PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
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

Ahogyan arról nemrégiben beszámoltunk, a kínai elektronikai szabványokért felelős intézet 17 gyártó nátriumion-akkumulátorát tesztelte le, az eredmények azonban nem lettek túl fényesek: az első generációs cellák energiasűrűsége többnyire még túl alacsony ahhoz, hogy értelmezhető hatótávot biztosítsanak az autók számára. A helyhez kötött energiatárolás esetében azonban az alacsony energiasűrűség sokadlagos szempont, így erre a célra a nátriumon alapuló megoldások akár már most is megfelelnének. A legfrissebb hírek szerint Kínában már nyélbe is ütötték az első üzletet.

Csingtao városában a Qingdao North Coast Datacenter (QNCD) nevű adatközpontban fog majd működni a Great Power által épített 5 MW / 10 MWh-s akkumulátor, amely a cég sajtóközleménye szerint Észak-Kína első kereskedelmi célú nátriumos energiatárolója lesz. Az erre vonatkozó megállapodást július 14-én írták alá a felek, azt azonban nem közölték, hogy mikorra várható az üzemkezdet.

Az aláírási ceremónia. Kép: Great Power.

A Great Power három évvel ezelőtt kezdte meg a nátrium-ion akkumulátorok fejlesztését. Tavaly sikeresen zárult a henger alakú és a prizmatikus cellák próbagyártása, illetve tesztelése, és mostanra jelentős előrelépések történtek a termékfejlesztés és az ellátási lánc kiépítésének területén is. A vállalat több nátriumion-akkumulátorokkal kapcsolatos szabadalmat is birtokol, és számos kutatási cikket publikált tudományos folyóiratokban.

Ami a cellák kémiáját illeti, a Great Power egyszerre két technológiát is fejleszt. A polianion katódanyagok felhasználásával rendkívül stabil rendszert hoztak létre, amely 6000 ciklust meghaladó élettartamot eredményez. A réteges oxid katódanyagból készülő celláknál az élettartamot 3000 ciklusra becsülik, az energiasűrűségük viszont nagyobb, 150 Wh/kg.

Az adatközpontban megvalósítandó 10 MWh-s energiatárolási projekttel a Great Power teljes műszaki megoldást nyújt a nátriumionos akkumulátorok építéséhez és alkalmazásához az új energiaterhelés-kezelő rendszerben. Ez a beruházás nemcsak hatékonyan csökkenti az adatközpont üzemeltetési költségszintjét, hanem aktívan részt vesz az elektromos hálózat szabályozási szolgáltatásában is, növelve a hálózat stabilitását és megbízhatóságát.

A Great Power és a Qingdao Beian Holdings [a megrendelő] közötti együttműködés a nátrium-ion akkumulátoros energiatároló állomás projektben nemcsak a nátrium-ion akkumulátorok piaci bevezetését gyorsítja fel, hanem a Qingdao Smart Grid és a felhőalapú számítástechnika integrálásával egy új típusú számítástechnikai energiainfrastruktúra kiépítését is lehetővé teszi, emellett megalapozza az energiatárolás és a tiszta villamos energia kínai adatközpontokban történő kereskedelmi célú alkalmazását is” – írja a vállalat sajtóközleménye.

A Great Power úgy véli, hogy a nátrium-ion akkumulátorok a kiváló biztonság és a szélesebb működési hőmérséklet-tartomány miatt komoly szerepet tölthetnek be az adatközpontok energiatárolási igényeinek kielégítésében.

Max Reid, a Wood Mackenzie Battery & Raw Materials Service szegmensének elemzője tavaly az Energy-Storage.news-nak nyilatkozva úgy becsülte, hogy Na-ion akkumulátorok globális éves termelési kapacitása idén körülbelül 1 GWh-t fog elérni, ami 2025-re 5-10 GWh-ra emelkedik. Ennek a piacnak egyelőre Kína lesz a legfőbb szereplője, amelyről ebben a cikkünkben írtunk.

Ebben a cikkben pedig amellett érveltem, hogy a nátriumion-akkumulátorok leghamarabb az évtized végére válhatnak majd tényezővé az elektromobilitás és az energiatárolás piacán.

Mikor jönnek a nátriumos akkumulátorok, és mit várhatunk tőlük?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás