonos a PSA modellekben már megismerttel, a villanymotor teljesítménye 100 kW (136 lóerő) 260 Nm maximális nyomatékkal. Az autó végsebességét 150 km/h-ra korlátozza az elektronika. A maximális DC töltési teljesítmény 100 kW. Az alapváltozat 1 fázisú 7,2 kW-os fedélzeti töltővel érkezik, de opcionálisan 3 fázisú 11 kW-os AC töltés is rendelhető. Mazda MX-30 Akkuméret: 35,5 (32) kWh Hatótáv (WLTP): 200 km Ár: 9 490 900 Ft A Mazda első elektromos autója nagy siker lett 2020-ban Magyarországon. A viszonylag kicsi akkukapacitást környezetvédelmi okokkal indokolta a japán gyártó: a Mazda szerint egy kisebb akkunak lényegesen kisebb az ökológiai lábnyoma is. Az autóból a későbbiekben terveznek konnektoros hibrid, és hatótávnövelő wankel motorral kiegészített elektromos változatot is, hogy azok is megkaphassák a villanyautózás élményét a Mazdától, akik kevésnek tartják a tisztán elektromos változat 200 km hatótávolságát. Mazda MX-30 első benyomások Villanyautó teszt: Mazda MX-30 Hyundai Kona Electric Akkuméret: 42 (39) kWh / 67,1 (64) kWh Hatótáv (WLTP): 289/449 km Ár: 9 999 000 / 12 149 000 Ft A 2019-től piacon lévő Hyundai Kona a nagy akkunak és kedvező fogyasztásnak köszönhetően gyorsan népszerű lett. 2021-től a jól ismert technikai vadonatúj átdolgozott, ráncfelvarrott karosszériával is megérkezik. Hyundai Kona Electric teszt 1. rész Hyundai Kona Electric teszt 2. rész Kia e-Niro Akkuméret: 42 (39) kWh / 67,1 (64) kWh Hatótáv (WLTP): 289/455 km Ár: 11 399 000 / 13 299 000 Ft A Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric unokatestvére, azonban utastere és csomagtere tágasabb, mivel kb. 20 cm-rel hosszabb az autó, mint a Kona. Árban nincs jelentős különbség, így a két elektromos autó közül – a szubjektív, kinek melyik tetszik jobban szemponton kívül – leginkább a számunkra szükséges csomagtér mérete alapján tudunk választani. Az idei évtől a döntést tovább nehezíti a konszern harmadik, csak tisztán elektromos hajtással kapható modellje, az e-Soul is. Az e-Niro a 2020-as állami támogatásban a taxisok kedvence lett, és 2020-ban Magyarország legnépszerűbb villanyautója címet is megszerezte. Kia e-Niro 2019 Mid Range teszt a családapa szemével Villanyautó teszt: Kia e-Niro 2019 Long Range Villanyautó teszt: Kia e-Niro 2020 + UVO mobiltelefonos applikáció Kia e-Soul Akkuméret: 42 (39) kWh / 67,1 (64) kWh Hatótáv (WLTP): 289/455 km Ár: 10 999 000 / 13 499 000 Ft A Hyundai konszern egy 3. modellbe is beépítette a néha még a Teslákat is megszorongató hatótávot kínáló hatékony hajtásrendszerét, mindkét akku mérettel. Ez a Kia e-Soul, amely Európában már 2019 végétől kapható, de a magyarországi kínálatot csak idéntől színesíti. A doboz forma tágas utasteret kínál, nem véletlenül lett 2020-ban az év városi autója. A műszaki alapok közösen a Kia e-Niro-val és a Hyundai Kona elektromos változatával, így a szimpátia, esetleg a csomagtér mérete az, ami alapján választhatunk a három elektromos autó autó közül. Hyundai Ioniq 5 Akkuméret: ? (58) kWh / ? (72) kWh Hatótáv (WLTP): 450/550 km Ár: 14.999.000 Ft A Hyundai nagy dobásának ígérkező Ioniq 5 modell kétféle akkumulátorral kerül piacra. Az e-GMP platform újdonsága és komoly versenyelőnye a 800 voltos rendszer, amely 18 perces 10-80% töltést ígér az arra alkalmas töltőoszlopokon. Természetesen az elterjedtebb 400 voltos töltőknél is feltölthető lesz az autó, az ezeken elérhető töltési idő egyelőre nem ismert. Kétkerekes és összkerekes változat is készül az autóból, a hatótávhoz pedig kis mértékben a tetőbe integrált napelem is hozzájárul. Megérkezett a Hyundai Ioniq 5 Itt az IONIQ 5 magyar árlistája Kia EV6 Akkuméret: ? (58) kWh / ? (72) kWh Hatótáv (WLTP): 450/550 km Ár: 14 990 000 Ft A Hyundai csoport e-GMP padlólemezét természetesen a KIA is használja majd, így az Ioniq 5-nek lesz egy testvérmodellje is, amely várhatóan a Kia Imagine tanulmány stílusjegyeit idézi majd, technikai részletei pedig vélhetően megegyeznek majd az Ioniq 5 modellel. Hogy miben hasonlítanak, és miben különböznek a testvérek, azt itt mutattuk be. Megérkezett a Kia EV6 Lexus UX 300e Akkuméret: 54,3 (52) kWh Hatótáv (WLTP): 300 km Ár: 47 500 € A Lexus UX 300e a Toyota első, Európában is értékesített elektromos autója lesz. Technikai jellemzőivel kissé elmarad a kor elvárásaitól, különösen az 50 kW-os DC és maximum 6,6 kW-os AC töltési sebességet illetően, igaz, talán a lassú töltés is hozzájárulhat ahhoz, hogy egymillió kilométeres (10 éves) garanciát kínálnak az akkura. Az autót 150 kW teljesítményű, 300 Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor mozgatja, így a 100 km/h-ra gyorsuláshoz 7,5 másodperc szükséges, a végsebesség pedig 160 km/h. A jármű tengelytávolsága 2640 mm, amihez 4495 mm hosszúság tartozik. A szélesség 1840 mm, a magasság pedig 1545 mm. A csomagtér 367 literes. Nissan Ariya Akkuméret: 65 (63) kWh / 90 (87) kWh Hatótáv (WLTP): 450/610 km Ár: ? Ft A Nissan 2021 második felében piacra kerülő újdonsága folyadékhűtéses akkumulátort, 130 kW DC töltést (immár CCS csatlakozón) és 22 kW-os, három fázisú AC töltésel kecsegtet. Tovább fejlődik a ProPilot 2.0 vezetéstámogatás és a komfortnövelő e-Pedal. Újdonság a ProPILOT Remote Park, amelynek segítségével az autó képes lehet távvezérelt, vezető nélküli parkolásra, valamint az új HMI (ember-gép) kommunikációs felület, amely hangfelismerést is kínál, valamint vezeték nélküli (OTA) firmware frissítési lehetőséget is kap majd a modell. Kétkerék-meghajtású és a két villanymotoros, e-4ORCE összkerék-meghajtású változatban egyaránt megvásárolható lesz. Az egymotoros verzióban a villanymotor teljesítménye 160 kW, forgatónyomatéka 300 Nm. A nagyobb akkuhoz erősebb villanymotor jár, 178 kW teljesítménnyel. Az összkerekes verzióban a rendszer teljesítménye a kisebb akkuval 250 kW (560 Nm), a nagyobb akkumulátor esetén pedig 290 kW (600 Nm). Škoda ENYAQ iV Akkuméret: 55 (52) / 62 (58) / 82 (77) kWh Hatótáv (WLTP): 340 / 390 / 460 / 510 km Ár: 14 150 340 Ft Az ENYAQ kétféle, elsőként kombi és később kupé jellegű karosszériával, hátsókerekes és összkerekes változatban, háromféle akkumulátor-mérettel kerül piacra, sőt egy sportos RS változat is készül majd. A hazai előrendelésben néhány hónap alatt elfogyott 100 példány, hamarosan pedig az utakon is megjelenhet az autó. Akku mérettől és a meghajtás módjától függően a villanymotor(ok) teljesítménye 109-225 kW között, a WLTP ciklus szerint mért hatótávolság pedig 340-510 km között változhat. Az RS kivitel végsebessége 180 km/h, a többieknek meg kell elégedni 160 km/h-val. Természetesen gyorsulásban is az RS verzió a legjobb, 6,2 másodperces 0-100 km/h sprinttel. Az autó maximális DC töltési teljesítménye az akku mérettől függően 100, illetve 125 kW. Škoda Enyaq iV villámteszt Volkswagen ID.4 Akkuméret: 82 (77) kWh Hatótáv (WLTP): 500 km Ár: 17.359.630 Ft Az ID.4 elektromos SUV a MEB-platform legnagyobb akkumulátorával, 125 kW maximális DC töltési teljesítménnyel igazi utazóautó lesz. A csomagtér is méretes, 5 üléssel 543 liter, ledöntött hátsó ülésekkel pedig 1575 literes, valamint közel 2 tonnával terhelhető vonóhorgot is kaphat az autó. Az ID.4 hosszúsága 4584 mm, szélessége 1852 mm, magassága 1631 mm, tengelytávolsága pedig 2771 mm. Tesla Model 3 Akkuméret: 55 (50) kWh / 75 (74) kWh Hatótáv (WLTP): 409 / 560 km Ár: 14 990 000 Ft Magyarországra már egy éve megrendelhetők a Teslák közvetlenül a Tesla honlapjáról is az importra specializálódott lízingcégek mellett, és 2021 tavaszán végre megnyitott Budapesten a Pop-up üzlet is, így megérkeztek a hivatalos magyar árak. A Model 3 a legkisebb Tesla, amely többféle akkumulátor-kapacitással és többféle teljesítménnyel megvásárolható. Mivel ez az autó került legkésőbb piacra, számos újdonságot ez a típus kapott meg elsőként, például gyorsabban tölthető, mint a korábban piacra dobott Model S és Model X. Az áramvonalas formának és hatékony hajtásrendszernek köszönhetően az egyik leghatékonyabb elektromos autó, így a mai mezőnyben hatótávban nincs sok ellenfele. A szedán kialakítás miatt sokan panaszkodnak arra, hogy bár tágas a csomagtartó, bepakolni a kis nyílás miatt nehézkesebb. Az első példányoknál elég sok minőségi kifogásról lehetett olvasni, de mostanra ezek többségét sikeresen orvosolták. Polestar 2 Akkuméret: 78 (75) kWh Hatótáv (WLTP): 500 km Ár: 58 800 € A Polestar 2 a Tesla Model 3 komoly konkurenseként lépett piacra. Az autó szakított a hagyományos értékesítési modellel, így közvetlenül a Polestar honlapján rendelhető meg, de folyamatban van a bemutatóterem-hálózat kiépítése is, ahol az autó megtekinthető, és az alkalmazottaktól további információ is beszerezhető. A 300 kW-os teljesítményt összkerék-hajtás továbbítja az utakra, ezen kívül másfél tonnás vontatási kapacitást is kap, ami kiemelkedő érték az elektromos autók között. Középkategóriás elektromos SUV 15 és 20 millió forint között Mercedes-Benz EQA Akkuméret: 66,5 (?) kWh Hatótáv (WLTP): 420 km Ár: 19 372 000 Ft A Mercedes-Benz EQA 2021-ben érkezik a piacra egy népszerű kategóriában, ahol egyre erősödik a verseny. Először kisebb akkuval és elsőkerék-meghajtással, később nagyobb akkuval, 500 km feletti hatótávval, és összkerekes változatban is megvásárolható lesz. Audi Q4 e-tron Akkuméret: 82 (77) kWh Hatótáv (WLTP): 500 km Ár: 55 000 € Az Audi Q4 e-tron a Volkswagen MEB elektromos platformjára épül, és Zwickauban az ID.3 mellett fogják gyártani. Ahogy a nagy e-tronból, úgy kis testvéréből is két karosszéria-változatra lehet számítani. A kombi jellegű hátsó kialakítással rendelkező alapváltozat mellett várható egy Sportback elnevezésű, kupészerű, sportosabb kialakítás is. Az autó hosszúsága 4,59 m, szélessége 1,90 m, magassága pedig 1,61 m. Várhatóan csak a MEB-platform legnagyobb akkumulátorával (82 kWh) és legerősebb, kétmotoros, összkerékhajtású hajtásrendszerével gyártják majd. Az első tengelyeket hajtó 150 kW-os motor maximális nyomatéka 310 Nm, a hátsó villanymotor nyomatéka pedig 150 Nm. A rendszerteljesítmény 225 kW, amely 6,3 másodperces 100 km/h-ra gyorsulást és 180 km/h végsebességet tesz lehetővé. Tesla Model Y Tesla Model Y (forrás: Tesla) Akkuméret: 82 (?) kWh Hatótáv (WLTP): 540 km (becsült) Ár: 56.000 – 68.000 € (németországi ár) A Model Y a Model 3 alapjaira épített SUV, amelynél bár az alkatrészek jelentős része megegyezik a műszaki alapokat kölcsön adó típussal, mégis jóval tágasabb utas- és csomagtérrel rendelkezik majd, és még 7 üléses változatban is gyártani fogják. Az európai piacot Elon Musk ígéretei szerint a rohamtempóban épülő Giga Berlin látja majd el, amely idén nyáron kezdheti meg a termelést. Itt mutatkozhat be először az új, 4680-as cellákból épített akkumulátor, amelyek a „tabless” kialakításnak köszönhetően kisebb belső ellenállással rendelkeznek majd, így reményeink szerint jelentős mértékben növekedhet a töltési teljesítmény. Ford Mustang Mach-E Ford Mustang Mach-E Akkuméret: 75,7 / 98,8 kWh Hatótáv (EPA): 368-480 km Ár: 46 900 – 66 800 € (németországi árak) A Ford úgy döntött, hogy felhasználja a legendás Mustang nevet az első, alapoktól elektromosnak tervezett autójához, annak ellenére, hogy az autó nem egy klasszikus sportszedán, hanem egy erős SUV. A 2019 őszén bemutatott autó európai piaci bevezetését 2020-ra ígérték, de az elhúzódott, csupán néhány tesztautó jutott olyan kiemelt piacokra, mint Norvégia. Az autó legfontosabb jellemzői a tágas utas- és csomagtér, két villanymotoros összkerék-hajtás és villanyautós dinamizmus, 5 másodperc alatti 0-100 km/h sprinttel. Az európai és magyar ára egyelőre nem ismert, a WLTP hatótávot is csak a nagy akkus, takarékos változatra adták meg: akár 600 km. Prémium elektromos autó 20 millió forint felett Porsche Taycan 4S / Turbo / Turbo S Akkuméret: 79,2 (71) kWh / 93,4 (83,7) kWh Hatótáv (WLTP): 407 / 412 / 450 km Ár: 106 000 € A 2019-es Frankfurti Autószalon egyik legnagyobb újdonsága a Porsche Taycan volt. A Porsche első tisztán elektromos autója egy 4 üléses sportos szedán, melynek ára ugyan borsos, ezért azonban kiemelkedő minőséget kap a vásárló, a Porsche pedig sosem volt, és nem is akar népautó lenni. 2020-ban kicsivel több mint 20.000 db Taycan talált gazdára, idén pedig akár duplázódhat is a gyártás. A 4S, Turbo, és Turbo S változatok mellett simán Taycanként az alapmodell hátsókerék-meghajtással is kapható lesz, 83.520 eurós németországi indulóárral. Porsche Taycan első benyomások a Frankfurti Autószalonról Tesla Model S Akkuméret: 100 (95) kWh Hatótáv (WLTP): 593/ 610 km Ár: 34 990 000 Ft A Tesla Model S a Tesla legrégebben piacon lévő autója, amely már egy komolyabb ráncfelvarráson is átesett. 2019-ben a Raven változattal javult a hatékonyság, jövőre pedig a Plaid változat is megjelenhet, nagyobb teljesítménnyel. 2020 tavaszi átvétellel már Magyarországra is közvetlenül rendelhető a Tesla honlapjáról, és remélhetőleg a budapesti szerviz is megépül, hogy egy átnézésért vagy javításért ne kelljen Ausztriába vinni az autót. A Teslák legnagyobb előnyét a dinamikusan fejlődő Supercharger-hálózat jelenti. Mivel ezek az autók (megfelelő adapter használatával) ma már CHAdeMO és CCS szabványú egyenáramú töltőknél egyaránt tölthetők, így a legtöbb nyilvános töltőpont a Tesla-tulajdonosoknak áll rendelkezésére. Prémium SUV 20 millió forint felett Volvo XC40 Recharge Akkuméret: 78 (75) kWh Hatótáv (WLTP): 425 km Ár: 59 900 € A Volvo Recharge típusjelzéssel különbözteti meg a részben, vagy tisztán elektromos meghajtású autóit a jövőben. Az első tisztán elektromos autó az XC40 Recharge, amely egy divatos és tágas SUV, viszonylag nagy akkumulátorral, amely a mai mezőnyben megfelelő hatótávot tesz lehetővé. A Volvo nem is titkolta, hogy az akkukapacitás meghatározásakor a Tesla Model 3 adta az elvárásokat. Az összkerék-hajtású autót két villanymotor mozgatja, melyek összteljesítménye 408 Le, ami több, mint elegendő a felszereltségtől függően 2150-2250 kg tömegű SUV-hez, így a 0-100 km/h gyorsuláshoz mindössze 4,9 másodperc szükséges. Az autó a Google együttműködésének köszönhetően Android alapú infotainment rendszert és Over-the-Air frissítést is kap, így a Google Assistant és a Google Maps folyamatosan frissül majd. BMW iX3 Akkuméret: 80 (74) kWh Hatótáv (WLTP): 460 km Ár: 22 990 000 Ft A Kínában már gyártás alatt lévő tisztán elektromos BMW iX3 a bajor gyártó második tisztán elektromos modellje a 2013-tól piacon lévő BMW i3 után. Az iX3 fontos mérföldkő, mivel ez a modell vezeti be az ötödik generációs eDrive hajtásrendszert, melyet a későbbi villanyautók (i4 és az iNEXT) is használni fognak. A BMW iX3-at egy 210 kW-os villanymotor hajtja, bármikor azonnal elérhető 400 Nm csúcsnyomatékkal, így leggyorsabban 6,8 másodperc alatt lehet felgyorsulni 100 km/h-ra álló helyzetből. Jaguar I-Pace Akkuméret: 90 (84,7) kWh Hatótáv (WLTP): 470 km Ár: 30 190 000 Ft Külső mérete alapján inkább az előző kategóriába illene, de tágas, prémium beltere, illetve ára miatt jobb helyen van ezek az autók között. Az I-Pace egy alapjaitól elektromosnak tervezett autó, ami más meghajtással nem is készül. Ennek köszönhetően a mérnökök rugalmasan gazdálkodhattak a rendelkezésre álló térrel, így a Jaguar I-Pace egy nagyon kényelmes, kellemes autó lett. Ha kell SUV, de ha a futómű magasságát alacsonyra engedjük, akkor inkább sportautó. Jaguar I-Pace teszt Audi e-tron 50/55 quattro Audi e-tron Akkuméret: 71 (64,7) kWh / 95 (86,5) kWh Hatótáv (WLTP): 280 km / 370 km Ár: 26 149 300 Ft Az Audi első, kizárólag tisztán elektromos meghajtásúnak épített, sorozatgyártású modellje. Az autó 2020-ban Norvégia legnépszerűbb elektromos autója lett. Az Audi teljesen új platformot fejlesztett az e-tron számára, a gyártás pedig egy Brüsszelben kialakított gyárban zajlik. Az SUV formából adódó viszonylag magas fogyasztást 150 kW-os maximális teljesítményű töltéssel kompenzálja. Külön érdekesség, hogy ezt a magas töltési teljesítményt a töltési folyamat egy igen széles sávjában képes tartani, így a Nyugat-Európában már elterjedt ultranagy teljesítményű töltőkkel igazán kényelmes utazóautó. Audi e-tron 55 quattro teszt Audi e-tron 55 quattro hatótáv teszt Audi e-tron Sportback 50/55 quattro Audi e-tron Sportback Akkuméret: 71 (64,7) kWh / 95 (86,5) kWh Hatótáv (WLTP): 290 km / 385 km Ár: 27 103 070 Ft A 2019-ben megjelent Audi e-tron kissé hatékonyabb, sportosabb változata, amire az Audi SUV kupé néven hivatkozik. Ugyanarra a technológiára épül, mint az e-tron, és ugyanúgy kapható 50-es és 55-ös verzióban 71, illetve 95 kWh-s akkumulátorral, de az áramvonalasabb formának köszönhetően mindkét Sportback változat néhány százalékkal nagyobb hatótávra képes. Az e-tron Sportback jól illeszkedik a manapság divatos sportos SUV-k sorába. Mercedes-Benz EQC Akkuméret: 85(80) kWh Hatótáv (WLTP): 417 km Ár: 26 370 280 Ft A Mercedes-Benz EQC egy közepes méretű SUV, azaz abban a kategóriában versenyez, ahová a legtöbb gyártó az első elektromos autóját pozicionálja, így viszonylag sok ellenféllel kell megküzdenie. Legfontosabb vetélytársa talán a kicsivel nagyobb Audi e-tron, amivel a zajszigetelést, és a minőségi anyagok felhasználását tekintve egyaránt erős vetélytársai egymásnak. Gyakori hosszú távú utazásokra az Audi a gyorsabb DC és AC töltésének köszönhetően talán kicsit jobb esélyekkel indul. Mercedes-Benz EQC teszt Tesla Model X Akkuméret: 100 (95) kWh Hatótáv (WLTP): 487 / 507 km Ár: 37 990 000 Ft A Tesla Model X a Model S nagy testvére, egy hatalmas 7 személyes SUV. A műszaki alapjai azonosak a Model S-sel, azonban a nagyobb karosszéria miatt a fogyasztása valamivel nagyobb, így a hatótávolsága természetesen kisebb: a nagyobb teljesítményű Performance változat 487, a Long Range pedig 507 km-re jut a WLTP mérési ciklus szerint. Az X modell legérdekesebb stílusjegye a felfelé nyíló hátsó ajtók. Ahogy a Model 3 és Model S típusok, a Model X is rendelhető Magyarországra is, közvetlenül a Tesla honlapjáról. A Teslák legnagyobb előnyét a dinamikusan fejlődő Supercharger-hálózat jelenti. Mivel a Teslák (megfelelő adapter használatával) ma már CHAdeMO és CCS szabványú egyenáramú töltőknél egyaránt tölthetők, így a legtöbb nyilvános töltőpont a Tesla-tulajdonosoknak áll rendelkezésére. Elektromos kisbuszok, áruszállítók Mercedes-Benz EQV Mercedes-Benz EQV Akkuméret: 100 (90) kWh Hatótáv (NEDC): 405 km Ár: 25 400 000 Ft A mikrobuszok kategóriájában még mindig nincs hatalmas verseny, az EQV a nagy kapacitású akkumulátorával, és az ennek köszönhető nagy hatótávval emelkedik ki a mezőnyből. Természetesen nem csak áruszállító, hanem 8 személyes kisbusz-változatban is kapható. Nissan e-NV200 Akkuméret: 40 (38) kWh Hatótáv (WLTP): 200 km Ár: 15 580 000 Ft A Nissan e-NV200 alapvetően egy kis áruszállítónak készült hagyományos motorral hajtott jármű elektromos változata, amelybe néhány módosítással a Nissan Leaf hajtásrendszere került be. Legfontosabb eltérés a Leafhez képest, hogy az akku léghűtést is kapott, aminek hatékonyságát rontja, hogy kizárólag töltés közben, de csak bekapcsolt autónál működik a hűtőrendszer, azaz menet közben, vagy a töltőn magára hagyott, kikapcsolt, bezárt autó nem hűti az akkut. A piacon szinte egyedüliként 5 és 7 személyes, ablakos kivitelben is kapható, így ha egy nagy család elektromos autóra váltana, de a Tesla Model X túl drága nekik, akkor az egyetlen lehetőségük az e-NV200 Evalia kivitele. Hosszú utazásoknál hátrányos lehet, bár a hatótávra bizonyára jótékonyan hat a 123 km/h-ra korlátozott végsebesség. Citroën ë-Jumpy, Citroën ë-SpaceTourer, Opel Vivaro-e, Opel Zafira-e, Peugeot e-Expert, Peugeot e-Traveller, Toyota Proace Electric, Toyota Proace Verso Electric, Vauxhall Vivaro-e, Vauxhall Zafira-e Akkuméret: 50 (45) kWh / 75 (69) kWh Hatótáv (WLTP): 200 / 300 km Ár: 13 800 000 Ft A kisteherautók és 8-9 személyes kisbuszok kategóriájában eddig nem igazán volt verseny, most azonban 10 új modell is megjelenik, igaz kicsi csalással, mivel közös alapokról van szó. A PSA csoport a személyautókban már jól ismert hajtásrendszerét elkezdte a dobozos kisteherautókba is beépíteni, amely 5 márkanéven, mindegyiküknél 2-2 típusként, személyszállító és áruszállító kivitelben egyaránt megjelenik, így még felsorolni is nehéz. Az autók kétféle akkumulátorral, háromféle hosszúsággal (a legrövidebb csak a kisebb akkuval) lesznek megvásárolhatók, mindegyik márkanév mögött azonos műszaki jellemzőkkel. Az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 100 kW (136 lóerő) és 260 Nm nyomaték áll rendelkezésre. A végsebesség 130 km/h, a maximális DC töltési teljesítmény 100 kW, a karakterisztika vélhetően megegyezik a személyautóknál megismerttel. Az AC töltő alapfelszereltségben 1 fázisú, 32 amperes (azaz 7,2 kW-os), de opcionálisan 3 fázisú 11 kW-os fedélzeti töltő is rendelhető. Érdekesség, hogy a Toyota a többiekkel (8 év/160.000 km) ellentétben 15 év/1 millió kilométer 75%-os akku garanciát kínál, de kizárólag az áruszállító változatra, a csapatszállító nem kap ilyen kedvezményt. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!