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
auto

Importált cellákkal már folyik a modulgyártás a CATL-nél Debrecenben

elektromosautó-akkumulátor
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

Ma délelőtt Debrecenben tartott sajtótájékoztatót a CATL, amin beszámoltak a magyarországi tevékenységük aktuális állásáról, illetve a helyi közösséggel való együttműködésükről.

A cég második európai üzemének helyet adó gyárépület már áll, a belső gépészeti szerelési munkálatok zajlanak. Az építkezés eddig a tervek szerint halad. Az üzem próbagyártással indul valamikor 2025-ben, amihez a jelenleg négyszáz fős létszámot közel ezer főre fogják bővíteni. A próbagyártáshoz kapcsolódó módosítások, finomhangolások miatt jövőre még nem lesz folyamatos a termelés, lesznek leállások, emiatt a gyár kapacitásának csak a töredékét fogják kihasználni. Az éles termelés 2026-ban már kétezer fővel indul, és ebben az évben várhatóan a maximális kihasználtságot is elérik majd. Ekkor a gyár várhatóan 2600 munkavállalót fog foglalkoztatni.

Ebben a bérelt csarnokban már szeptember óta folyik a modulok összeszerelése. (fotó: CATL)

Szilágyi Balázs a cég kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője a termelés felfutásával kapcsolatban hozzátette, hogy a gyártás pontos ütemezése a megrendelők igényeitől is függ. A megrendelők kiszolgálása érdekében a modulgyártás Kínából importált cellákkal egy 60 ezer m2-es bérelt csarnokban szeptemberben már megindult. A második modulösszeszerelő sor 2025 elején indulhat el. Ez bevett gyakorlat új gyárak építésekor a CATL-nél, amely a debrecenivel együtt világszerte 13 üzemmel rendelkezik.

A CATL célja, hogy 2025-re teljesen karbonsemlegessé tegye az alaptevékenységét, amit a 13-ból 9 gyár esetén már most is teljesít. Ez természetesen egyelőre nem közvetlenül megtermelt zöld energiával, hanem megfelelő igazolások megvásárlásával történik. A vállalat szeretné, ha a debreceni üzem is rövid időn belül elérné ezt a szintet. Az energiahatékony gyártástechnológia telepítése mellett részt vesznek zöldítési projektekben is, amelyek a gyárnak helyet biztosító város zöldterületeinek a bővítését segítik.

Már áll a CATL gyárépülete Debrecenben, a belső gépészeti szerelések zajlanak. (fotó: CATL)

A cég közleménye szerint a debreceni gyárban a legmodernebb, ipar 4.0 technológiát alkalmazzák, az üzem méretét és energiaigényét pedig sikerült a gyártási kapacitás csökkentése nélkül optimalizálni. A gyártás zárt rendszerben történik majd és a vállalat nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelmi monitoring rendszer kiépítésére és működtetésére. A vízfogyasztás csökkentése érdekében a CATL – a vállalat 2024 márciusi bejelentésének megfelelően – úgynevezett adiabatikus hűtőtornyokat működtet és szürkevizet használ majd a gyárban, mintegy 50 százalékkal redukálva ezzel a létesítmény vízigényét. Ezzel kapcsolatban újságírói kérdésre elmondták, hogy a város napi 40 ezer m3-es szürke víz kibocsátása bőséges forrást biztosít a gyár számára, és a szükséges csővezeték lefektetése is elkezdődött már.

Jelentősen csökken a CATL debreceni akkugyárának kibocsátása

A CATL még nyáron jelentette be, hogy a technológia módosításával jelentősen csökkentik, és messze a határértékek alatt tudják majd tartani a gyár NMP kibocsátását.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás