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 A Tesla autói folyamatosan, pár hetente kapnak frissítéseket, de évente néhányszor – például tradicionálisan karácsonykor – egy-egy nagyobb lélegzetvételű újítás érkezik. Most tavasszal is jön egy nagy csomag. Nem mindenkinek minden Az autógyártó járművei közül még a legrégebbi, 2012-es Model S-ek is kapnak a mai napig ilyen-olyan frissítéseket, de jellemző, hogy a régebbi modellek egyre kevesebb és kevesebb fejlett szolgáltatással gazdagodnak. Sok mindent el lehet érni a szoftveroptimalizációval, de csodák azért nincsenek, egy 2012-es fedélzeti számítógép hamar eléri a határait 2024-ben, sokszor pedig akár a konkrét hardver is hiányozhat a kocsiból egy-egy új funkcióhoz. Your Tesla gets better while you sleep Highlights from our upcoming Spring Release below — Visual updates (Model 3/Y with AMD chip) – Immersive full-screen vehicle controls when parked – Large playback controls & quick access to Recents, Favorites & Up Next in media player… pic.twitter.com/bwL53UhVUB — Tesla (@Tesla) April 16, 2024 A mostani tavaszi frissítés ebből a szempontból viszont vízválasztó lesz, mert a legnagyobb darabszámban eladott Model 3 és Model Y típusoknál válik ketté az út. A tavaszi szoftvercsomag vizuális megújulását, a v12-es felhasználói felületet ugyanis már csak az AMD Ryzen processzorral szerelt kocsik kapják majd meg, a régebbi Intel Atom hardver nincs támogatva. Ez praktikusan azt jelentheti, hogy a 2022 eleje utáni Model 3 és Model Y, valamint a 2021-es megjelenésű Palladium kódnéven ismert Model S és X privilégiuma lesz az új dizájn. A v12 számos újítást hoz az ezt fogadni képes autóknak. Álló helyzetben mostantól a térkép helyett az autó képe tölti ki a képernyőt, így könnyebb elérni a csomagtartók nyitógombjait, és kicsit látványosabb is a háttér az utcatérkép helyett. Ebben az üzemmódban a térkép a jobb felső sarokba csúszik, de persze, ha elindulunk, megkapja újra a fő helyet. Az FSD csomagot használók számára, a programban résztvevő országokban mostantól az autó körüli világ vizualizációja is látványosabb lesz, és ehhez választhatunk teljes képernyős üzemmódot is. Csak tippelünk, de ezek a változások általában később megérkeznek az európai Autopilot csomaghoz is. Átdolgozásra kerültek a médiavezérlő gombjai is, hogy azokat egyszerűbb legyen egy mozgó autóban működtetni – bár a sofőr valószínűleg még mindig inkább a kormánygombokat és a hangvezérlést használja majd erre. A navigációs rész kapott egy kis külön ablakot, amely azt mutatja, hol tartunk most az út egészét tekintve. Automata váltó A 2021-es Palladium frissítésnél mutatta be a Tesla az Auto Shift (Beta) szolgáltatást, amikor a Model S és X a parkolóból elindulva eldönti maga, hogy előre, vagy hátramenetbe kell-e kapcsolni az autót. Ez most tovább okosodik, több szituációban használható lesz, de érdekes, hogy az előzetes beharangozó nem említi a legújabb Model 3-at, ami szintén rendelkezik Auto Shift funkcióval. Ha ez nem figyelmetlenség volt, akkor lehet a Highlandre később jön majd a funkciók bővítése. A legújabb, 2021 óta gyártott Model S és X generáció egyébként erősebb regeneratív fékezést is kap magasabb sebességeknél, ami növelheti majd a hatótávot, ha az autópályán sokat kell lassítgatni. Részben ezek a változatok, részben pedig az új Model 3 lehetnek érintettek abban az újításban is, hogy a hátsó képernyőn mostantól az utasok a szórakoztató funkciók mellett a navigációs részleteket, a kocsi útvonalát, a pontos időt és a külső hőmérsékletet is látják majd. Szintén ez a három modell kapja meg azt a frissítést is, amely egy eddig hiányzó kényelmi funkciót hoz a Teslákba: mostantól kéz nélkül is ki lehet majd nyitni a hátsó csomagtartót. A leírás szerint ehhez nem kell a lábunkat a kocsi alatt lóbálni, annyi csak a feltétel, hogy nálunk legyen a kocsi kulcsaként használt mobiltelefon és álljunk meg egy rövid időre a hátsó csomagtartó előtt. Kíváncsiak leszünk majd mennyire üzembiztos a megoldás, lesznek-e nem kívánt nyitások. Érdekes, hogy a régebbi autók, illetve a Model Y ebből kimarad, pedig nem tudunk róla, hogy külön szenzort használnának ehhez, valószínűleg a tolatókamera és a mesterséges intelligencia dolgozik együtt, tehát nem hardveres limitációnak tűnik. FRISSÍTÉS: úgy tűnik mégis van hardveres limitáció, mégpedig az autó és a telefon UWB (ultra szélessávú) antennája. Ez a drágább Androidos telefonok, illetve az újabb iPhone-ok kiváltsága, a kocsi oldaláról pedig a 2021-ben frissített Model S/X és az új Model 3 rendelkezik a frissebb technikával. Ez teszi lehetővé, hogy az autó nagy pontossággal meghatározza a telefon (telefonkulcs) helyzetét. A funkcióhoz ezért is kell egyelőre iOS, mert a Tesla Androidos applikációja csak később frissül majd. Köszi a tippet TeslaMasternek. Mindenki kap valamit Nincsenek viszont korlátok azokon a frissítéseken, amelyek a médialejátszót érintik. Az előre telepített applikációk között megjelenik most az Amazon hangoskönyv szolgáltatása az Audible, de okosodik a Spotify is, amely mostantól a lejátszásra váró zeneszámaink listáját is szinkronizálja majd minden eszköz és az autónk között. Szintén nem a hardvertől, hanem inkább az országtól függ a Senty Mode, azaz az Őrszem újdonsága is. Mostantól, ha riaszt a rendszer, a mobiltelefonunkra nem csak üzenetet, de rövid videórészletet is küld majd a biztonsági funkció. Ehhez, ha jól fejtettük vissza a szálakat, a 4.32-es verziójú telefonos app is kell majd, ami, mint mindig, valószínűleg pár nappal vagy héttel előbb jelenik meg majd iOS-re, mint Androidra. Hivatalos: jövő héten érkezik a Tesla karácsonyi ajándéka Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!