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
auto
2024. 10. 15. kedd

Volkswagen e-Golf a gyakorlatban

villanyautózás a gyakorlatban
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

A Volkswagen ugyan már évek óta hordozgatja kiállításról kiállításra a futurisztikus koncepció villanyautóit, a szalonokba tudatosan olyan autókat visz elektromos hajtással, amelyekről felületes szemlélő nem mondja meg, hogy környezetkímélő. Ott van például a Passat, ami alig tér el a dízel változattól, de mondhatnánk az e-Up-ot is, ami szintén kiköpött mása a benzines verziónak. Ugyanebbe a vonalba illeszkedik a Volkswagen e-Golf is, ami múlt hét csütörtök óta élvezi a vendégszeretetünket.

Az első 6 napban átlagosan 118, vagyis összesen 826 km-t mentünk az autóval. Akadt nap, amikor 205 km megtétele után alig néhány km-nyi töltéssel értünk haza, de szombaton például csak 74 km-t regisztrált a Volkswagen Car-Net szolgáltatása. Igazán nem izzasztottuk meg az e-Golfot, úgy használtuk ahogy általában egy ilyen autót az emberek túlnyomó többsége használna. A városi programok után este, éjszaka töltöttük.

Az utolsó nálunk töltött napon azonban egy kicsit nagyobb feladatot szánok az e-Golfnak. Délelőtt bejöttem Budapestre dolgozni, de délután van egy kis dolgom Veszprémben, majd Tatabányán kell találkozzak Horváth Andrással és a közösségünk egy tagjával. Egy különleges villanyautóról fogunk András vlogjába egy videót forgatni. Az autót éjjel otthon töltöttem, így 40 km megtétele után most bő 200 km-re van még áramom az akkumulátorban. Egyelőre nincs tervem az autópálya tempót illetően, de sem vánszorogni, sem pedig száguldozni nem akarok. A cél a közel normális közlekedés. Még be kellett ugranom az Allee-ba, ahol ha már van töltő, kicsit rátöltöttem. De szigorúan csak addig, amíg itt voltam (20 perc). Így kb. 86%-ra töltött akkuval indulok a kevesebb, mint 120 km-re lévő Veszprém felé.

Az utam egy térképen volt követhető. Az oldalt az etapok elején és végén frissítem. Útközben aki követte az oldalt, az folyamatosan láthatta az aktuális sebességem.


Itt jól mutatna egy villámtöltő (Balatonakarattya)


13:53 – Terv szerint értem Veszprémbe

Az autópályán végig 130-cal jöttem Balatonakarattyáig. 30 km-re elegendő árammal érkeztem Veszprémbe. Az autó most tölt az Evopro villámtöltőn, kb 20-25 perc múlva megyek tovább Zircen keresztül Tatabányára.

14:27 -Indulás Tatabányára

31 perc töltés után 77%-os töltöttséggel irány Tatabánya.

14:55 – Ennyit a mai programról

Kiderült, hogy Tatabányáról még el kell mennem Miskolcra valamiért ma este. Tatabánya már csak 64 km-re, egy órán belül ott leszek.


Na az ilyen képekért mentem Zircen keresztül Tatabányára.


16:02 – Érkezés Tatabányára

Majdnem a tervek szerint. 47% töltöttséggel érkeztem meg a Delphi gyár töltőjéhez, ahol már várt a meglepetés.


16:50 – Puli videó forgatás

Hornyák Tamás villanyautos társunk talán a legrégebbi villanyautos az országban. 2002 óta, tehát 15 éve használja ezt az 1993-ban gyártott elektromos Pulit.

17:37 – irány Miskolc

Miközben filmeztünk az e-Golf bőven feltöltődött. 266 km-re elég árammal indulok Miskolcra. Egy gyors töltésre Mogyoródon még azért megállok.

18:56 – Töltés Mogyoródon

Ugyan óvatosan vezetve Budapesten keresztül el lehetett volna jutni töltés nélkül Miskolcra, de a délutáni csúcsforgalom miatt a városon keresztül 40 perccel hosszabb lett volna a menetidő. Ráadásul a kicentizett hatótáv miatt nem mehettem volna 130-cal, ami további időveszteséget okozott volna. Úgy dötöttem, hogy inkább az M0-áson megyek és töltök fél órát a Lukoil kúton. Időben így is jobban járok mintha Budapesten keresztül jöttem volna. A Delphi gyárnál megivott kávé vízhajtó hatása miatt úgyis meg kellett volna álljak valahol.

19:30 – Autó feltöltve, irány Miskolc

Ezen a szakaszon valószínűleg nem fogok tudni 130 km/h-ás tempóval menni, de majd meglátjuk.


21:10 – megérkezés a Miskolci célhoz

Erre az autópálya szakaszra komolyan kell egy villámtöltő valahova. Normális tempóban még ennek az e-Golfnak is kihívás. 110 km/h-ás tempóval sem lehet vele végigmenni, ha a mogyoródi villámtöltőnél csak 86%-ra tölt az ember, pláne ha fűteni is akar. Az utolsó km-eken a rendszer 95-re korlátozta a sebességet. A végén a normál 130-as tempóhoz képest ezen a másfél órás úton 15 percet veszítettem, ami azért még nem vészes.

22:00 – töltés indul

Miskolci feladat elintézve, töltés elindult. Sajnos a kút 9-kor bezárt, így már nem tudtam itt enni, de nagyon korrekt hogy a villámtöltőt nem kapcsolják ki éjszakára sem.

23:15 – Utolsó etap indul, irány Veresegyház

Úgy terveztem, hogy 40-50 percet töltök, de így a mai negyedik töltésre az e-Golf is elfáradt. Épp hogy csak csordogáltak bele az elektronok. Az idefelé szerzett tapasztalat alapján viszont 200 km-nél kisebb hatótávval nem akartam nekivágni.

01:08 – 713 km

4 töltéssel ma sikerült több mint 700 km-t menni az e-Golffal. (Részletes elemzés és vélemény kicsit később.)

Az alábbi térképen nagyjából látható a túra. (Az extra km-ek a Budapesten belüli utakból, illetve a Mogyoródi töltésből adódnak.) Jól látható, hogy ez az út egy hagyományos autóval is kb. 8 óra lett volna. A Volkswagen Car-Net szerint (ami az érkezés dátuma miatt szerda helyett csütörtökre regisztrálta az egész utat) 716 km-t mentem 10 óra alatt, ami nem tűnik teljesen pontosnak (a pontos adatokat később összegyűjtöm). Az út fogyasztása 15,1 kWh/100 km-re jött ki. A Mogyoród-Miskolc-Gödöllő szakaszt leszámítva mindenütt annyival mentem, amennyi a megengedett maximum, illetve amennyivel az adott forgalomban menni lehetett.

Nem tudom más hogy van vele, de én nagyon ritkán megyek ennyit egy nap. Végiggondolva az elmúlt 5-6 év autós útjait, egyszer sem mentünk napon belül 600 km-nél többet. Ha messzebbre kellett menni, akkor vagy repültünk, vagy útközben megálltunk valahol várost nézni. Lehet, hogy van olyan dízel autó, amivel 1000 km-t lehet menni egy töltéssel, de biztos hogy kevesen vannak olyanok, akik megállás nélkül el is mennek ennyit.

Viszonyításképpen néhány népszerűbb célpont távolsága Budapesttől (Google Maps alapján, csak a városok nevét megadva):

  • Prága: 525 km
  • Bibione: 646 km
  • München: 684 km
  • Split: 750 km
  • Berlin: 873 km

(A cikk hamarosan újabb folytatással frissül!)

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.