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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ezek a legnépszerűbb villanyautók Magyarországon

elektromos autó piac
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

Oldalunkon rendszeresen beszámolunk a világ, Európa és Kína villanyautós eladásairól, mostantól pedig a hazai autópiac értékesítési adatait feldolgozó Datahouse-zal elindult együttműködésünk keretében a magyar piaccal bővül a sor.

A megállapodás értelmében júniustól havi statisztikákkal szolgálhatunk.

Kordokumentum

Az elektromobilitás terjedésének, illetve az elektromos átállás történetének krónikái elképzelhetetlenek lesznek majd az értékesítési adatok megismerése nélkül, de a hazai piacról eddig csak a zöldrendszámos statisztikákat, illetve sajtóközlemények alapján, hébe-hóba néhány toplistát tudtunk közölni.

Továbbra is lendületben a zöld rendszámos járművek regisztrációja

Előbbi sorozatunkat továbbra is folytatjuk, de fontos részlet, hogy azokban a Belügyminisztériumtól származó számokban minden, így a külföldi használt import is benne van, ráadásul a típusok és márkák rangsoráról nem árul el semmit.

Új autó Használt import Összes új zöld rendszám
2024. január 374 850 1224
2024. február 741 963 1704
2024. március 1174 934 2108
2024. április 719 968 1687
Összesen 3008 3715 6723

Hazánkban ezen kívül csak a KSH statisztikái érhetőek el, de azok fél év csúszással, évente egyszer-kétszer frissülve, nem segítenek sokat, és nem is elég részletesek.

Az előző rész tartalmából

Júniustól tehát havonta közzé fogjuk tenni az elektromos eladások toplistáját is, de már most össze tudtuk foglalni az első négy hónap adatait.

Kezdjük is a személyautók TOP 20-as listájával.

# Típus 2024. január-április 2023. január-április Változás
1 TESLA MODEL Y 638 389 64%
2 NISSAN LEAF 374 37 911%
3 TESLA MODEL 3 263 130 102%
4 HYUNDAI KONA 140 10 1300%
5 BYD ATTO 3 139 0
6 VOLVO EX30 124 0
7 SKODA ENYAQ 91 46 98%
8 BYD DOLPHIN 71 0 0%
9 BMW I4 69 48 44%
10 MERCEDES EQE 64 25 156%
11 VOLKSWAGEN ID.3 58 68 -15%
12 KIA NIRO 55 118 -53%
13 HONDA E-NY1 54 0
14 BMW IX3 49 80 -39%
15 BYD SEAL 49 0
16 HYUNDAI IONIQ 6 43 0
17 AUDI Q4 E-TRON 40 43 -7%
18 CUPRA BORN 40 20 100%
19 MERCEDES EQA 40 14 186%
20 HYUNDAI IONIQ 5 39 25 56%
Egyéb: 568 1000 -43%
Összesen: 3008 2053 47%

A 20 legnépszerűbb típus éves összesítését a Tesla Model Y vezeti 64 százalékos növekedéssel, a második helyen pedig a Nissan LEAF hattyúdalát láthatjuk. A kivezetés alatt álló típust, amelynek gyártása már meg is szűnt, hatalmas kedvezményekkel szórta ki a forgalmazó, így az akár 6 millióért elvihető modell készletei pár nap alatt el is fogytak.

A harmadik Model 3 is duplázta tavalyi eredményét köszönhetően a sikeres modellfrissítésnek, ahogy a Hyundai Kona gigantikus növekedése is a modellváltásnak illetve egy előd modellhez kötödő akciónak köszönhető.

A listán lefelé talán az a leginkább szembeötlő, hogy megjelentek a BYD modellek, az Atto 3 ötödik, a Dolphin nyolcadik, a Seal pedig a tizenötödik helyen lépett be a listára. Szintén újdonság, az új támogatási program egyik sztárja, a Volvo EX30, amelyből már 124 van az utakon, és ezzel hatodik.

A TOP 20 többi helyén a legnagyobb növekedést a Škoda ENYAQ, a BMW i4, a Mercedes EQE, a Cupra Born és a Mercedes EQA mutatták, de itt már 100 alatti darabszámokról beszélünk.

A típusok ranglistáját követően nézzük meg az egyes márkákat.

# Márka 2024.01-04. Piaci részesedés 2023.01-04. Változás
1 TESLA 924 30,7% 540 71%
2 NISSAN 397 13,2% 42 845%
3 BYD 261 8,7% 0
4 HYUNDAI 222 7,4% 35 534%
5 BMW 212 7,1% 254 -17%
6 MERCEDES 180 6,0% 104 73%
7 VOLVO 170 5,7% 81 110%
8 VOLKSWAGEN 104 3,5% 187 -44%
9 SKODA 91 3,0% 46 98%
10 KIA 76 2,5% 167 -54%
11 HONDA 57 1,9% 1 5600%
12 AUDI 51 1,7% 63 -19%
13 MG 50 1,7% 30 67%
14 CUPRA 40 1,3% 20 100%
15 OPEL 33 1,1% 79 -58%
16 FORD 30 1,0% 56 -46%
17 FIAT 29 1,0% 44 -34%
18 TOYOTA 23 0,8% 29 -21%
19 LEXUS 18 0,6% 0
20 DACIA 8 0,3% 83 -90%
Egyéb: 32 6,4% 192 -83%
Összesen 3008 100,00% 2053 47%

A márkák listáját is a Tesla vezeti, és némi meglepetésre a Nissan a második, de ez egy egyszeri tételnek, a LEAF készlet kiszórásának köszönhető. Enélkül valahol a Top 11-12. hely környékén lenne a japán márka. A BYD belépője erősre sikerül, már a harmadik helyen vannak, de van egy olyan érzésünk a kiszállítások még épp csak elkezdődtek.

A Hyundai 534 százalékos ugrása is elsősorban a Konának köszönhető, míg a Honda 5600 százalékos emelkedése annak a számlájára írható, hogy az előző év első négy hónapjában mindössze egyetlen villanyautót adtak el.

Az ötödik helytől lefelé egyébként sok helyen elég csúnya, kétszámjegyű visszaesést látunk, miközben – részben az állami támogatásnak is köszönhetően – a villanyautók piaca 47 százalékkal nőtt hazánkban.

Az ínyencek kedvéért elkészítettük a csoportszintű összesítéseket is. A listában csak azokat a márkákat vettük egybe, ahol ténylegesen egy cégcsoportként működnek a vállalatok. Így bár a Toyotának Subaruban is van némi részesedése a cég a Lexust tekinti saját márkájának, és hasonlóan, a Renault-Nissan-Mitsubishi vállalatokban is van valamennyi kereszttulajdonlás, és közös gyártás, de különálló autógyártóknak tekintik magukat, és a tőzsdén is így vannak jelen.

# Csoport 2024.01-04. Piaci részesedés 2023.01-04. Változás
1 TESLA 924 30,7% 540 71%
2 NISSAN 397 13,2% 42 845%
3 HYUNDAI-KIA 298 9,9% 202 48%
4 VOLKSWAGEN 287 9,5% 330 -13%
5 BYD 261 8,7% 0
6 BMW 218 7,2% 283 -23%
7 MERCEDES 182 6,1% 109 67%
8 GEELY 170 5,7% 82 107%
9 STELLANTIS 73 2,4% 186 -60%
10 HONDA 57 1,9% 1 5600%
11 SAIC 50 1,7% 30 67%
12 TOYOTA 41 1,4% 29 41%
13 FORD 30 1,0% 56 -46%
14 RENAULT 8 0,3% 116 -93%
15 JLR 3 0,1% 3 0%
16 KG 3 0,1% 0
17 SUBARU 3 0,1% 2 50%
18 MAZDA 2 0,1% 31 -94%
19 JIAYUAN 1 0,0% 0
20 NIO 0 0,0% 9 -100%
Egyéb 0 0,0% 2 -100%
Összesen 3008 2053 47%

Átállás

Havi sorozatunkban be fogunk számolni a hajtásláncok értékesítésének arányairól is, hogy segítsünk az elektromos átállás főbb mérföldköveinek nyomon követésében.

Az adatsorok valószínűleg nem fognak egy egyenes vonalat eredményezni, lesznek megugrások és visszaesések, ezért általában érdemesebb hosszabb folyamatokat értékelni.

Először nézzük a márkák sorrendjét – kiemeltük azokat, amelyek kizárólag elektromos modelleket forgalmaznak.

# Márka 2024.01-04. Dízel Benzin Mild Hibrid Hibrid Plug-in Hibrid Elektromos Egyéb
1 SUZUKI 6587 0,0% 0,0% 96,2% 3,8% 0,0% 0,0% 0,0%
2 TOYOTA 5123 3,7% 18,2% 0,0% 75,8% 1,7% 0,4% 0,2%
3 SKODA 3856 38,1% 40,2% 19,0% 0,0% 0,3% 2,4% 0,0%
4 VOLKSWAGEN 2838 40,1% 35,5% 16,8% 0,9% 3,1% 3,7% 0,0%
5 NISSAN 2437 0,0% 4,6% 51,1% 28,0% 0,0% 16,3% 0,0%
6 KIA 2064 1,9% 68,7% 0,0% 21,2% 4,6% 3,7% 0,0%
7 HYUNDAI 2013 0,0% 52,8% 20,4% 9,3% 6,4% 11,0% 0,0%
8 BMW 1850 3,9% 19,8% 48,8% 0,8% 15,2% 11,5% 0,0%
9 FORD 1641 25,8% 22,6% 35,6% 9,0% 5,1% 1,8% 0,0%
10 MERCEDES 1555 14,5% 4,6% 45,9% 2,9% 20,5% 11,6% 0,1%
11 DACIA 1376 32,9% 63,2% 0,0% 0,1% 0,0% 0,6% 3,2%
12 OPEL 1296 2,4% 92,7% 0,0% 0,1% 2,2% 2,5% 0,0%
13 VOLVO 1204 0,7% 2,2% 28,4% 21,0% 33,6% 14,1% 0,0%
14 AUDI 1054 4,3% 28,7% 52,8% 8,1% 1,3% 4,8% 0,0%
15 RENAULT 964 12,4% 49,2% 11,6% 26,8% 0,0% 0,0% 0,0%
16 TESLA 924 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 100,0% 0,0%
17 PEUGEOT 651 25,2% 65,7% 7,2% 0,0% 1,5% 0,3% 0,0%
18 MG 592 0,0% 87,5% 0,0% 0,0% 4,1% 8,4% 0,0%
19 SSANGYONG 556 3,8% 95,7% 0,0% 0,0% 0,0% 0,5% 0,0%
20 MAZDA 521 0,8% 26,5% 63,7% 4,6% 4,0% 0,4% 0,0%
Egyéb 2977
Összesen: 42.079

A következő grafikonunk a hajtásláncok arányának változását mutatja az utóbbi három év azonos időszakában.

Végül pedig nézzük meg, az új autók mekkora részében nem volt egyáltalán belsőégésű motor.

Kérdés, hogy a kedvező trend az új céges állami támogatással rendelt autók kifutása után is fennmarad-e. Összehasonlításképp Európában jelenleg 13,2 százalékon áll a tisztán elektromos hajtás.

Az új autók adatainak forrása a Datahouse, a zöld rendszámos számoké a Belügyminisztérium.

Lassult, de még mindig növekedett a világ villanyautó-piaca

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.