Volkswagen e-Golf a gyakorlatban
A Volkswagen ugyan már évek óta hordozgatja kiállításról kiállításra a futurisztikus koncepció villanyautóit, a szalonokba tudatosan olyan autókat visz elektromos hajtással, amelyekről felületes szemlélő nem mondja meg, hogy környezetkímélő. Ott van például a Passat, ami alig tér el a dízel változattól, de mondhatnánk az e-Up-ot is, ami szintén kiköpött mása a benzines verziónak. Ugyanebbe a vonalba illeszkedik a Volkswagen e-Golf is, ami múlt hét csütörtök óta élvezi a vendégszeretetünket.
Az első 6 napban átlagosan 118, vagyis összesen 826 km-t mentünk az autóval. Akadt nap, amikor 205 km megtétele után alig néhány km-nyi töltéssel értünk haza, de szombaton például csak 74 km-t regisztrált a Volkswagen Car-Net szolgáltatása. Igazán nem izzasztottuk meg az e-Golfot, úgy használtuk ahogy általában egy ilyen autót az emberek túlnyomó többsége használna. A városi programok után este, éjszaka töltöttük.
Az utolsó nálunk töltött napon azonban egy kicsit nagyobb feladatot szánok az e-Golfnak. Délelőtt bejöttem Budapestre dolgozni, de délután van egy kis dolgom Veszprémben, majd Tatabányán kell találkozzak Horváth Andrással és a közösségünk egy tagjával. Egy különleges villanyautóról fogunk András vlogjába egy videót forgatni. Az autót éjjel otthon töltöttem, így 40 km megtétele után most bő 200 km-re van még áramom az akkumulátorban. Egyelőre nincs tervem az autópálya tempót illetően, de sem vánszorogni, sem pedig száguldozni nem akarok. A cél a közel normális közlekedés. Még be kellett ugranom az Allee-ba, ahol ha már van töltő, kicsit rátöltöttem. De szigorúan csak addig, amíg itt voltam (20 perc). Így kb. 86%-ra töltött akkuval indulok a kevesebb, mint 120 km-re lévő Veszprém felé.
Itt jól mutatna egy villámtöltő (Balatonakarattya)
13:53 – Terv szerint értem Veszprémbe
Az autópályán végig 130-cal jöttem Balatonakarattyáig. 30 km-re elegendő árammal érkeztem Veszprémbe. Az autó most tölt az Evopro villámtöltőn, kb 20-25 perc múlva megyek tovább Zircen keresztül Tatabányára.
14:27 -Indulás Tatabányára
31 perc töltés után 77%-os töltöttséggel irány Tatabánya.
14:55 – Ennyit a mai programról
Kiderült, hogy Tatabányáról még el kell mennem Miskolcra valamiért ma este. Tatabánya már csak 64 km-re, egy órán belül ott leszek.
Na az ilyen képekért mentem Zircen keresztül Tatabányára.
Majdnem a tervek szerint. 47% töltöttséggel érkeztem meg a Delphi gyár töltőjéhez, ahol már várt a meglepetés.
16:50 – Puli videó forgatás
Hornyák Tamás villanyautos társunk talán a legrégebbi villanyautos az országban. 2002 óta, tehát 15 éve használja ezt az 1993-ban gyártott elektromos Pulit.
17:37 – irány Miskolc
Miközben filmeztünk az e-Golf bőven feltöltődött. 266 km-re elég árammal indulok Miskolcra. Egy gyors töltésre Mogyoródon még azért megállok.
18:56 – Töltés Mogyoródon
Ugyan óvatosan vezetve Budapesten keresztül el lehetett volna jutni töltés nélkül Miskolcra, de a délutáni csúcsforgalom miatt a városon keresztül 40 perccel hosszabb lett volna a menetidő. Ráadásul a kicentizett hatótáv miatt nem mehettem volna 130-cal, ami további időveszteséget okozott volna. Úgy dötöttem, hogy inkább az M0-áson megyek és töltök fél órát a Lukoil kúton. Időben így is jobban járok mintha Budapesten keresztül jöttem volna. A Delphi gyárnál megivott kávé vízhajtó hatása miatt úgyis meg kellett volna álljak valahol.
19:30 – Autó feltöltve, irány Miskolc
Ezen a szakaszon valószínűleg nem fogok tudni 130 km/h-ás tempóval menni, de majd meglátjuk.
21:10 – megérkezés a Miskolci célhoz
Erre az autópálya szakaszra komolyan kell egy villámtöltő valahova. Normális tempóban még ennek az e-Golfnak is kihívás. 110 km/h-ás tempóval sem lehet vele végigmenni, ha a mogyoródi villámtöltőnél csak 86%-ra tölt az ember, pláne ha fűteni is akar. Az utolsó km-eken a rendszer 95-re korlátozta a sebességet. A végén a normál 130-as tempóhoz képest ezen a másfél órás úton 15 percet veszítettem, ami azért még nem vészes.
22:00 – töltés indul
Miskolci feladat elintézve, töltés elindult. Sajnos a kút 9-kor bezárt, így már nem tudtam itt enni, de nagyon korrekt hogy a villámtöltőt nem kapcsolják ki éjszakára sem.
23:15 – Utolsó etap indul, irány Veresegyház
Úgy terveztem, hogy 40-50 percet töltök, de így a mai negyedik töltésre az e-Golf is elfáradt. Épp hogy csak csordogáltak bele az elektronok. Az idefelé szerzett tapasztalat alapján viszont 200 km-nél kisebb hatótávval nem akartam nekivágni.
01:08 – 713 km
4 töltéssel ma sikerült több mint 700 km-t menni az e-Golffal. (Részletes elemzés és vélemény kicsit később.)
Az alábbi térképen nagyjából látható a túra. (Az extra km-ek a Budapesten belüli utakból, illetve a Mogyoródi töltésből adódnak.) Jól látható, hogy ez az út egy hagyományos autóval is kb. 8 óra lett volna. A Volkswagen Car-Net szerint (ami az érkezés dátuma miatt szerda helyett csütörtökre regisztrálta az egész utat) 716 km-t mentem 10 óra alatt, ami nem tűnik teljesen pontosnak (a pontos adatokat később összegyűjtöm). Az út fogyasztása 15,1 kWh/100 km-re jött ki. A Mogyoród-Miskolc-Gödöllő szakaszt leszámítva mindenütt annyival mentem, amennyi a megengedett maximum, illetve amennyivel az adott forgalomban menni lehetett.
Nem tudom más hogy van vele, de én nagyon ritkán megyek ennyit egy nap. Végiggondolva az elmúlt 5-6 év autós útjait, egyszer sem mentünk napon belül 600 km-nél többet. Ha messzebbre kellett menni, akkor vagy repültünk, vagy útközben megálltunk valahol várost nézni. Lehet, hogy van olyan dízel autó, amivel 1000 km-t lehet menni egy töltéssel, de biztos hogy kevesen vannak olyanok, akik megállás nélkül el is mennek ennyit.
Viszonyításképpen néhány népszerűbb célpont távolsága Budapesttől (Google Maps alapján, csak a városok nevét megadva):
- Prága: 525 km
- Bibione: 646 km
- München: 684 km
- Split: 750 km
- Berlin: 873 km
(A cikk hamarosan újabb folytatással frissül!)