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
auto

A villanyautósok egyik nagy problémája, hogy a téli hidegben az akkumulátorok teljesítménye jelentősen visszaesik, valamint a beltéri fűtés energiaszükséglete a hatótávot is számottevő mértékben csökkenti. Emiatt a gyártók rendszerint megosztanak néhány adatot kocsijuk téli tesztjeiről, hogy megnyugtassák a potenciális vásárlókat a jármű téli használhatóságáról is. Nemrég például a Jaguar ismertette az I-PACE villanyautójának extrém hideg svédországi tesztjein elért eredményeit, most pedig a Hyundai vitte el elektromos Kona, és üzemanyagcellás Nexo modelljeit az északi sarkkör közelébe.

A két SUV-nak -35 °C-os hőmérsékletet kellett kibírna, hogy a gyártó a hidegindítást, a hajtáslánc hőszabályozását, a fűtést és levegőztetést, valamint a rendelkezésre álló hatótávot tesztelje. A Hyundai elmondása szerint a korábbi generációs hidrogén-meghajtású járművek mind szembenéztek azzal a problémával, hogy a melléktermékként keletkező víz az üzemanyagcellákon jég formájában megszilárdul az autó leállítása után. Ezt a Nexo egy fúvóberendezéssel küszöböli ki, ami eltünteti a vizet a rendszerből mielőtt az megfagyna. A másik általános mizéria a járművek beindítása szokott lenni -10°C vagy annál alacsonyabb hőmérsékleten. A Hyundai legújabb hidrogénes autójában már ez sem okozhat gondot, az üzemanyagcellákat felfűtő rendszernek köszönhetően ugyanis a Nexo akár -30°C-ban is könnyedén beindul.

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

A Kona EV esetében a kulcskérdés az, hogy miként lehet maximalizálni a hatótávot, úgy, hogy közben a fűtésre, légcserére, és légkondicionálásra minél kevesebb elektromosság menjen el. A Hyundai mérnökei ehhez különböző okos  megoldásokat alkalmaznak. A villanyautóban helyet kapott egy hőszivattyús rendszer, mely az elektromos komponensek által kibocsátott hőt gyűjti össze és hasznosítja újra, hogy a fűtés hatékonyságát növelje, csökkentve ezáltal az áramfogyasztást és megemelve a télen elérhető hatótávot. Hasonló szerepet tölt be az intelligens levegőelszívó-rendszer, mely az autóba bejutó és autóból kijutó levegőmennyiséget szabályozza. A belső légáramlás irányítása tovább növeli a fűtési hatékonyságot. A műszerfalon lévő ‘driver only‘ gombot megnyomva bekapcsolhatjuk az egyéni levegőztetés opciót, ami megszüntet mindenféle fűtést és szellőztetést az anyósülés oldalán, és kizárólag a vezetőre fókuszál (ez egyébként már az Ioniqban is elérhető). Hálózatra csatlakoztatott állapotban pedig az elektromos Kona hőmérséklete előszabályozható, így vezetés előtt akár időzített módon is felfűthetjük, vagy lehűthetjük az autót.

A NEDC szerinti 800 kilométeres hatótávú Hyundai Nexo az európai országokba várhatóan jövőre érkezik meg, az elektromos Kona pedig még az idén piacra kerül, kétféle akkumulátor-kapacitással is: a 39,2 kWh-s változat 312 kilométert kínál a WLTP ciklus szerint, míg a 64 kWh-s aksival ellátott villanyautó 482 kilométert tud futni egy töltéssel.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTIwMjUtMDQtMTQtaG9rb3plcGkuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0yMDI1LTA0LTE0LWhva296ZXBpLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.