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
auto
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

Hogy az elektromos és a hagyományos meghajtású gépkocsik mennyire férnek meg egymás mellett egy autókereskedésben, arról talán Elon Musk tudna a legtöbbet mesélni, aki szerint a kereskedők szándékosan kevesebb figyelmet fordítanak a villanyautókra, s ezért a Tesla főnök az Egyesült Államok több államával is rendszeresen összecsap a bíróságon a közvetlen értékesítés jogának megszerzéséért. A Tesla esete annyiból különleges, hogy a kaliforniai vállalat kizárólag elektromos autókat értékesít, ám most egy olyan autógyártó is a nyomdokaiba lép, aminek villanymotoros modelljei egyelőre létszámhátrányban vannak a belsőégésű motoros járműveihez képest.

A Renault médiaoldalán tegnap óta olvasható a bejelentés, miszerint a gyártó villanyautói számára egy külön bolt nyílik, ahol az érdeklődők megtekinthetik, és meg is rendelhetik a kocsikat. Hasonlóan a Teslához, a francia autógyártó is a gyalogos forgalom középpontjában telepedett le, hiszen a Renault Electric Vehicle Experience Center nevet viselő kereskedés a stockholmi Täby Centrumban, Svédország egyik legnagyobb bevásárlóközpontjában nyílik meg február 16-án. Attól jelenleg még nem kell tartani, hogy az elektromos kocsik nem férnek majd be az új boltba, hiszen a Renault kínálata a Zoe, a Twizy, az SM3 Z.E., és a Kangoo Z.E. modellekkel ki is merült, ám a gépkocsik mellett fontos szerepet kap a villanyautózás keretfeltételeinek bemutatása is, azaz az arra tévedők a töltőinfrastruktúráról és töltőtípusokról, a helyi szabályozásról, vásárlási feltételekről, támogatásokról, és minden egyéb elektromos közlekedéshez kötődő dologról információt szerezhetnek. A stockholmi Renault boltban tesztvezetés is biztosított lesz, valamint egy exkluzív elektromos autó konfigurátorral mindenki megtalálhatja azt a modellt, amelyik a legjobban megfelel az igényeinek. Gilles Normand, a Renault villanyautó-részlegének igazgatóhelyettese így kommentálta a bejelentést:

„Örömünkre szolgál megnyitni a boltot, amellyel közelebb vihetjük az elektromos mobilitást az emberekhez, segíthetünk nekik tanulni róla, és lehetőséget adunk nekik, hogy megosszák az ötleteiket. Európa első számú EV márkájaként arra tudjuk majd használni ezt a márkaboltot, hogy kapcsolatba lépjünk a nyilvánossággal és segítsünk az embereknek megérteni az elektromos meghajtásban rejlő lehetőségeket és előnyöket.”

Zakaria Zeghari, a gyártó európai értékesítésért felelős vezető munkatársa elárulta, hogy a helyszín kiválasztásának oka a rendkívül gyorsan bővülő svéd elektromos autópiac és a kormány lelkesedése a technológia reklámozásában. Ugyanakkor nem kell rögtön megvennünk a repülőjegyet Stockholmba, hogy megnézhessük a Renault villanyautó-boltot, ugyanis más európai városokban is nyílni fognak hasonló üzletek a közeljövőben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.