PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbiIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9vbXYuaHUvZW1vdGlvbicsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb212LWxlYWRlbW9pdG9uLWFwcC1rYW1wYW55LW1haW4tbGF1bmNoLWJhbm5lci02MDB4NTAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9vbXYtbGVhZGVtb2l0b24tYXBwLWthbXBhbnktbWFpbi1sYXVuY2gtYmFubmVyLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Ma délben hivatalosan is lehullt a lepel a Kia EV3 sorozatgyártásra érett változatáról. Az év elején koncepcióautóként több nemzetközi rendezvényen is kiállított kompakt SUV a leggyorsabban növekvő szegmensbe az egyre népszerűbb elektromos meghajtással érkezik. Hat éve, 2018-ban a Kia egy óriási dobással, a Niro elektromos változatával robbant be villanyautók piacára. Az akkor kapható, megfizethető autók között óriásinak számító 64 kWh-s akkujával, 75-80 kW körüli töltési teljesítményével, aktív hőmenedzsmentjével az álomautó volt. Annak ellenére lett nagyon vonzó és sikeres modell, hogy nem kizárólag elektromos autónak készült, így a megalkotásakor gondolni kellett a belső égésű és a hibrid hajtáslánc igényeire is. Kia EV3 LR Kia Niro EV LR Volvo EX30 Single ER Hyundai Kona LR Volkswagen ID.3 Szélesség (mm) [tükrökkel] 1850 [?] 1825 [?] 1837 [2032] 1825 [?] 1809 [2070] Hosszúság (mm) 4300 4420 4233 4355 4261 Magasság (mm) 1560 1570 1555 1575 1562 Tengelytáv (mm) 2680 2720 2650 2660 2770 Tömeg (kg) ? 1757 1850 1773 1815 Csomagtér (hátsó/első, literben) 460/25 475/20 318/7 466/27 385/0 Hajtás első első hátsó első hátsó Akkukapacitás (nettó, kWh) 81,4 64,8 64,0 65,4 58 WLTP hatótáv (km) 560 463 480 454 429 Töltési teljesítmény (max, kW) 128 80 153 100 120 Vontatási képesség (fékezett, fékezetlen, függőleges, kg) 1000/?/? 750/300/100 1400/750/100 750/300/100 0/0/75 2024-ben, amikor több nagy piacon is 15-25% között van az elektromos autók aránya az újautó-eladásokban, már nem kell többféle hajtáslánccal gyártani egy autót ahhoz, hogy meglegyen a rentábilis gyártáshoz szükséges volumen. Elég egy jó csomagot összerakni a sikerhez. A Kia számításai szerint a kompakt SUV szegmensben 2030-ban már 72% lesz a tisztán elektromos hajtású autók aránya a 30 országot tömörítő európai autópiacon. A Kia EV3 az EV sorozat többi tagjához hasonlóan az e-GMP platformra épül, még ha ez elsőre nem is tűnik egyértelműnek. A nagyfeszültségű rendszer például 800 volt helyett csak 400 voltos, a töltőcsatlakozó a jobb hátsó sárvédőről a jobb elsőre került, és az autóban lévő egyetlen motor sem a hátsó, hanem az első kerekeket hajtja. A tisztán elektromos platform viszont lehetővé teszi, hogy az autó a rövidebb tengelytáv és teljes hossz ellenére is legalább olyan tágasnak érződjön, mint a Niro EV, miközben a csomagtartója csak egy hajszálnyival kisebb a most piacon lévő modellnél. Standard Range Long Range Akkumulátor (nettó/bruttó) 58,3 kWh 81,4 kWh Akkukémia NCM NCM Max. töltési teljesítmény 102 kW 128 kW Töltési idő (10-80%) ~30 perc ~30 perc Hajtás első kerék első kerék Gyorsulás (0-100 km/h) 7,4 mp 7,7 mp Maximális sebesség ? km/h ? km/h WLTP hatótáv (tervezett) 410 km 560 km Maximális teljesítmény 150 kW 150 kW Maximális nyomaték ? ? Vontatás 300 kg 1000 kg A Kia EV3 is kétféle akkuval készül. A kisebb hatótávú változat Standard Range néven fut majd, és nettó 58,3 kWh-s akkut kap. Bár a hivatalos WLTP hatótávok még nem állnak rendelkezésre, a tervek szerint ezzel az akkuval 410 km-t lehet megtenni. A nagyobb hatótávú változat Long Range néven lesz rendelhető, és 81,4 kWh-s akkuval készül. Ez a Kia előzetes számításai szerint 560 km-es hatótávra lesz elegendő. Mindkét változat ugyanazt a 150 kW-os motort kapja, amivel a kisebb akkus 7,4, a nagyobb akkus – feltehetőleg az akkupakk nagyobb tömege miatt – 7,7 mp alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra. A töltési idő is azonos a két változatnál, így 10%-ról 80%-ra nagyjából 30 perc alatt lehet majd feltölteni őket. Persze az eltérő akkuméret miatt azonos idő alatt a nagyobb akkussal nagyobb hatótáv nyerhető. A kisebb akkus esetén a töltési csúcsteljesítmény 102 kW, de a félórás töltés és a 80 kW feletti átlagos töltési teljesítmény alapján egy viszonylag lapos töltési görbére lehet számítani. A nagyobb akkus változat 128 kW-os töltési csúcsteljesítménye sem kiemelkedő, de 115 kW körüli átlagos teljesítmény és a 30 perces töltési idő szintén lapos töltési görbéről és a teljes tartományban jól tölthető akkuról árulkodik. Váltakozó áramról az autó 11 kW-tal (3×16 A) tölthető, de 2026-tól az EV3 opcionálisan rendelhető lesz 22 kW-os fedélzeti töltővel is. A töltőnyílás kézzel nyitható és zárható, de a töltőcsatlakozó AC részére végre már nem került kupak. A DC érintkezőket egy szintén kézzel lehajtható fedlap védi, amit a külső ajtó becsukáskor nem tud automatikusan visszahajtani. Külső dizájn terén az EV3 a Kia EV9-esen már megismert dizájnnyelvet követi. A függőleges állású és a szélekre teljesen kitolt fényszórók markáns megjelenést adnak az autónak. A Kia EV3 hátulját a háromágú csillag formában megrajzolt lámpatest határozza meg. A csomagtérajtó többi része nagyon letisztult. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a mérnökök megfeledkeztek a hátsó ablaktörlőről, valójában azonban ügyesen elrejtették azt az ablak tetejére rálógó légterelő alá. Az autó SUV jellegét a kerékjárati ívek szögletes fekete betétei is erősítik, amik a GT-Line felszereltségű bemutató autón fényes fekete anyagból készültek. Az alapmodell kevésbé kényes, matt betétekkel készül majd. A 2018-as Kia e-Niro 0,3-as légellenállási együtthatója a hasonló felépítésű hagyományos autók között nem volt rossz, de a villanyautók között nem számított igazán jónak. A jelenleg kapható frissített modellnél ezt az értéket 0,29-re sikerült lefaragni. A Kia EV3 légellenállási együtthatója 0,267, amit többek között az autó aljának speciális burkolatával és a 80 km/h-s tempó felett becsukódó légbeömlő nyílásokkal tudtak elérni. A csomagtartó padlója két szintre is betehető. A magasabb állásban a lehajtott hátsó üléstámlákkal alkot egy síkot, és egy méretes rakteret választ le a csomagtérből. Ha az alsó állásba tesszük, akkor egyben megkapjuk a 460 literes csomagteret, ami így nem csak nagy, de jól pakolható is. A lehajtott ülésekkel 1250 literes térbe pakolhatunk. Az elektromos autók elmaradhatatlan kiegészítői – nyilvános töltőknél használható kábel és EVSE – az EV3 orrában kialakított 25 literes csomagtartóban (frunk) is elférnek. Ráadásul itt praktikus is tárolni őket, hiszen a közel vannak a jobb első sárvédőn lévő töltőcsatlakozóhoz. A frunknak nincs külön nyitható teteje, amivel mindig csak baj van, végre a motorháztető belső burkolata lett úgy kialakítva, hogy szépen rázárjon a tárolórekesz peremére. Míg kívül szinte csak apróságokban tér el a végleges autó a korábban bemutatott tanulmányautótól, addig belül már jóval nagyobbak az eltérések. Egyrészt sajnálom a merész, talán jövőbe mutató megoldásokat, a filigrán ülést vagy a praktikusnak tűnő könyöklőt, de az a gyanúm, hogy azok – még ha meg is lehetett volna valósítani őket sorozatgyártásban – jelentősen megdobták volna az autó árát. Jobb ez így, hogy a beltér, amit csak lehetett megörökölt a nagyobb testvértől. Az autó legfontosabb egyedi jellemzője a két első ülés közötti könyöklő alól előre kihúzható tálca. Kétségtelenül látványos, és bizonyos szituációkban biztos, hogy hasznos is, de egyelőre nem látom, hogy én mikor és hogyan tudnám kihasználni. Az autó belterében egyébként rengeteg újrahasznosított anyagot használtak fel, ez a tálca is ilyen anyagból készült. Az első szélvédő alatti panelre egyetlen üveglap alá két 12,3 colos, és közéjük egy 5,3 colos képernyő került. Pont úgy, ahogy azt az EV9-ben is láthattuk. A sofőr előtti nagyobb kijelző természetesen nem érintésérzékeny, de a másik kettő az. Az 5,3 colos álló formátumú képernyőn kizárólag a klíma kezelőszervei érhetők el, viszont ahogy a fenti képen is látszik, a kormány az esetek többségében kitakarja szinte az egészet. A jobban felszerelt modellekben ezt a panelt egy szintén 12,3 colos HUD (Head-up-Display) is kiegészíti. Az infotainment rendszer nagyon reszponzív és praktikus, és természetesen OTA (Over-the-Air) frissíthető. A kezelőfelületen vegyesen találunk fizikai gombokat, le-fel billenthető karocskákat, érintésérzékeny felületeket és persze a már említett érintésérzékeny kijelzőket. A rendszerre hamarosan extra applikációk, hátterek és játékok is letölthetők lesznek. A bemutatón olyan nagy szolgáltatók ikonjai voltak láthatók, mint a Netflix, a Spotify, a Soundcloud, YouTube, Disney+, az Amazon Music, az AppleTV vagy a CNN, de a Teams ikonja arra utal, hogy akár videóhívásokba is becsatlakozhatnak majd az EV3 felhasználók. A töltőknél az időt nem csak tartalomfogyasztással, de akár mini játékokkal is el lehet majd ütni. Az ajtók belső oldala szintén sokat egyszerűsödött a koncepcióhoz képest, és sajnos az EV9 elegáns kilincse nem jutott el az EV3-ba. Nagyon jól néz viszont ki a függőleges fém betét, illetve az azon belül kialakított ülés fűtés/hűtés gombokat, a kormányfűtés és az ülésmemóriák gombjait összefogó panel. Már az e-Niro is kitűnt a hasonló kategóriás autók sorából azzal, hogy az ülésfűtés mellett ülésszellőztetést is kínált a legmagasabb felszereltségi szinten. Ezt a jó szokását a Kia az EV3 esetén is megtartotta, mint ahogy a két hátsó ülés több fokozatban állítható fűtését is. A hátsó üléssor az autó külső méreteihez képest kimondottan tágas. Még a 190 cm magas kollégák is könnyedén be tudtak maguk mögé ülni. Az első ülések háttámlájának felső, szövet borítása nagyon tetszetős, és jó ötlet, hogy a hátul ülők eszközeinek töltésére kialakított USB csatlakozók is az első ülések háttámlájára kerültek. Digital Key 2.0 A Digital Key 2.0 szolgáltatás segítségével az Apple iPhone és bizonyos Android rendszerű Samsung és Google telefon tulajdonosai a telefonjukat kulcsként használva tudják nyitni, zárni és indítani az EV3-at. Ezt ugyan nem demózták, de a prezentáció szerint a zsebben lévő telefonnal is működni fog (nem kell elővenni és az NFC érzékelőhöz tartani), és a digitális kulcs időbeni és funkció szerinti korlátozásokkal akár 7 emberrel is megosztható. Az NFC-vel is kombinált megoldás óriási előnye, hogy a lemerült telefon még órákig használható az autó nyitására, zárására és indítására, ha a készüléket a jármű sofőr oldali kilincséhez érintjük. V2L, V2H és V2G A Kia EV3 a nagyobb testvéréhez hasonlóan alkalmas kétirányú töltésre, vagyis az akkumulátort a töltőnyíláson keresztül nemcsak tölteni, de meríteni is lehet. Ha az eszközeink ellátásához kempingezéskor áramra van szükség, akkor a vehicle-to-load (V2L) szolgáltatás lesz a segítségünkre, amit minden autó tudni fog. A háztartás áramellátásához a vehicle-to-home (V2H), míg a hálózatba való visszatöltéshez a vehicle-to-grid (V2G) rendszer lesz aktiválható azokban az országokban, ahol erre kialakítják a megfelelő kereteket. Ez utóbbi kettő megoldáshoz természetesen olyan töltő is kell majd, ami ezt képes kezelni. Plug & Charge Szerintem a kelleténél kicsit kisebb hangsúlyt kapott, hogy az EV3 is kompatibilis a rendkívül kényelmes töltést lehetővé tevő Plug&Charge szabvánnyal. Ha a szabványt támogató töltési szolgáltatónkat beállítjuk az autóban, akkor onnantól kezdve a rendszerrel kompatibilis töltőkkel az autó teljesen önállóan le tudja egyeztetni a töltés indítását, leállítását és az ellenérték kifizetését. Nem kell applikációval, RFID kártyával vagy Paypass megoldással vacakolni, elég csak bedugni a töltőkábelt az autóba, hogy elinduljon a töltés. Persze mint minden ilyen technológia bevezetésekor, egyelőre még kevés a szabványt támogató szolgáltató és töltő is (Magyarországon a Kia Charge és az Ionity ilyen), de egy ilyen autó hosszú időre készül, remélhetőleg néhány év múlva már sokkal szélesebb körű lesz a támogatottsága. Vezetéstámogató rendszerek (ADAS) A Kia EV3 természetesen elérhető lesz a vezetéstámogató rendszerek legújabb fejlesztéseivel is. Az alapnak számító sávtartás és adaptív tempomat mellett segít majd a sávváltásban, időben felismeri az elénk bevágó autót, és lekezeli a szituációt, a sávon belül kitér, ha a mellettünk lévő túl közel jönne hozzánk, és csak az érintés alapján felismeri, hogy a sofőr keze a kormányon van-e. De ami talán a legkényelmesebb új funkció lesz, hogy kanyarok előtt a rendszer képes lesz a sebesség automatikus csökkentésére, ha a kanyar íve ezt kívánja. Hogy ez térképadatok vagy a kamera által látottak alapján történik, az egyelőre nem derült ki, Mi lesz veled Kia Niro EV? Bár kézenfekvő lenne, hogy az EV3 a korosodó, és nem dedikált elektromos platformra épített Niro EV-t váltsa a modellpalettán, de a Kia nem ezt tervezi. A két, lényegében azonos méretű autót párhuzamosan tervezi kínálni, mert úgy látják, hogy a két autó két eltérő célközönségnek szól. Az elsősorban az európai piacra tervezett, de globális autónak szánt Kia EV3 gyártása hamarosan indul Koreában, és az első példányok már 2024 negyedik negyedévében a megrendelőkhöz kerülnek. Az EV3 egyelőre csak elsőkerék-meghajtással készül, de 2026-tól várható a kétmotoros, összkerékhajtású változat megjelenése is. Az árakról sajnos még nem kaptunk információt, de reméljük, hogy a dedikált platform versenyképes árazást tesz majd lehetővé. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!