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 Bár vannak olyan országok, ahol az autópályadíjak megfizetése alól az elektromos autót használók felmentést kapnak, a magyar villanyautósoknak mindenki máshoz hasonlóan meg kell fizetniük az úthasználati díjat, ha használni szeretnék Magyarország több mint 1600 km-es gyorsforgalmi úthálózatát. A díjstruktúra terén 2023 nem hozott változást, de a díjak és a büntetési tételek (hivatalos nevükön pótdíjak) természetesen emelkedtek. Az emelés nem követi sem a boltban tapasztalt, sem pedig a hivatalos inflációs adatokat, hiszen az éves díjak egy kategória kivételével mindben mindössze 5%-kal emelkedtek. Ez jelen körülmények közt egy nagyon mérsékelt emelés. A 7 főnél nagyobb, de maximum 3,5 t össztömegű személyszállító, illetve a legfeljebb 3,5 t össztömegű tehergépkocsikat magába foglaló D2 kategória éves országos díja közel tízszer ilyen mértékben, 49%-kal nőtt. A 10 napra érvényes heti, illetve a havi jogosultságok díja viszont a hivatalos inflációs adatnál is nagyobb mértékben nőtt. (Az alábbi táblázatban a 2022-es árakat áthúzva, a 2023-asokat félkövéren kiemelve jelöltük, míg a kettő közötti változás mértéke zárójelben látható.) E-matrica díjkategória Országos Megyei Heti (10 n.) Havi Éves Éves D1M* 1.600 Ft 2.750 Ft (72,5%) 2.730 Ft 4.450 Ft (63%) 46.850 Ft 49.190 Ft (5%) 5.450 Ft 5.720 Ft 5% D1 3.820 Ft 5.500 Ft (44%) 5.210 Ft 8.900 Ft (70,8%) 46.850 Ft 49.190 Ft (5%) 5.450 Ft 5.720 Ft (5%) D2 7.630 Ft 8.000 Ft (4,9%) 10.420 Ft 12.600 Ft (21%) 46.850 Ft 69.830 Ft (49%) 10 900 Ft 11.450 Ft (5%) B2 16 890 Ft 17.730 Ft (5%) 23.950 Ft 25.150 Ft (5%) 217.950 Ft 228.850 Ft (5%) 21.800 Ft 22.890 Ft (5%) U 3.820 Ft 5.500 Ft (44%) 5.210 Ft 8.900 Ft (70,8%) 46.850 Ft 49.190 Ft (5%) 5.450 Ft 5.720 Ft (5%) A legtöbb villanyautóst érintő D1 díjkategóriában a heti matrica 3820 forintról 5500 forintra drágult, ami 44%-os emelés. A havi matricát vásárlók még rosszabbul jártak, hiszen ott az 5210 forint helyett tegnap óta 8900 forint a megfizetendő díj. Ezeket a matricákat már tényleg csak az alkalmi autópálya-használóknak érdemes választaniuk. Természetesen a díjfizetés elmulasztása esetén fizetendő pótdíjak mértéke is változott, azonban ezeknél a TIM nem differenciált. Minden díjtétel pontosan 15,6%-kal emelkedett, ami egybe esik az KSH augusztusi inflációs adatával, ami az idei autópályadíjakat megállapító minisztériumi rendelet 2022 szeptemberi megalkotásakor a legfrissebb adat volt. A jelenleg elérhető legfrissebb, novemberi adat szerint az infláció mértéke 22,5%. Díjkategória Alap pótdíj (60 napon belüli fizetés esetén) Emelt pótdíj (60 napon túli fizetés esetén) D1 / D2 16.220 Ft 18.750 Ft (15,6%) 64.850 Ft 74.970 Ft (15,6%) B2 72.950 Ft 84.330 Ft (15,6%) 291.770 Ft 337.290 Ft (15,6%) A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató a honlapján listázza az osztrák autópálya-matricák árait is, ezek egy hónappal ezelőtt, 2022. december 1-én drágultak. (Az a honlapról nem derül ki, hogy 2022. 12. 01. előtt mikor emelték utoljára az osztrák útdíjat.) Ausztriában minden kategóriában 4,5-5% volt az emelés mértéke, így a 10 napos matrica ára személyautóra Ausztriában közel 22%-kal (1190 Ft) alacsonyabb, mint Magyarországon. Az éves díj viszont csak 15,5%-kal kisebb Ausztriában, azonban még így az emelés után is olcsóbb, mint a magyarországi megfelelője tavaly, az emelés előtt volt. KATEGÓRIA 10 NAPOS 2 HÓNAPOS ÉVES Motorkerékpár 2.410 Ft 2.530 Ft (5%) 6.050 Ft 6.320 Ft (4,5%) 15.960 Ft 16.640 Ft (4,3%) Személygépkocsi (<3.5t) 4.120 Ft 4.310 Ft (4,6%) 12.100 Ft 12.630 Ft (4,4%) 40.240 Ft 41.970 Ft (4,3%) Szlovákiában a 10 napos matrica ára személyautóra 12 euró (~4800 Ft), az éves matricáért pedig 60 eurót (~24.000 Ft) kell fizetni. Szlovéniában az 1 hetes matrica ára 15 euró (~6000 Ft), míg az éves díj 110 euró (~44.000 Ft). Csehországban a 10 napos matrica ára 310 cseh korona (~5130 Ft), míg az éves díj (~24.800 Ft), viszont a hidrogén, hibrid és tisztán elektromos autókkal cseh regisztráció esetén automatikusan, külföldi regisztrációjú autónál pedig bejelentés alapján ingyenesen használhatók az autópályák. A 2022-es éves matricák 2023. január 31-ig érvényesek. A használati jogosultság a fizetős útszakaszra való felhajtás előtt megváltandó, azonban aki elmulasztja, annak a felhajtástól számított 60 perce van ennek pótlására. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!