auto

Az egész Tesla történet tele van rengeteg kérdéssel. Az ilyen kérdések közé tartozik az is, hogy miként (vagy meddig) fogja tudni a vállalat kiszolgálni ingyen villámtöltéssel az autók százezreit. A népszerűbb útvonalakon (vagy a nagyvárosokhoz túl közel tett töltőknél) csúcsidőben már most is előfordul, hogy minden töltő foglalt, de olyan is előfordul, hogy az érkező autósnak várakoznia kell a szabad töltőre. Mindezt úgy, hogy még 200 ezer Tesla sincs az utakon. Ha 1-2 éven belül leszállítják a már megrendelt 400 ezer Tesla Model 3-at, amiknek egy jó részét a költségek ellenére biztosan szeretnék majd Superchargereken tölteni, akkor tényleg fel kell majd kötni az alsóneműt.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger (Fotó: Tesla Motors)

Szerencsére a Tesla ezen a téren is fejleszt. Az eladások és a töltő kihasználtságok pontos követésével fejlesztik a Supercharger hálózatot is. De nem csak a töltőpontok száma nő, hanem az egy parkolóba letelepített töltőfejek száma is kezd szaporodni. Egy-egy töltőhelyen átlagosan 6 Tesla tud egyszerre tölteni, de létezik olyan töltő is, ahol 14 autó kaphat egyszerre áramot.

Készülő 20 állásos Supercharger a kaliforniai Fremontban (Fotó: InsideEVs.com)

Készülő 20 állásos Supercharger a kaliforniai Fremontban (Fotó: InsideEVs.com)

De a jövőben ez is nyilván kevés lesz, így a Tesla két építés alatt lévő Supercharger pontján is nem kevesebb, mint 20 töltőoszlop fog üzemelni. Az első ilyen építését még tavaly kezdték meg a cég egy frissen kibérelt ingaltana közelében Freemontban. Azt még nem árulták el, hogy mikor nyit majd az új töltő, de állítólag már majdnem kész.

Morten Østnor és mögötte a világ legnagyobb villanyautó töltőállomása (Fotó: eub.no)

Morten Østnor és mögötte a világ legnagyobb villanyautó töltőállomása (Fotó: eub.no)

De Európában is készül már egy ilyen 20 állásos Tesla Supercharger. A norvégiai Nebbensben alig két hónapja kezdődött el az építkezés, de már olyan szinten áll a projekt, hogy akár a freemonti Supercharger elkészülte előtt át is adhatják. A projektet vezető Morten Østnor úgy nyilatkozott, hogy a tervek augusztus harmadik-negyedik hetére időzített átadásról szólnak. A norvég töltőről megjelent kép alapján az is lehet, hogy az állomás elrendezésén is módosít a Tesla: az eddigi beállós parkolók helyett áthajtós verziót alakítanak ki, így könnyítve és gyorsítva meg az autók mozgását. Ebben a parkolóban egyébként a 20 Tesla töltő mellett 4 db 22 kW-os, és 4 db CHAdeMO / CSS kombó rendszerű töltőt is kialakítanak, így egyidejűleg összesen 28 elektromos autó töltése válik lehetővé.

A töltőpontok számának növelése mellett a Tesla növeli a teljesítményt is. A kezdeti 120 kW-os teljesítmény (amiből az első autók még csak 90 kW-nyit tudtak fogadni) után az utóbbi időben már 135 kW-os töltők épültek. A legújabb Superchargerek azonban már 145 kW-osak. Az autók akkumulátorának fejlődése és növekedése lehetővé tette, hogy akár már 120 kW-ot is fel tudjanak venni a Superchargerekből.

A mostani 10 kW-os növekedés előnye egyelőre nem egy-egy adott autó gyorsabb töltésében lesz utolérhető, hanem akkor amikor ugyanarról a töltőelektronikáról egyszerre két autót kell tölteni. Egy töltőre ugyanis két töltőfej csatlakozik, így ha két autó tölt egyszerre ugyanazon a töltőn, akkor a 135 kW helyett a 145 kW-os teljesítményen kell majd osztozniuk.

Villanyautósok