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 A kettes szintű önvezetés, sávelhagyás-gátlás és sávkövetés az autópályán, egy dugóban szinte teljesen önállóan araszoló autó – csak néhány a Hyundai Inster fejlett vezetéstámogató és biztonsági rendszerei közül. Gyakran hangoztatjuk, hogy a prémium kategóriában, majd a felső kategóriás modellekben megjelenő fejlesztésekből mindenki profitál, mivel azok előbb-utóbb elérik a kisautókat is. Ennyire direktben azonban ritkán lehetünk a jelenség szemtanúi, mint a Hyundai Inster esetében. A Hyundai friss sajtóközleményében részletesen elmagyarázza azoknak a rendszereknek a működését, amelyekkel a „nagyautók” tulajdonosai már évek óta együtt élnek, egy kisautó vásárlójának azonban talán még újdonságot jelentenek majd. A Hyundai fejlett vezetőtámogató rendszerének (ADAS) neve Smart Sense. A rendszerek aktívan figyelik a jármű környezetét, hogy megakadályozzák az ütközéseket, figyelmeztessék a vezetőt a holttérben tartózkodó járművekre, és megóvják az utasokat az úton rájuk leselkedő veszélyektől. Mindezt felhasználóbarát, egyértelműen kezelhető módon. Autópálya asszisztens 1.5 Az Autópálya asszisztens (HDA) 1.5 segít tartani a beállított sebességet, illetve az előttünk haladó jármű mögötti követési távolságot, továbbá a sáv középvonalában tartja az Instert az ívekben is. A HDA 1.5 rendszer előnyei elsősorban hosszú autópálya-szakaszok alkalmával mutatkoznak meg, különösen, ha sűrű forgalomban, vagy monoton körülmények között kell vezetnünk. A rendszer nemcsak a biztonságot fokozza, de a vezető is pihentebben érkezhet meg úti céljához. A rendszert olyan további funkciók egészítik ki, mint az adaptív sebességtartó automatika, a sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, a sávkövető rendszer, vagy a vezető éberség felügyeleti riasztás. A HDA 1.5-höz tartozó rendszerek – a sávkövető rendszer kivételével – mind alapértelmezésben aktiválódnak, amint a felhasználó megnyomja az adaptív sebességtartó automatika gombját. Az egyes funkciókat ezt követően kívánságra kikapcsolhatja a vezető. A HDA 1.5 működéséhez a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét, a rendszer a kormányra kifejtett forgatónyomatékot felügyelve ellenőrzi a vezető figyelmét. Amennyiben azt érzékeli, hogy a vezető elengedte a kormányt, felszólítja, hogy vegye vissza az irányítást, de amennyiben huzamosan nem reagál, a rendszer lekapcsol. Adaptív sebességtartó automata Stop&Go funkcióval Az adaptív sebességtartó automatika (SCC) a fékek intelligens működtetésével, valamint a sebesség elülső radaron alapuló szabályozásával biztonságos követési távolságot tart. A „Stop&Go” funkcióval kiegészített sebességtartó automatika szükség esetén fékezve lassít, majd amint szabad az út, visszagyorsít az eredetileg beállított sebességre. Ez a funkció kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi a vezetést dugóban, meg-megtorpanó forgalomban, mivel a vezetőnek nem kell újra és újra fékeznie, majd gyorsítania. Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásához elég megnyomni a kormányon az SCC gombot, a kar segítségével beállítani a kívánt sebességet, majd a távolság-szabályozó gombot használva meghatározni a követési távolságot. A rendszer kikapcsol, amint a vezető megérinti a fékpedált, vagy megnyomja a Cancel gombot a kormánykeréken. Intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer Az adaptív sebességtartó automatikával összekapcsolt intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer (ISLA) tájékoztatja a vezetőt az aktuális sebességkorlátozásról, és automatikusan ahhoz igazítja a sebességtartó automatika beállításait. A rendszer a navigációs adatok mellett az elülső kamera által észlelt jelzőtábla-információkon alapul. A közelmúltban továbbfejlesztett ISLA rendszer nagyobb szabadságot ad a vezetőnek a rendszer vezérlésében, a figyelmeztető hangjelzés erőssége egy gombbal szabályozható. Az Inster beindításakor az ISLA automatikusan aktiválódik. A sebesség túllépésére figyelmeztető riasztás a némító gomb nyomva tartásával kikapcsolható. Sávelhagyást gátló rendszer/Sávkövető rendszer A sávelhagyást gátló rendszer (LKA) a sáv szélét jelző felfestéseket figyelve a forgalmi sávban tartja az autót, és vizuális, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kisodródik a sávból. A rendszer az elektromos szervokormány (MDPS) segítségével gyengéd ellenkormányzást fejt ki, elősegítve a visszatérést a helyes nyomvonalra. A sávkövető rendszer (LFA) ennél is többet segít: folyamatos aktív kormányzással a sáv középvonalában tartja az autót, még kanyarban is. Az INSTER beindításakor az LKA automatikusan aktiválódik. Az LFA rendszer a kormánykeréken elhelyezett gomb megnyomásával kapcsolható be minden alkalommal, amikor a járművet beindítják. A rendszer aktiválását követően a vezetőnek a kormánykeréken kell tartania a kezét. Vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer A vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer (DAW) a sajátunk mellett a közlekedés többi résztevőjének a biztonságáról is gondoskodik. A DAW menet közben elemzi a vezető éberségét, és amennyiben úgy érzi, hogy a vezető fáradt vagy nem figyel, a rendszer figyelmezteti a vezetőt, és pihenőt javasol. A DAW automatikusan aktiválódik, de az ADAS beállításokból kikapcsolható. Ráfutásos balesetet megelőző rendszer 1.5 A ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCA) 1.5 automatikusan fékez, ha váratlan akadályok okoznának balesetet. A rendszer radar és az előre tekintő kamera segítségével figyeli a jármű előtti útszakaszt, és figyelmezteti a vezetőt a lassító vagy álló járművekre, kerékpárosokra vagy gyalogosokra, beleértve a kereszteződésben átkelőket. Amennyiben a vezető nem reagál időben, és fennáll a szemből közeledő járművel való ütközés veszélye, az FCA 1.5 automatikusan vészfékezést hajt végre. Az FCA 1.5 alapértelmezésben aktív, de az ADAS beállításokban kikapcsolható. Automatikus távolságifény-vezérlés Az Inster távolsági fényszóró asszisztens (HBA) funkciót is kínál a jobb látási viszonyok érdekében. Az aktivált rendszer észleli a szemből érkező járműveket, és automatikusan tompított világításra vált. Amikor már nem érzékelhető másik jármű, a távolsági fényszóró automatikusan visszakapcsol. Ha este a szürkületérzékelő automatikusan bekapcsolta a világítást, a vezető az irányjelző kar előre nyomásával aktiválhatja a HBA funkciót. Elöl haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzés Az előttünk haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzése (LVDA) leginkább a meg-megtorpanó forgalomban praktikus, például dugóban vagy közlekedési lámpánál. A rendszer előre tekintő érzékelők és kamerák segítségével észleli, ha az előttünk álló jármű elindul. A vezető reakcióidejét minimalizáló funkció révén az Inster lendületesebbé és egyenletesebbé teszi a forgalom ritmusát. Az LVDA bekapcsolást követően aktív marad, az ADAS beállításokban kikapcsolható. Hátsó ülés foglaltság riasztás A hátul utazók biztonságát szolgálja az Inster hátsó ülés foglaltság riasztás (ROA) funkciója. Amikor a járművezető az autó kikapcsolását követően kiszáll az Insterből, a rendszer hangjelzéssel és a műszeregységen megjelenő üzenettel emlékezteti, hogy ellenőrizze, nem maradt-e valaki vagy valami a hátsó ülésen. Az ROA működését az Inster hátsó oldalajtóinak működtetése vezérli. Amennyiben az utazást megelőzően vagy annak során kinyitották és becsukták bármelyik hátsó oldalajtót, a rendszer feltételezi, hogy valaki beszállt oda, vagy betettek oda valamit. A rendszer különösen a feledékeny vezetők számára hasznos, hiszen az Inster figyelmezteti, hogy se hordozható számítógép, se szundikáló kölyökkutya ne maradjon az autóban. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!