Az amerikai tőzsde tegnap délutáni zárását követően a Tesla közzétette negyedik negyedéves, illetve éves beszámolóját. Nagyon nem sokkoltak senkit az eredmények. Termékek és számok Az autógyártó már január 2-án bejelentette év végi eladási számait, de a rend kedvéért megismételjük a grafikonokat, hátha valaki lemaradt róluk. Az 1,79 millió eladott villanyautó 1 százalékos csökkenést jelent 2023-hoz képest, de egy paraszthajszállal még tavaly is megelőzték a BYD-t, és a Tesla ismét a világ legnagyobb tisztán elektromos gyártója lett.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 A Model Y az előzetes várakozások szerint ismét a világ legnagyobb darabszámban eladott személyautója volt tavaly - a végleges számokra még várunk, de a Tesla így számolt. A cég kiemeli a kínai piacon elfoglalt első helyet és pár európai ország toplistájának aranyérmét is. A vállalat közleménye a 2025-ös évre nézve a Model Y frissítéséről beszél, amely most már globálisan is, mindenütt gyártásba került, és továbbra is szerepel benne az a mondat, miszerint 2025 első félévében új, illetve még megfizethetőbb autók kerülnek gyártásba. Az igazi szenzáció az energiatárolós biznisz felfutása volt. A 31 GWh kapacitás értékesítése kapcsán a Tesla megjegyzi, hogy tavaly még a gyártási kapacitás volt a szűk keresztmetszet, de már megkezdte a termelést az új sanghaji Megafactory, így idén további növekedést várnak. A szervizek és boltok száma 13 százalékkal nőtt, a mobil-szervizautók száma viszont most pár darabbal csökkent. Bár májusban attól volt hangos a sajtó, hogy a Tesla kirúgta a teljes Supercharger csapatát, 2024-ben ennek ellenére ötödével, 65 ezer fölé nőtt a töltőoszlopok száma és már közel hétezer helyszínen vannak Tesla villámtöltők. Pénzügyek A negyedik negyedévet rekord, 25,7 milliárd dolláros árbevétellel zárta a cég, ám az adózott nyereség 2,3 milliárdra csökkent. Az eredmény rosszabbnak néz ki, mint ami, ugyanis egy évvel ezelőtt egy 5,9 milliárdos adóügyi technikai tétel tolta 7,9 milliárdig a negyedéves nyereséget. Ha ezt levonjuk, akkor már más megvilágításba kerül 2024 vége. Pozitív hatása volt azonban egy 600 milliós tételnek, amelyet a Bitcoin befektetések könyvelésében történt jogszabályváltozás eredményezett. A vállalat készpénzállománya tavaly év végére 36,5 milliárd dollárra nőtt, ami 26 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az Energia Üzletág 10 milliárd feletti árbevételt és 2,6 milliárdos bruttó hasznot generált. Éves szinten továbbra is egy kicsivel 100 milliárd dollár alatt volt a bevétel, az adózott nyereség pedig hétmilliárdra csökkent. Ha a 2023-as közel 15 milliárdos nyereségből ismét levonjuk az 5,9 milliárdos adóügyi tételt, akkor is marad még kilencmilliárd, így 2024 ennél kétmilliárddal kisebb hasznot hozott szinte azonos darabszámok mellett. A vállalat a Q3-as eredményeket követő konferenciahíváson már figyelmeztetett, hogy az év végén nehéz lesz tartani a haszonkulcsok mértékét és ebben nem is tévedtek, szinte mindegyik mutató lefelé változott. Az autóiparban közkedvelt, adóktól, kamatterhektől, értékcsökkenéstől és leírásoktól megtisztított EBITDA mutató volt a kivétel, ami 19 százalék fölé javult. A tőzsde cikkünk írásakor enyhe emelkedéssel reagált a fenti eredményekre. Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!