HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Nagyobb akku érkezik a legolcsóbb Teslákba?

A Tesla alig pár napja kezdte meg a legkisebb akkus, Model Y SR forgalmazását Kínában, és az eddigi információk szerint nem is sikerült rosszul a rajt: az első két napon 15 ezer rendelés érkezett. Az új változattal kapcsolatban azonban volt egy adat, ami sehogy sem tűnt kereknek. Ez került most tisztázásra.

Új akku – csak a Model Y-nak?

Bár Kínában egy az NEDC-n alapuló mérési szabványt használnak, ami egyáltalán nem mutat valós értékeket, azonos szabvány szerint mért autók összehasonlítására azért ez is alkalmas. Az addig tiszta sor, hogy a kisebb akkus autónak kisebb a hatótávja is, mint a drágább testvérének, tehát abban nincs semmi meglepő, hogy a Model Y LR és SR között van 69 kilométer hatótávkülönbség, még ha a differencia úgy érzésre kicsit kevesebbnek is tűnik, mint amit várnánk. Ott viszont már nagyon ráncoljuk a homlokunkat, amikor azt látjuk, hogy a legolcsóbb Model Y hatótávja 57 kilométerrel több, mint a kis akkus Model 3-é. Hogy a csudába lehet ez, amikor pont az ellenkezője lenne logikus? A nagyobb test, légellenállás, tömeg miatt, az SUV-nak kellene hátrányban lenni. Ehhez képest vezet, nem is kevéssel.

Most az Y friss kínai műszaki adatlapja ad választ a furcsaságra, mivel az SR változat gyártásának engedélyezéséhez be kellett a gyártónak nyújtani néhány technikai információt az illetékes hivatalhoz.

Ez alapján úgy tűnik, a korábbi bruttó 55 kWh-s kis akku 60-asra bővült – legalábbis a Model Y esetén. Egyelőre nincsen róla információ, hogy a Model 3 SR+ is megkapja-e a nagyobb aksit. Korábban nem volt különbség a 3 és az Y aksijai között, úgyhogy furcsa lenne, ha most külön-külön pakkot gyártana a Tesla a testvérekhez.

Így fest most a helyzet

A Tesla akkupakkjai kapcsán mindig sok a találgatás, mivel a gyártó híresen szűkszavú ezzel kapcsolatban. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a gyártás helye, és az akkubeszállító terméke alapján dinamikusan változik egészen pontosan mekkora akku is kerül a különböző modellekbe. Egy újabb fejlesztési szint elérése után is eltart még egy darabig, mire a korábbi cellák készletei kikopnak, illetve átáll az egész gyártósor, viszont mivel a cég nem veri nagy dobra melyik kocsiba pontosan mi kerül, nem kell attól tartania, hogy a nyakán maradnak a kocsik, mert a vásárló kivár a rendeléssel.

Ez az ő szempontjukból talán érthető, viszont nem kifejezetten fogyasztóbarát hozzáállás, úgyhogy a Teslamotorsclub egyik felhasználója által megszerzett hivatalosnak tűnő (európai homologizációs?) adatok, valamint a kínai állami adatbázis adatai alapján összeraktuk egy táblázatba, milyen aksik kerülhetnek a megrendelt kocsiba.

Úgy tudjuk, most már az összes Amerikából érkező kocsi az újabbik, 2170L, illetve M50 jelzésű cellákkal érkezik, a gyártósorok mostanra teljesen átálltak. Ha amerikai gyártású autót kapunk – Model 3 LR és Performance -, abba LG vagy Tesla/Panasonic akku kerül. Ha kínait – Model 3 SR+, Model Y LR és Performance – akkor CATL, vagy LG.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.