A Tesla kamionjának késését joggal hányják a cég vezetésének szemére Musk kritikusai és ezt csak részben ellensúlyozta, hogy 2022 végén a cég elkezdte kiszállítani az első példányokat. A tömeggyártás még várat magára, de most eléggé úgy néz ki, hogy a legújabb határidőt tartani tudják. Nevada II A Tesla 2017 novemberében jelentette be, hogy elektromos kamiont fog gyártani, amikor bemutattak két prototípust a nagyközönségnek. Akkor 2019 végére ígérték a gyártás megkezdését, de ebből 2022 vége lett. Tömegtermelésnek persze még ezt sem neveznénk. Hivatalos adatok nincsenek, de talán ha 100 Semi futhat eddig az utakon a Tesla saját flottájában és a Pepsihez hasonló nagyobb ügyfeleknél, mint a Walmartnál, a Costcónál, vagy a DHL-nél. Persze ezek a bevetések nagyon hasznosak a további fejlesztésekhez, hiszen az ügyfelek és a sofőrök visszajelzései alapján, no meg a típushibákat kivizsgálva lehet finomítani a dizájnt. 100 Semi azonban kevés az üdvösséghez. A vállalat jelenleg kis darabszámban, egy ideiglenes gyártósoron készíti a kamionokat, de 2023 januárjában bejelentették, hogy a Giga Nevada akkugyáruk félkész épületének folytatásaként évi 50 ezer kamion gyártására alkalmas egységet építenek. Ide évi 100 GWh akkugyártó kapacitást is terveztek az új 4680-as cellának. Giga Nevada – ilyen lett volna a gyár, ha az épület befejezéseként beköltözik a Semi gyártása. Tavaly aztán kiderült, hogy a vállalat végül elvetette ezt az ötletet és a nevadai gyárral szomszédos telkére épít inkább egy különálló épületet. A Semi gyárának új látványterve. Mint most már szinte természetes, ennek a gyárnak az építését is dokumentálja egy drónvideós, Zane Hinrichs, aki a közelmúltban kiadott egy összefoglaló videót annak tiszteletére, hogy a gyár épülete szinte teljesen elkészült. New! Tesla Giga Semi from W.O.W. to Now Timeline This is a compilation of the Tesla Semi Advocate’s drone flights covering the period of December 2023 to January 2025. This show how quickly and efficiently Tesla builds the machine that builds the machine that builds the… pic.twitter.com/vUed4nzjQ9 — Zanegler (@HinrichsZane) January 14, 2025 A videó alapján a területet 2023 decemberében még a Giga Nevada kamionparkolójának használták. 2024 februárjában kezdődtek a földmunkák, nyáron pedig megkezdték az épület szerkezetét tartó oszlopok alapozását. Augusztusban jelentek meg az első acél oszlopok, szeptemberben pedig ott, ahol már ezek közül egy szakaszon mind a helyére került elkezdték a tető építését is. Tavaly októberben aztán elkezdték a falak előregyártott paneljeinek behelyezést az acélvázba, év végére pedig szinte teljesen elkészült az épület. Forrás: @HinrichsZane, X.com. Azért csak szinte, mert az épület főbejárata mellett egy külön területen még folyik a présüzem alapozása. Ebbe nagy és nehéz présöntő gépek kerülnek, ezért komoly vasbeton alapok készülnek. A présüzemet a látványtervek alapján természetesen össze fogják kapcsolni a téglalap alakú épület többi részével, ezért ezen a ponton a főépület oldalfala csak ideiglenes lila elemekkel került lezárásra. Forrás: @HinrichsZane, X.com. A sorozatgyártást a Tesla 2026-ra ígéri, de csodálkoznánk, ha az előszéria nem indulna meg még az idei évben. Természetesen még hátra van az épület belső kialakítása, a közművek vezetékeinek, kábeleinek beszerelése, az épületgépészet és a gyártósorok telepítése és beüzemelése, ami nem triviális feladat, de a cég korábbi gyáraiból kiindulva egy éven belül teljesíthető. Nyitott kérdés az akkugyártó rész sorsa. A 2023 elején bemutatott tervek alapján az a forgatókönyv tűnt valószínűnek, hogy a Semi nagyszériás változata a 4680-as akkucellákra vált a jelenleg használt 2170-eseke helyett. Legalábbis a nagyakkus változatban – a kisakkus LFP lesz, ami akár prizmatikus cella is lehet. Tesla Semi keresztmetszet: három sorban helyezkednek el az akkupakkok. Forrás: @greentheonly A Tesla 2024 végére tervezte az eddig problémás szárazelektródás katód sorozatgyártását, amely a már eddig is így készített anódot kiegészítve jelentősen csökkenteni tudja majd a költségeket és a gyártás környezeti lábnyomát. Valószínűleg ennek a projektnek az előrehaladta is befolyásolja, hogy mi kerül végül a Semibe, de erről többet talán majd csak a jövő héten esedékes pénzügyi jelentés utáni telekonferencián tudunk meg. A Pepsi sofőrjei nem akarnak visszaülni a dízel kamionba Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!