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
auto

Felébredt a Bosch – és ez nekünk nagyon jó hír is lehet

energia
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

Alig pár napja, hogy hírt adtunk róla: a hőszivattyúipar meghatározó szereplői közül a második is jelezte, hogy készen áll a szintlépésre. Vagyis arra a generációváltásra, amely fűtő-hűtő berendezések elé az energiahatékonyságot és akár az extrém hidegben is kiváló működést tűzte ki  célul.

A nálunk kevésbé ismert Trane után nem sokat késett egy „európai kedvenc”, a Bosch bejelentése sem. A frankfurti ISH nemzetközi szakkiállításon bemutatott levegő-víz rendszerű hőszivattyú, a Compress 6800i AW érdekessége nem csak az, hogy a teljesítmény együtthatója (COP) meglehetősen magas, 4,8-as, vagy hogy az újragondolt koncepciójú berendezésben a közvetítő hűtőközegnek a propánt (R290) válaszották, hanem az is, hogy az extrém körülményekre a rendszer igazán nagy csendben is képes reagálni.

Nem hivalkodó a dizájn, de összetéveszthetetlen – Bosch Compress 6800i AW (forrás: Bosch)

Azt is fontos megjegyezni, hogy a Bosch nem kezdett mindent elölről, és nem egy űrhajót akart építeni annak érdekében, hogy a CCHP verseny előírásainak meg tudjon felelni, hanem egy olyan épületgépészeti berendezést, amiből szeretne lehetőleg minél többet viszontlátni a családi házak oldalában.

A Cold Climate Air Source Heat Pump (CCHP) lényege, hogy az egy csomagban egyesített fűtést és hűtést ellátó berendezés alacsony üzemeltetési költséggel, nagyon jó hatékonysággal képes legyen biztosítani – kifejezetten hideg hőmérsékleti körülmények között is. A kihívást az amerikai energetikai minisztérium tette az iparág elé; a „nagyon nagy hidegben is működő hőszivattyú” kifejlesztésére többek között a Daikin, a Bosch, a Trane, az LG, a Carrier és a Lennox is vállalkozott.

Az alapokat a Compress 6000 (illetve: 3000) családban elérhető megoldások jelentik, ezt vitték a német cég fejlesztői egy lépéssel tovább.

Az R290 használata sem sci-fi, hiszen a propánt kifejezetten a kisebb, rendszerint lakossági méretű klíma és hőszivattyú rendszerekben kezdték el használni a klímás fejlesztők. De a Boschnál azon is dolgoztak, hogy az anyagban rejlő lehetőségeket – például azt, hogy jó ez az anyag több hőt, gyorsabban képes elnyelni mint a klíma és hőszivattyú rendszerekben használt más közegek, és ez gyorsabb hőmérséklet-visszanyerést és alacsonyabb energiafogyasztást eredményez – a konkurenciánál is jobban kihasználhassák.

Most már biztos: nem fogunk hidrogénnel fűteni

A hivatalosan közölt adatok szerint 3,9 kW és 6,7 kW közötti hőmennyiség előállítására is képes, de arra is, hogy a hozzá kapcsolt napelemes rendszerrel maximalizálja az önfogyasztást. A fűtő-hűtő berendezés teljesítmény együtthatója (COP) 4,8, a készülék optimális működési tartománya pedig -22 és +45 Celsius-fok között található. (Ami a használati melegvizet illeti: -10 Celsius-fok külső hőmérsékleten is képes 65 Celsius-fokra felmelegíteni.)

A Bosch Compress 6800i AW külső modulja egyébként nem könnyű, a 800 × 1100 × 540 mm mérethez 143 kg tömeg társul. Ami az árakat illeti: az sem kevés; a most már hagyományosnak nevezhető, korábbi, hasonló méretű rendszerek magyarországi beszerzési ára 2,5-3,8 millió forint között skálázódott föl. Ennél olcsóbb a 6800i AW biztosan nem lesz. Ami azonban szintén meglepetés, az a rendszer extra halk működése. A cég állítása szerint a Compress 6800i AW a leghalkabb hőszivattyú a Bosch portfóliójában. Három méter távolságban a maximumon hajtott készülékből hallható hangnyomásszint a cég adatai szerint 28,5 dB. „Ami nagyjából egy enyhe szellő hangjának felel meg” – közölték.

Energiahatékony és pénztárcabarát fűtés hőszivattyúval

Szabó M. István

Összehasonlítás