Kínában felrobbant egy Model 3

Egy a Redditen megjelent friss poszt szerint egy sanghaji mélygarázsban kigyulladt, majd felrobbant egy helyben gyártott Tesla Model 3.

A hírt a közösségi média oldalon is még csak pletykaként jelölik egyelőre, de a csatolt fényképek valóban mintha egy kiégett Model 3-at mutatnának. A kínai Webioról átvett információk szerint, állítólag, az autót vezető hölgy épp lehajtott egy mélygarázsba, amikor észrevette, hogy a kocsija lángra kapott. Elment segítséget hívni, de mire visszaértek az akkumulátor egyes cellái felrobbantak, az autó pedig később kiégett.

Ez maradt a Model 3-ból a tűz után. Forrás: Secure_Position_6692 / Reddit

Ritka, de előfordulhat

Egyelőre ennyit tudunk, de természetesen még ez sem valami hivatalos rendőrségi forrásból származó információ. Találgatásokba nem szeretnénk bocsátkozni, de azért pár dolgot nem árt leszögezni.

Bár mostanában volt több gyártónál is visszahívás potenciális tűzveszély miatt (Hyundai, Ford, BMW, VW, stb.), a villanyautók alapvetően nemhogy nem tűzveszélyesebbek mint belsőégésű motoros társaik, hanem éppen ellenkezőleg, rendkívül ritkák az ilyen esetek. A Teslák esetében talán ha két tucat tűzesetről tudunk, a közel 1,3 millió legyártott autó kapcsán, és ezeknek egy része nagy sebességű baleset eredménye volt. A legutóbbi Hyundai Kona visszahívásnál is 16 esetről van információ a 74 ezer érintett járműből.

Ezzel nem elbagatellizálni szeretnénk az ilyen eseteket, csak perspektívába kívánjuk helyzeni azokat.

Mindeközben az elmúlt években több millió belsőégésű motoros autót is vissza kellett hívni potenciális tűzveszély miatt.

Sajnos ahol nagy mennyiségű energiát tárolnak, ott mindig fennáll a veszélye, hogy egy nagy sebességű baleset, egyedi gyártási hiba, vagy tervezési hiányosság miatt tűz keletkezik. Igaz ez minden meghajtási formára. A legtöbb ilyen visszahívás így is puszta elővigyázatosság. Az autógyárak ilyenkor mindig kivizsgáljak, hogy tervezési, technológiai probléma van-e, ami az összes járművet érinti, vagy esetleg egy hibás szériáról beszélünk, vagy talán valami olyan külső behatás érte az autót, ami kivédhetetlen volt és balesethez vezetett.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hihetetlen rekordokat döntenek az elektromos autók Norvégiában
Forrás: Tesla

Utóbbira jó példa a Model S korai történetében 3 egymást követő tűzeset, amikor is kiderült, hogy az autópályán lévő törmelék, például egy leszakadt vonóhorog szorult be olyan szerencsétlenül az autó alá, hogy átszakította az akkumulátor külső burkolatát. A cég akkor egy gyors és ügyes megoldást talált ki: egy titánból készült lemezt tett az autó orra alá, ami felfogja az ilyen ütéseket. Évekkel később szintén pont egy sanghaji mélygarázsban bekövetkezett Model S tűzeset miatt indult újabb belső vizsgálat, minek végén egy bizonyos korai széria tagjai elővigyázatosságból külön szoftveres korlátozást kaptak

A mostani eset kapcsán sok részletet még nem tudunk. Állítólag kínai modellről van szó, ami lehet a CATL által gyártott LFP cellákkal, vagy az LG Chem NCA celláival is szerelve. Előbbi a kevéssé valószínű, mert a lítium-vasfoszfát kémia rendkívül biztonságos, stabil. Az LG-nél készülő nikkel-kobal-alumínium aksik pedig gyakorlatilag megegyeznek az Amerikában a Panasonic és a Tesla együttműködésében készülő 2170-es cellákkal. Mostanra már több mint 900.000 autót szereltek ezzel a típusú akkumulátorral, de alig hallani egy-egy tűzesetről. Ezek már csak azért is ritkák, mert a Model 3 és Y akkupakkjában a cellák közötti űrt egy tűzgátló habbal töltik ki. Nem zárható ki természetesen az egyedi gyártási hiba, vagy esetleg valami olyan sérülés sem, amit az autó a tűz előtti percekben szerzett.

EZT OLVASTAD MÁR?  Végre a Tesla Model 3-mal is kompatibilis a CHAdeMO adapter

Ezeknél a eseteknél jellemző, hogy a tűz viszonylag lassan indul, így van idő elhagyni az autót, ráadásul a Teslák alváza úgy van tervezve, hogy egy esetleges tüzet az utaskabintól távolra, az autó elejéhez vezessenek. Ha azonban már lángra kapott az akkumulátor, akkor a lángokat nagyon nehéz megfékezni és hatalmas hőt generálnak, ezért a részben alumíniumból készült autók végül általában teljesen megsemmisülnek. Halálesetek azonban nagyon ritkán, leginkább olyankor történnek, ha nagy sebességű baleset az előzmény, ahol a kasztni is jelentősen deformálódott, vagy az utasok is mozgásképtelenné váltak. Ez azonban, meghajtástól függetlenül, sajnos szinte minden autóban hasonló végkifejlettel jár.

Ha a legújabb Tesla tűzeset kapcsán többet, pontosabbat tudunk, megírjuk.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.