PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Kevesebb nyilvános töltő kell a németeknek, mint gondolták

elektromosautó-töltés
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

Németországban elfogadott stratégia van érvényben, amely ambiciózus célokat jelöl ki  a villanyautók töltőhálózatával kapcsolatban. 2030-ra nem kevesebb, mint egymillió töltőoszlopot akarnak telepíteni a boltok parkolóiban, és az utcákban, az utak mentén.

Pontosabban akartak, ugyanis most úgy néz ki rájöttek, nincs szükség ennyire.

Töltőpara

A villanyautózás kapcsán gyakran emlegetjük a hatótávpara kifejezést, ami arra utal, hogy aki belsőégésű motoros autóról vált, eleinte szoronghat amiatt, hogy csak a korábban megszokott hatótáv fele áll rendelkezésre, és nagyobb tempónál az is aggasztóan gyorsan pörög lefelé. Aztán pár hét alatt kiismeri az ember az autóját, és rájön, hogy a valóságban ez messze nem akkora probléma mint gondolta.

Hasonló jelenség figyelhető meg a töltőoszlopokkal kapcsolatban is, de nem csak az autósok, hanem a szabályok megalkotói részéről is – legalábbis Németországban, ahol most arra jöttek rá, hogy úgy néz ki túlbecsülték, hogy hány nyilvános töltőcsatlakozó kell az országban.

Az Automotive News Europe beszámolója szerint a német politika korábban azzal számolt, hogy az évtized végégig mintegy egymillió nyilvános töltőt kell kiépíteni a 80 milliós országban, ám most

az illetékes minisztériumban úgy látják, alulbecsülték, hogy mennyire népszerű lesz az otthontöltés.

2021 októberében az akkor alakuló koalíciós szerződés és program része volt (!) a töltők kötelező telepítése. A szükséges mennyiséget még egy 2020-as szakértői tanulmány alapján határozták meg szakértők számolták ki, de kormányközeli információk szerint nem igazán becsülték meg jól a technológia fejlődését és az autósok preferenciáit. Az országban jelenleg 85 ezer nyilvános töltőpont van, amelyeknek nagyjából az ötöde villámtöltő, azonban minden publikus oszlopra 10 otthoni töltő jut a legfrissebb adatok szerint – ez utóbbi adat pedig igazán meglepte a döntéshozókat.

Fastned töltőállomás Németországban.

A három évvel ezelőtti tanulmány egyébként több lehetséges szcenárióval számolt, és ezek közül csak egy látta szükségét egy hétszmájegyű töltőhálózatnak, ám a lap értesülései szerint a német autógyártók lobbicsoportja attól tartott, hogy nagyon lassú folyamat lesz ezek kiépítése, így a legpesszimistább forgatókönyv mellett kardoskodott. A VDA egyébként a Bloomberg megkeresésre igyekezett eltolni magától a felelősséget, mondván nem ők találták ki ezt a számot, több érdekelt fél együtt jutott erre a következtetésre.

Más számítások szerint azonban a kalkuláció nem vette megfelelően figyelembe az autók és a töltők fejlődését, valamint a felhasználók preferenciáit, így a valóságban jóval kevesebb, nagyjából 450 ezer oszlop kell majd csak az utcákra és az utak mellé.

A kormányzat egyelőre, hivatalosan, kitart a koalíciós szerződésben lefektetett egymilliós cél mellett, de a Zöldek parlamenti szóvivője szerint fontos, hogy a technológia fejlődésével párhuzamosan az ilyen célszámokat újra és újra felülvizsgálják.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás