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
auto

Felébredt a Bosch – és ez nekünk nagyon jó hír is lehet

energia
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

Alig pár napja, hogy hírt adtunk róla: a hőszivattyúipar meghatározó szereplői közül a második is jelezte, hogy készen áll a szintlépésre. Vagyis arra a generációváltásra, amely fűtő-hűtő berendezések elé az energiahatékonyságot és akár az extrém hidegben is kiváló működést tűzte ki  célul.

A nálunk kevésbé ismert Trane után nem sokat késett egy „európai kedvenc”, a Bosch bejelentése sem. A frankfurti ISH nemzetközi szakkiállításon bemutatott levegő-víz rendszerű hőszivattyú, a Compress 6800i AW érdekessége nem csak az, hogy a teljesítmény együtthatója (COP) meglehetősen magas, 4,8-as, vagy hogy az újragondolt koncepciójú berendezésben a közvetítő hűtőközegnek a propánt (R290) válaszották, hanem az is, hogy az extrém körülményekre a rendszer igazán nagy csendben is képes reagálni.

Nem hivalkodó a dizájn, de összetéveszthetetlen – Bosch Compress 6800i AW (forrás: Bosch)

Azt is fontos megjegyezni, hogy a Bosch nem kezdett mindent elölről, és nem egy űrhajót akart építeni annak érdekében, hogy a CCHP verseny előírásainak meg tudjon felelni, hanem egy olyan épületgépészeti berendezést, amiből szeretne lehetőleg minél többet viszontlátni a családi házak oldalában.

A Cold Climate Air Source Heat Pump (CCHP) lényege, hogy az egy csomagban egyesített fűtést és hűtést ellátó berendezés alacsony üzemeltetési költséggel, nagyon jó hatékonysággal képes legyen biztosítani – kifejezetten hideg hőmérsékleti körülmények között is. A kihívást az amerikai energetikai minisztérium tette az iparág elé; a „nagyon nagy hidegben is működő hőszivattyú” kifejlesztésére többek között a Daikin, a Bosch, a Trane, az LG, a Carrier és a Lennox is vállalkozott.

Az alapokat a Compress 6000 (illetve: 3000) családban elérhető megoldások jelentik, ezt vitték a német cég fejlesztői egy lépéssel tovább.

Az R290 használata sem sci-fi, hiszen a propánt kifejezetten a kisebb, rendszerint lakossági méretű klíma és hőszivattyú rendszerekben kezdték el használni a klímás fejlesztők. De a Boschnál azon is dolgoztak, hogy az anyagban rejlő lehetőségeket – például azt, hogy jó ez az anyag több hőt, gyorsabban képes elnyelni mint a klíma és hőszivattyú rendszerekben használt más közegek, és ez gyorsabb hőmérséklet-visszanyerést és alacsonyabb energiafogyasztást eredményez – a konkurenciánál is jobban kihasználhassák.

Most már biztos: nem fogunk hidrogénnel fűteni

A hivatalosan közölt adatok szerint 3,9 kW és 6,7 kW közötti hőmennyiség előállítására is képes, de arra is, hogy a hozzá kapcsolt napelemes rendszerrel maximalizálja az önfogyasztást. A fűtő-hűtő berendezés teljesítmény együtthatója (COP) 4,8, a készülék optimális működési tartománya pedig -22 és +45 Celsius-fok között található. (Ami a használati melegvizet illeti: -10 Celsius-fok külső hőmérsékleten is képes 65 Celsius-fokra felmelegíteni.)

A Bosch Compress 6800i AW külső modulja egyébként nem könnyű, a 800 × 1100 × 540 mm mérethez 143 kg tömeg társul. Ami az árakat illeti: az sem kevés; a most már hagyományosnak nevezhető, korábbi, hasonló méretű rendszerek magyarországi beszerzési ára 2,5-3,8 millió forint között skálázódott föl. Ennél olcsóbb a 6800i AW biztosan nem lesz. Ami azonban szintén meglepetés, az a rendszer extra halk működése. A cég állítása szerint a Compress 6800i AW a leghalkabb hőszivattyú a Bosch portfóliójában. Három méter távolságban a maximumon hajtott készülékből hallható hangnyomásszint a cég adatai szerint 28,5 dB. „Ami nagyjából egy enyhe szellő hangjának felel meg” – közölték.

Energiahatékony és pénztárcabarát fűtés hőszivattyúval

Szabó M. István