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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az utóbbi hetekben számtalan hír jelent meg az Európában épülő villámtöltő-hálózatokról, hiszen folyamatosan egyre több autógyártó és áramszolgáltató vállalat ismeri fel az elektromos autó-töltésben rejlő üzleti lehetőséget. Nincs ez másképp Ázsiában, illetve az Egyesült Államokban sem, ahol az utakon lévő villanyautók számának növekedésével kéz a kézben jár a töltőinfrastruktúra bővülése is. Az amerikai kontinens legnagyobb üzemeltetője, a ChargePoint egy napokban közzétett kiadványában remekül érzékelteti, hogy milyen mértékben kell gyarapodniuk a töltőknek, hogy lépést tarthassanak az elektromos autókkal, és ez mekkora terhelés jelent az amerikai villamos hálózatra.

A kaliforniai székhelyű vállalat szerint 2017 egy történelmi jelentőségű év volt a villanyautózás számára az Egyesült Államokban: 41 elektromos modell volt elérhető a piacon, és az éves értékesítés majdnem elérte a 200 000 darabot. 2020-ra tovább javul a helyzet az elektromos közlekedés terén, ugyanis az előrejelzések szerint ekkorra elérheti az összesen eladott elektromos autók darabszáma az egymilliót, valamint a következő években legalább 30 új modell érkezése is várható az országba, melyek valamennyi szegmensben jelen lesznek. Hasonló tendencia lesz jellemző világszinten is: 2030-ra várhatóan minden negyedik, 2040-re pedig minden második újonnan értékesített autó elektromos meghajtású lesz.

„Az elmúlt közel 100 év mobilitásának egyik kulcséveként 2017 a teljesen elektromos korszak kezdetét jelöli. Az elektromos meghajtás a jövő közlekedésének legkedveltebb megoldásává nőtte ki magát, és ennek megfelelően a rekord nagyságú keresletnek, új EV modellek megjelenésének a kiállítótermekben, növekvő beruházásoknak a töltőinfrastruktúra kiépítésében, és a támogató szabályozás fejlődésének tökéletes találkozása látható. 2018 újabb mérföldkő lesz az elektromos közlekedésben, és mi továbbra is elkötelezettek maradunk a villanyautó-töltés mellett.”- mondta Simon Lonsdale, a ChargePoint stratégiai igazgatója.

A ChargePoint hálózat fejlődése 2010 és 2017 között

A ChargePoint a tavalyi év minden hónapjában 1000-nél is több új helyet adott át, ahol a tulajdonosok tölteni tudnak, az előző év néhány százas értékét jócskán túlszárnyalva. Ez azt jelenti, hogy 2018-ba körülbelül 45 000 töltővel lépett át a vállalat, amiket a villanyautósok minden egyes hónapban átlagosan egymilliószor használtak, ellentétben a 2016-os havi 700 000 töltési alkalommal. Még jobban érzékeltetve a hálózat méretét: minden második másodpercben bedugja valaki az autóját tölteni a ChargePoint töltőhálózatába. Persze mindez nem kis terhelést jelent a villamos hálózatnak: átlagosan 8 GWh elektromosság került a töltőkből az autókba 2017 minden hónapjában, és 2018-ban ez akár 12 GWh-ra is nőhet.

Bár a ChargePoint főként az Egyesült Államokban táplálja a villanyautókat, tavaly márciusban a Daimler 82 millió dolláros beruházása, júniusban pedig a Siemens 43 millió dolláros támogatása megadta a kezdő löketet az európai terjeszkedéshez is. Az egyesült királyságbeli InstaVolt vállalat már szerződést is kötött az amerikai üzemeltetővel 200 darab villámtöltő megvásárlására. A ChargePoint hálózata főként Level 2 töltőkből áll, ám nemrég 400 kW-os töltők is kifejlesztésre kerültek, ezek lépnek majd szolgálatba a briteknél a következő években.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.