PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Szinte teljesen elkészült a Tesla kamiongyárának épülete

elektromos teherautó

A Tesla kamionjának késését joggal hányják a cég vezetésének szemére Musk kritikusai és ezt csak részben ellensúlyozta, hogy 2022 végén a cég elkezdte kiszállítani az első példányokat.

A tömeggyártás még várat magára, de most eléggé úgy néz ki, hogy a legújabb határidőt tartani tudják.

Nevada II

A Tesla 2017 novemberében jelentette be, hogy elektromos kamiont fog gyártani, amikor bemutattak két prototípust a nagyközönségnek. Akkor 2019 végére ígérték a gyártás megkezdését, de ebből 2022 vége lett.

Tömegtermelésnek persze még ezt sem neveznénk. Hivatalos adatok nincsenek, de talán ha 100 Semi futhat eddig az utakon a Tesla saját flottájában és a Pepsihez hasonló nagyobb ügyfeleknél, mint a Walmartnál, a Costcónál, vagy a DHL-nél. Persze ezek a bevetések nagyon hasznosak a további fejlesztésekhez, hiszen az ügyfelek és a sofőrök visszajelzései alapján, no meg a típushibákat kivizsgálva lehet finomítani a dizájnt.

100 Semi azonban kevés az üdvösséghez.

A vállalat jelenleg kis darabszámban, egy ideiglenes gyártósoron készíti a kamionokat, de 2023 januárjában bejelentették, hogy a Giga Nevada akkugyáruk félkész épületének folytatásaként évi 50 ezer kamion gyártására alkalmas egységet építenek. Ide évi 100 GWh akkugyártó kapacitást is terveztek az új 4680-as cellának.

Giga Nevada – ilyen lett volna a gyár, ha az épület befejezéseként beköltözik a Semi gyártása.

Tavaly aztán kiderült, hogy a vállalat végül elvetette ezt az ötletet és a nevadai gyárral szomszédos telkére épít inkább egy különálló épületet.

A Semi gyárának új látványterve.

Mint most már szinte természetes, ennek a gyárnak az építését is dokumentálja egy drónvideós, Zane Hinrichs, aki a közelmúltban kiadott egy összefoglaló videót annak tiszteletére, hogy a gyár épülete szinte teljesen elkészült.

A videó alapján a területet 2023 decemberében még a Giga Nevada kamionparkolójának használták. 2024 februárjában kezdődtek a földmunkák, nyáron pedig megkezdték az épület szerkezetét tartó oszlopok alapozását. Augusztusban jelentek meg az első acél oszlopok, szeptemberben pedig ott, ahol már ezek közül egy szakaszon mind a helyére került elkezdték a tető építését is.

Tavaly októberben aztán elkezdték a falak előregyártott paneljeinek behelyezést az acélvázba, év végére pedig szinte teljesen elkészült az épület.

Forrás: @HinrichsZane, X.com.

Azért csak szinte, mert az épület főbejárata mellett egy külön területen még folyik a présüzem alapozása. Ebbe nagy és nehéz présöntő gépek kerülnek, ezért komoly vasbeton alapok készülnek. A présüzemet a látványtervek alapján természetesen össze fogják kapcsolni a téglalap alakú épület többi részével, ezért ezen a ponton a főépület oldalfala csak ideiglenes lila elemekkel került lezárásra.

Forrás: @HinrichsZane, X.com.

A sorozatgyártást a Tesla 2026-ra ígéri, de csodálkoznánk, ha az előszéria nem indulna meg még az idei évben. Természetesen még hátra van az épület belső kialakítása, a közművek vezetékeinek, kábeleinek beszerelése, az épületgépészet és a gyártósorok telepítése és beüzemelése, ami nem triviális feladat, de a cég korábbi gyáraiból kiindulva egy éven belül teljesíthető.

Nyitott kérdés az akkugyártó rész sorsa. A 2023 elején bemutatott tervek alapján az a forgatókönyv tűnt valószínűnek, hogy a Semi nagyszériás változata a 4680-as akkucellákra vált a jelenleg használt 2170-eseke helyett. Legalábbis a nagyakkus változatban – a kisakkus LFP lesz, ami akár prizmatikus cella is lehet.

Tesla Semi keresztmetszet: három sorban helyezkednek el az akkupakkok. Forrás: @greentheonly

A Tesla 2024 végére tervezte az eddig problémás szárazelektródás katód sorozatgyártását, amely a már eddig is így készített anódot kiegészítve jelentősen csökkenteni tudja majd a költségeket és a gyártás környezeti lábnyomát.

Valószínűleg ennek a projektnek az előrehaladta is befolyásolja, hogy mi kerül végül a Semibe, de erről többet talán majd csak a jövő héten esedékes pénzügyi jelentés utáni telekonferencián tudunk meg.

A Pepsi sofőrjei nem akarnak visszaülni a dízel kamionba

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.