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 Az elmúlt évben folyamatosan dőltek meg a villanyautó-eladási rekordok Norvégiában, és a 2017-es eredményeket figyelembe véve már előre borítékolható, hogy legalább 50 000 új elektromos autót állítanak forgalomba 2018-ban. Mielőtt belemerülnénk a statisztikai számokba, érdemes megemlíteni néhány tényt, amely nagyrészt befolyásolni tudta a villanyautók elterjedését Norvégiában. Habár az ország éghajlata (hideg tél és az év egésze csapadékos) nem igazán kedvez az elektromos járműveknek, a mindenkori norvég kormány különféle ösztönző támogatása (különböző adókedvezmények, ingyen töltés és parkolás, út- és kompdíj mentesség stb.) annál inkább. Érvényesülni látszik az elhatározás, hogy a közlekedés fokozatos „villamosításának” módszerével kiemelt fontosságúvá tegyék a lakosság egészségéről való gondoskodását, amelynek köszönhetően az egészségügyi kiadások jelentősen csökkenthetők. Az 5 millió lakosú Norvégiában a villanyautózás egyáltalán nem jár környezetszennyezéssel, mivel az áramot is tisztán termelik meg, hiszen a vízi erőművek részaránya az energiamixben 99%-os. A teljes piacon, ahol az elmúlt év egészében 158.650 új személygépkocsit jegyeztek be, ebből a tisztán elektromos autók száma meghaladta a 33 ezret, amely 20,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A norvég piacon a két legnagyobb példányban eladott személygépkocsi-modell teljesen elektromos (lásd a táblázatot). „Ha nem lenne ilyen hosszú várakozási idő számos modellnél, akkor ez sokkal több lett volna 2017-ben.” – mondja Christina Bu, a norvég Villanyautó Szövetség titkára. 2018-ban több mint 50 000-et jósolnak Az elektromos autók a múlt év során 20,8 százalékos piaci részesedést értek el, míg az adóköteles hibridek 18,4%-ot képviseltek. Ez azt jelenti, hogy míg a 2016-os év végén 10-ből még csak 3 (29,2 százalék) volt tisztán elektromos ill. hálózatról tölthető hibrid, addig 2017-ben 10 új autóból már 4 ilyen volt. „Bár nagyon optimistáknak tűntünk egy évvel ezelőtt, hogy 2017-ben a norvég utakon mintegy 40 000 új elektromos gépjármű lesz, a jóslat rendkívül pontosnak bizonyult.” – mondja Bu. A 2018-as évre a szövetség előrejelzése 50 000 és 55 000 elektromos autó között van, amit többek között a most érkező új Nissan LEAF, a Hyundai Kona, a Tesla Model 3, a Jaguar i-PACE, az Audi e-Tron Quattro és Kia Niro Electric modellek megjelenése húzhat majd. Természetesen a cél 2025-re a 100%-os piaci részesedés az villanyautók részéről A 20 legnépszerűbb személygépkocsi-modell listájának alakulása történelmi jelentőségű: a Top 20-ban hat jármű már teljesen elektromos. Érdekes módon az üzemanyag szerinti részesedés decemberben azt mutatja, hogy a tisztán elektromos járművek (BEV) 28%-os és a Plug-in hibridek (PHEV) 22%-os részesedéssel bírtak, míg a dízelüzemű autók aránya alig 19%, ami messze elmarad az egy évvel ezelőtti 35%-tól. A fennmaradó 31%-on osztoznak a benzines, a sima hibrid és az egyéb gázüzemű járművek. Határozottan állítható, hogy az utóbbi részarány folyamatosan csökkenni fog a közeljövőben, hiszen a nem elektromos járműveket különböző adókkal sújtják, így egyre inkább a vásárlók átváltanak az alternatív hajtású járművekre. 2017-es év 20 legnépszerűbb modellje Mennyiség (db) Ebből adóköteles hibrid Volkswagen e-Golf (BEV) 6639 – BMW i3 (BEV/REX) 5036 1 Toyota RAV4 (hibrid) 4821 – Tesla Model X (BEV) 4748 – Toyota Yaris (hibrid) 4071 – Mitsubishi Outlander PHEV (PHEV) 4067 – Tesla Model S (BEV) 3712 – Skoda Octavia (benzin/dízel) 3604 – Toyota C-HR (hibrid) 3508 – Volvo V90 3426 833 Nissan LEAF (BEV) 3374 – Volkswagen Passat GTE (PHEV) 3247 – Toyota Auris (hibrid) 3246 – Renault Zoe (BEV) 2533 – Volvo XC60 2475 1532 Volkswagen Tiguan (benzin/dízel) 2443 – Volkswagen Golf GTE (PHEV) 2439 – BMW 2-serie 2392 2171 Audi A3 2337 1757 Mercedes-Benz GLC 350e (PHEV) 2276 – BEV: tisztán elektromos autó, PHEV: tölthető hibrid A negyedik negyedév jelentős forgalomnövekedését valószínűleg a 2018-as időszakban felmerülő egyszeri díj bevezetésének lebegtetése okozhatta, melyet a múlt év végén elvetett a parlament. A Volkswagen Golf összes eladásából 54,6 százalék volt az e-Golf, amivel a típus az eladási lista élére ugrott. A BMW i3 iránti kereslet a megnövekedett kapacitású, közel 50%-kal több energia tárolására képes akkumulátor megjelenésével nőtt meg igazán. A típus iránti igény jellegét jól mutatja, hogy az eladott 5036 darab i3-ból mindössze 1 darab volt hatótávnövelő motorral ellátva, a többi tisztán elektromos volt. A frissített Ford Focus Electric elindítása nem jelentett jelentős növekedést, mivel a Focus eladásoknak csak 7,6 százaléka volt elektromos 2017-ben. Csalódás volt az Opel Ampera-e, amelyik nem jutott fel az első húszba és csupán 1 112 darabot regisztráltak. A modell értékesítése csak áprilisban indult el Norvégiában. 10 legnépszerűbb elektromos autó modell Mennyiség (db) Volkswagen e-Golf 6639 BMW i3 5035 Tesla Model X 4748 Tesla Model S 3712 Nissan LEAF 3374 Renault Zoe 2533 Hyundai IONIQ electric 1840 Mercedes-Benz B-klasse 1444 Opel Ampera-e 1121 Volkswagen e-up! 866 Forrás: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) Az elmúlt öt évben zajló események 2016-ban a norvég utakon több mint 100.000 elektromos jármű közlekedett. Most már ezen járművek száma meghaladja a 140 ezret. Most úgy tervezik, hogy 2020 végére ez a szám eléri a 400.000 darabot. Fontos törekvés a Párizsi Klímaegyezmény szerinti célok elérése. A tisztán elektromos autók piaci részesedések alakulása (zárójelben az eladott új autók száma): 2017: 20,8 százalék (33 025) 2016: 15,7 százalék (24 222) 2015: 17,1 százalék (25 779) 2014: 12,5 százalék (18 090) 2013: 5,5 százalék (7 882) Az OFV statisztikái azt is mutatják, hogy az új eladott járművek átlagos széndioxid kibocsátása 82 g/km-re csökkent (2016-ban 93 g/km, 2015-ben pedig még 110g/km volt), elsősorban az elektromos autók aránya miatt. Norvégia ésszerű politikájának köszönhetően a hagyományos üzemű járműveken túl megadóztatják hibrideket is. Az alábbi táblázat mutatja, hogy az az idei adóváltozások eredményeként mennyivel kell több adót fizetni egy-egy típus után (norvég koronában; 1 norvég korona = 35 forint). A kormány álláspontja: csak a tisztán elektromos autók használata garantálja a zéró emissziót! 2018-as adóváltozások Márka/modell Díjemelés 2018. január 1-től Díjemelés 2018. július 1-től Teljes díjemelés Elektromos hatótáv* CO2 kibocsátás Audi A3 0 0 0 56 km 36 g/km Audi Q7 10 106 0 10 106 56 km 48 g/km BMW 2-serie 0 4 095 4 095 41 km 46 g/km BMW 330e 0 2 690 2 690 40 km 44 g/km BMW 530e 2 216 0 2 216 50 km 44 g/km BMW 740e 9 631 8 804 18 435 45 km 45 g/km BMW i3 0 0 0 220 km 0,05 g/km BMW i8 0 320 320 37 km 49 g/km BMW X5 11 009 44 210 55 219 31 km 77 g/km Hyundai Ioniq 0 0 0 63 km 26 g/km Kia Niro 0 0 0 58 km 29 g/km Kia Optima 0 0 0 62 km 33 g/km Mercedes C350e T 2 294 25 007 27 301 31 km 49 g/km Mercedes E350e 5 571 30 276 35 847 33 km 49 g/km Mercedes GLC 9 765 32 550 42 315 34 km 59 g/km Mercedes GLC coupe 10 092 32 879 42 971 34 km 59 g/km Mercedes GLE 10 547 49 834 60 381 30 km 78 g/km Mini Countryman 2 375 4 793 7 186 40 km 49 g/km Mitsubishi Outlander 6 360 0 6 360 54 km 41 g/km Porsche Panamera 11 004 0 11 004 25 km 56 g/km Toyota Prius 0 0 0 63 km 22 g/km Volvo V60 9 686 0 9 686 50 km 48 g/km Volvo S90 9 804 0 9 804 50 km 47 g/km Volvo V90 9 987 0 9 987 50 km 47 g/km Volvo XC60 11 263 10 706 21 969 45 km 49 g/km Volvo XC90 10 772 22 943 33 715 40 km 49 g/km VW Golf 0 0 0 50 km 38 g/km VW Passat 0 0 0 50 km 40 g/km Forrás: Opplysningsrådet for Veitrafikken * NEDC mérés szerint 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 Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!