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
auto
2024. 10. 02. szerda

Nagyautós vezetéstámogató és biztonsági rendszereket kap a Hyundai kisautója

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

A kettes szintű önvezetés, sávelhagyás-gátlás és sávkövetés az autópályán, egy dugóban szinte teljesen önállóan araszoló autó – csak néhány a Hyundai Inster fejlett vezetéstámogató és biztonsági rendszerei közül.

Gyakran hangoztatjuk, hogy a prémium kategóriában, majd a felső kategóriás modellekben megjelenő fejlesztésekből mindenki profitál, mivel azok előbb-utóbb elérik a kisautókat is. Ennyire direktben azonban ritkán lehetünk a jelenség szemtanúi, mint a Hyundai Inster esetében.

A Hyundai friss sajtóközleményében részletesen elmagyarázza azoknak a rendszereknek a működését, amelyekkel a „nagyautók” tulajdonosai már évek óta együtt élnek, egy kisautó vásárlójának azonban talán még újdonságot jelentenek majd.

A Hyundai fejlett vezetőtámogató rendszerének (ADAS) neve Smart Sense. A rendszerek aktívan figyelik a jármű környezetét, hogy megakadályozzák az ütközéseket, figyelmeztessék a vezetőt a holttérben tartózkodó járművekre, és megóvják az utasokat az úton rájuk leselkedő veszélyektől. Mindezt felhasználóbarát, egyértelműen kezelhető módon.

Autópálya asszisztens 1.5

Az Autópálya asszisztens (HDA) 1.5 segít tartani a beállított sebességet, illetve az előttünk haladó jármű mögötti követési távolságot, továbbá a sáv középvonalában tartja az Instert az ívekben is.

A HDA 1.5 rendszer előnyei elsősorban hosszú autópálya-szakaszok alkalmával mutatkoznak meg, különösen, ha sűrű forgalomban, vagy monoton körülmények között kell vezetnünk. A rendszer nemcsak a biztonságot fokozza, de a vezető is pihentebben érkezhet meg úti céljához.

A rendszert olyan további funkciók egészítik ki, mint az adaptív sebességtartó automatika, a sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, a sávkövető rendszer, vagy a vezető éberség felügyeleti riasztás.

A HDA 1.5-höz tartozó rendszerek – a sávkövető rendszer kivételével – mind alapértelmezésben aktiválódnak, amint a felhasználó megnyomja az adaptív sebességtartó automatika gombját. Az egyes funkciókat ezt követően kívánságra kikapcsolhatja a vezető.

A HDA 1.5 működéséhez a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét, a rendszer a kormányra kifejtett forgatónyomatékot felügyelve ellenőrzi a vezető figyelmét. Amennyiben azt érzékeli, hogy a vezető elengedte a kormányt, felszólítja, hogy vegye vissza az irányítást, de amennyiben huzamosan nem reagál, a rendszer lekapcsol.

Adaptív sebességtartó automata Stop&Go funkcióval

Az adaptív sebességtartó automatika (SCC) a fékek intelligens működtetésével, valamint a sebesség elülső radaron alapuló szabályozásával biztonságos követési távolságot tart.

A „Stop&Go” funkcióval kiegészített sebességtartó automatika szükség esetén fékezve lassít, majd amint szabad az út, visszagyorsít az eredetileg beállított sebességre. Ez a funkció kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi a vezetést dugóban, meg-megtorpanó forgalomban, mivel a vezetőnek nem kell újra és újra fékeznie, majd gyorsítania.

Az adaptív sebességtartó automatika aktiválásához elég megnyomni a kormányon az SCC gombot, a kar segítségével beállítani a kívánt sebességet, majd a távolság-szabályozó gombot használva meghatározni a követési távolságot. A rendszer kikapcsol, amint a vezető megérinti a fékpedált, vagy megnyomja a Cancel gombot a kormánykeréken.

Intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer

Az adaptív sebességtartó automatikával összekapcsolt intelligens sebességkorlátozó
táblafelismerő rendszer (ISLA) tájékoztatja a vezetőt az aktuális sebességkorlátozásról, és automatikusan ahhoz igazítja a sebességtartó automatika beállításait. A rendszer a navigációs adatok mellett az elülső kamera által észlelt jelzőtábla-információkon alapul.

A közelmúltban továbbfejlesztett ISLA rendszer nagyobb szabadságot ad a vezetőnek a rendszer vezérlésében, a figyelmeztető hangjelzés erőssége egy gombbal szabályozható.

Az Inster beindításakor az ISLA automatikusan aktiválódik. A sebesség túllépésére figyelmeztető riasztás a némító gomb nyomva tartásával kikapcsolható.

Sávelhagyást gátló rendszer/Sávkövető rendszer

A sávelhagyást gátló rendszer (LKA) a sáv szélét jelző felfestéseket figyelve a forgalmi sávban tartja az autót, és vizuális, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kisodródik a sávból. A rendszer az elektromos szervokormány (MDPS) segítségével gyengéd ellenkormányzást fejt ki, elősegítve a visszatérést a helyes nyomvonalra.

A sávkövető rendszer (LFA) ennél is többet segít: folyamatos aktív kormányzással a sáv középvonalában tartja az autót, még kanyarban is.

Az INSTER beindításakor az LKA automatikusan aktiválódik. Az LFA rendszer a kormánykeréken elhelyezett gomb megnyomásával kapcsolható be minden alkalommal, amikor a járművet beindítják. A rendszer aktiválását követően a vezetőnek a kormánykeréken kell tartania a kezét.

Vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer

A vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer (DAW) a sajátunk mellett a közlekedés többi résztevőjének a biztonságáról is gondoskodik. A DAW menet közben elemzi a vezető éberségét, és amennyiben úgy érzi, hogy a vezető fáradt vagy nem figyel, a rendszer figyelmezteti a vezetőt, és pihenőt javasol.

A DAW automatikusan aktiválódik, de az ADAS beállításokból kikapcsolható.

Ráfutásos balesetet megelőző rendszer 1.5

A ráfutásos balesetet megelőző rendszer (FCA) 1.5 automatikusan fékez, ha váratlan akadályok okoznának balesetet. A rendszer radar és az előre tekintő kamera segítségével figyeli a jármű előtti útszakaszt, és figyelmezteti a vezetőt a lassító vagy álló járművekre, kerékpárosokra vagy gyalogosokra, beleértve a kereszteződésben átkelőket.

Amennyiben a vezető nem reagál időben, és fennáll a szemből közeledő járművel való ütközés veszélye, az FCA 1.5 automatikusan vészfékezést hajt végre. Az FCA 1.5 alapértelmezésben aktív, de az ADAS beállításokban kikapcsolható.

Automatikus távolságifény-vezérlés

Az Inster távolsági fényszóró asszisztens (HBA) funkciót is kínál a jobb látási viszonyok érdekében. Az aktivált rendszer észleli a szemből érkező járműveket, és automatikusan tompított világításra vált. Amikor már nem érzékelhető másik jármű, a távolsági fényszóró automatikusan visszakapcsol.

Ha este a szürkületérzékelő automatikusan bekapcsolta a világítást, a vezető az irányjelző kar előre nyomásával aktiválhatja a HBA funkciót.

Elöl haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzés

Az előttünk haladó jármű elindulására figyelmeztető jelzése (LVDA) leginkább a meg-megtorpanó forgalomban praktikus, például dugóban vagy közlekedési lámpánál. A rendszer előre tekintő érzékelők és kamerák segítségével észleli, ha az előttünk álló jármű elindul.

A vezető reakcióidejét minimalizáló funkció révén az Inster lendületesebbé és egyenletesebbé teszi a forgalom ritmusát. Az LVDA bekapcsolást követően aktív marad, az ADAS beállításokban kikapcsolható.

Hátsó ülés foglaltság riasztás

A hátul utazók biztonságát szolgálja az Inster hátsó ülés foglaltság riasztás (ROA) funkciója. Amikor a járművezető az autó kikapcsolását követően kiszáll az Insterből, a rendszer hangjelzéssel és a műszeregységen megjelenő üzenettel emlékezteti, hogy ellenőrizze, nem maradt-e valaki vagy valami a hátsó ülésen.

Az ROA működését az Inster hátsó oldalajtóinak működtetése vezérli. Amennyiben az utazást megelőzően vagy annak során kinyitották és becsukták bármelyik hátsó oldalajtót, a rendszer feltételezi, hogy valaki beszállt oda, vagy betettek oda valamit.

A rendszer különösen a feledékeny vezetők számára hasznos, hiszen az Inster figyelmezteti, hogy se hordozható számítógép, se szundikáló kölyökkutya ne maradjon az autóban.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.