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
auto

A norvég villanyautó piac legnépszerűbb modelljei

2018. 01. 11 - Villanyautósok -
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

Az elmúlt évben folyamatosan dőltek meg a villanyautó-eladási rekordok Norvégiában, és a 2017-es eredményeket figyelembe véve már előre borítékolható, hogy legalább 50 000 új elektromos autót állítanak forgalomba 2018-ban.

Mielőtt belemerülnénk a statisztikai számokba, érdemes megemlíteni néhány tényt, amely nagyrészt befolyásolni tudta a villanyautók elterjedését Norvégiában. Habár az ország éghajlata (hideg tél és az év egésze csapadékos) nem igazán kedvez az elektromos járműveknek, a mindenkori norvég kormány különféle ösztönző támogatása (különböző adókedvezmények, ingyen töltés és parkolás, út- és kompdíj mentesség stb.) annál inkább. Érvényesülni látszik az elhatározás, hogy a közlekedés fokozatos „villamosításának” módszerével kiemelt fontosságúvá tegyék a lakosság egészségéről való gondoskodását, amelynek köszönhetően az egészségügyi kiadások jelentősen csökkenthetők. Az 5 millió lakosú Norvégiában a villanyautózás egyáltalán nem jár környezetszennyezéssel, mivel az áramot is tisztán termelik meg, hiszen a vízi erőművek részaránya az energiamixben 99%-os.

A teljes piacon, ahol az elmúlt év egészében 158.650 új személygépkocsit jegyeztek be, ebből a tisztán elektromos autók száma meghaladta a 33 ezret, amely 20,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A norvég piacon a két legnagyobb példányban eladott személygépkocsi-modell teljesen elektromos (lásd a táblázatot).

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

„Ha nem lenne ilyen hosszú várakozási idő számos modellnél, akkor ez sokkal több lett volna 2017-ben.” – mondja Christina Bu, a norvég Villanyautó Szövetség titkára.

2018-ban több mint 50 000-et jósolnak

Az elektromos autók a múlt év során 20,8 százalékos piaci részesedést értek el, míg az adóköteles hibridek 18,4%-ot képviseltek. Ez azt jelenti, hogy míg a 2016-os év végén 10-ből még csak 3 (29,2 százalék) volt tisztán elektromos ill. hálózatról tölthető hibrid, addig 2017-ben 10 új autóból már 4 ilyen volt.

„Bár nagyon optimistáknak tűntünk egy évvel ezelőtt, hogy 2017-ben a norvég utakon mintegy 40 000 új elektromos gépjármű lesz, a jóslat rendkívül pontosnak bizonyult.” – mondja Bu.

A 2018-as évre a szövetség előrejelzése 50 000 és 55 000 elektromos autó között van, amit többek között a most érkező új Nissan LEAF, a Hyundai Kona, a Tesla Model 3, a Jaguar i-PACE, az Audi e-Tron Quattro és Kia Niro Electric modellek megjelenése húzhat majd.

Természetesen a cél 2025-re a 100%-os piaci részesedés az villanyautók részéről

A 20 legnépszerűbb személygépkocsi-modell listájának alakulása történelmi jelentőségű: a Top 20-ban hat jármű már teljesen elektromos.

Érdekes módon az üzemanyag szerinti részesedés decemberben azt mutatja, hogy a tisztán elektromos járművek (BEV) 28%-os és a Plug-in hibridek (PHEV) 22%-os részesedéssel bírtak, míg a dízelüzemű autók aránya alig 19%, ami messze elmarad az egy évvel ezelőtti 35%-tól. A fennmaradó 31%-on osztoznak a benzines, a sima hibrid és az egyéb gázüzemű járművek. Határozottan állítható, hogy az utóbbi részarány folyamatosan csökkenni fog a közeljövőben, hiszen a nem elektromos járműveket különböző adókkal sújtják, így egyre inkább a vásárlók átváltanak az alternatív hajtású járművekre.

2017-es év 20 legnépszerűbb modellje Mennyiség (db) Ebből adóköteles hibrid
Volkswagen e-Golf (BEV) 6639
BMW i3 (BEV/REX) 5036 1
Toyota RAV4 (hibrid) 4821
Tesla Model X (BEV) 4748
Toyota Yaris (hibrid) 4071
Mitsubishi Outlander PHEV (PHEV) 4067
Tesla Model S (BEV) 3712
Skoda Octavia (benzin/dízel) 3604
Toyota C-HR (hibrid) 3508
Volvo V90 3426 833
Nissan LEAF (BEV) 3374
Volkswagen Passat GTE (PHEV) 3247
Toyota Auris (hibrid) 3246
Renault Zoe (BEV) 2533
Volvo XC60 2475 1532
Volkswagen Tiguan (benzin/dízel) 2443
Volkswagen Golf GTE (PHEV) 2439
BMW 2-serie 2392 2171
Audi A3 2337 1757
Mercedes-Benz GLC 350e (PHEV) 2276

BEV: tisztán elektromos autó, PHEV: tölthető hibrid

A negyedik negyedév jelentős forgalomnövekedését valószínűleg a 2018-as időszakban felmerülő egyszeri díj bevezetésének lebegtetése okozhatta, melyet a múlt év végén elvetett a parlament.

A Volkswagen Golf összes eladásából 54,6 százalék volt az e-Golf, amivel a típus az eladási lista élére ugrott.
A BMW i3 iránti kereslet a megnövekedett kapacitású, közel 50%-kal több energia tárolására képes akkumulátor megjelenésével nőtt meg igazán. A típus iránti igény jellegét jól mutatja, hogy az eladott 5036 darab i3-ból mindössze 1 darab volt hatótávnövelő motorral ellátva, a többi tisztán elektromos volt.

A frissített Ford Focus Electric elindítása nem jelentett jelentős növekedést, mivel a Focus eladásoknak csak 7,6 százaléka volt elektromos 2017-ben.

Csalódás volt az Opel Ampera-e, amelyik nem jutott fel az első húszba és csupán 1 112 darabot regisztráltak. A modell értékesítése csak áprilisban indult el Norvégiában.

10 legnépszerűbb elektromos autó modell Mennyiség (db)
Volkswagen e-Golf 6639
BMW i3 5035
Tesla Model X 4748
Tesla Model S 3712
Nissan LEAF 3374
Renault Zoe 2533
Hyundai IONIQ electric 1840
Mercedes-Benz B-klasse 1444
Opel Ampera-e 1121
Volkswagen e-up! 866

Forrás: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Az elmúlt öt évben zajló események

2016-ban a norvég utakon több mint 100.000 elektromos jármű közlekedett. Most már ezen járművek száma meghaladja a 140 ezret. Most úgy tervezik, hogy 2020 végére ez a szám eléri a 400.000 darabot. Fontos törekvés a Párizsi Klímaegyezmény szerinti célok elérése.

A tisztán elektromos autók piaci részesedések alakulása (zárójelben az eladott új autók száma):

  • 2017: 20,8 százalék (33 025)
  • 2016: 15,7 százalék (24 222)
  • 2015: 17,1 százalék (25 779)
  • 2014: 12,5 százalék (18 090)
  • 2013: 5,5 százalék (7 882)

Az OFV statisztikái azt is mutatják, hogy az új eladott járművek átlagos széndioxid kibocsátása 82 g/km-re csökkent (2016-ban 93 g/km, 2015-ben pedig még 110g/km volt), elsősorban az elektromos autók aránya miatt. Norvégia ésszerű politikájának köszönhetően a hagyományos üzemű járműveken túl megadóztatják hibrideket is. Az alábbi táblázat mutatja, hogy az az idei adóváltozások eredményeként mennyivel kell több adót fizetni egy-egy típus után (norvég koronában; 1 norvég korona = 35 forint). A kormány álláspontja: csak a tisztán elektromos autók használata garantálja a zéró emissziót!

2018-as adóváltozások
Márka/modell Díjemelés
2018. január 1-től
Díjemelés
2018. július 1-től
Teljes díjemelés Elektromos hatótáv* CO2
kibocsátás
Audi A3 0 0 0 56 km 36 g/km
Audi Q7 10 106 0 10 106 56 km 48 g/km
BMW 2-serie 0 4 095 4 095 41 km 46 g/km
BMW 330e 0 2 690 2 690 40 km 44 g/km
BMW 530e 2 216 0 2 216 50 km 44 g/km
BMW 740e 9 631 8 804 18 435 45 km 45 g/km
BMW i3 0 0 0 220 km 0,05 g/km
BMW i8 0 320 320 37 km 49 g/km
BMW X5 11 009 44 210 55 219 31 km 77 g/km
Hyundai Ioniq 0 0 0 63 km 26 g/km
Kia Niro 0 0 0 58 km 29 g/km
Kia Optima 0 0 0 62 km 33 g/km
Mercedes C350e T 2 294 25 007 27 301 31 km 49 g/km
Mercedes E350e 5 571 30 276 35 847 33 km 49 g/km
Mercedes GLC 9 765 32 550 42 315 34 km 59 g/km
Mercedes GLC coupe 10 092 32 879 42 971 34 km 59 g/km
Mercedes GLE 10 547 49 834 60 381 30 km 78 g/km
Mini Countryman 2 375 4 793 7 186 40 km 49 g/km
Mitsubishi Outlander 6 360 0 6 360 54 km 41 g/km
Porsche Panamera 11 004 0 11 004 25 km 56 g/km
Toyota Prius 0 0 0 63 km 22 g/km
Volvo V60 9 686 0 9 686 50 km 48 g/km
Volvo S90 9 804 0 9 804 50 km 47 g/km
Volvo V90 9 987 0 9 987 50 km 47 g/km
Volvo XC60 11 263 10 706 21 969 45 km 49 g/km
Volvo XC90 10 772 22 943 33 715 40 km 49 g/km
VW Golf 0 0 0 50 km 38 g/km
VW Passat 0 0 0 50 km 40 g/km

Forrás: Opplysningsrådet for Veitrafikken  * NEDC mérés szerint

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

Villanyautósok