Megszámolhatatlanul sok vállalat dolgozik villámgyorsan feltölthető akkumulátor-technológiákon, és jelent be időnként elképesztőnek titulált áttöréseket, hiszen az emberek többsége úgy gondolja, hogy az elektromos autók csak akkor lesznek képesek kiváltani a belsőégésű motorral szerelt járműveket, ha a töltés semmivel sem telik több időbe, mint a benzinkúton történő tankolás. Ha eltekintünk attól, hogy a hagyományos autókkal ellentétben a villanyautók feltöltése gyakorlatilag nulla időráfordítással kivitelezhető otthon, a munkahelyen, vagy bármilyen célállomásunkon, akkor érthető, hogy sokan még nem érzik kompromisszummentesnek az elektromobilitást, ám a várva várt csodaaksik egyelőre csak nem akarnak megérkezni.
Így lesz a villanyautó töltése gyorsabb, mint benzint tankolni
Ennek legfőbb oka jellemzően az, hogy amit a fejlesztő cégek laboratóriumokban kikísérleteznek, és esetleg kis szériában legyártanak, az nem feltétlenül ültethető át tömegtermelésbe – a Toyota 15 perces töltést és több mint 30 éves élettartamot ígérő szilárdtest akkumulátorának gyártása például ultraszáraz környezetet igényel, ezért egyelőre elképzelhetetlen sorozatgyártáson gondolkodni.
Több mint 30 évig is bírhatja a Toyota szilárdtest akkumulátora
Egy izraeli cég, a 2012-ben alapított StoreDot azonban azt állítja, hogy sikerült egy hatalmas ugrást tennie a percek alatt feltölthető akkumulátorok kereskedelmi forgalomba helyezése felé. A start-up elmondása szerint aksijának feltöltéséhez mindössze 5 percre van szükség (ezt először 2019-ben, egy elektromos robogóval demonstrálta), ami a grafit félfém (egész pontosan nagyrészt germánium) nanorészecskékkel való kiváltásának köszönhető az anódban. A legelső mintapéldányok most készültek el, ezeket autó-, és akkumulátorgyártó vállalatokhoz küldi a StoreDot lehetséges együttműködés reményében.
Az izraeli technológia legnagyobb előnye, hogy állítólag semmilyen jelentős tőkebefektetést igénylő különleges gyártófelszerelésre nincs szükség, ugyanazon a gyártósoron termelhető, mint a hagyományos lítium-ionos akkumulátorok. A mintadarabokat a StoreDot stratégiai partnere, a kínai EVE Energy gyártotta le. A vállalat legfontosabb befektetői a Daimler, a Samsung, valamint a BP.
A StoreDot még az idei évre ígéri aksijának második generációját szilícium által dominált anóddal.